… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober
Programma donderdag kennismaken Inleiding en achtergond Thema’s op Vathorst, en de wiskunde? Lunch Uitwerken thema’s 1 Professionalisering docenten Uitwerken thema’s 3 Diner Thema’s 3 en video roland holst
Programma vrijdag Nieuw rondje kennismaken Presentatie thema’s (werk van donderdag) ICT Uitwerken thema’s 3, “definitief” Lunch Differentiatie Afronden en afspraken
Doel en opbrengsten Uitlijning wiskunde leerjaar 1 - bij, langs en in de thema’s vathorst - inhouden die aan bod komen Aanzetten met bronnen voor onderwijs Differentiatie naar klas 3: - vmbo-t stroom (examen) - havo-vwo verschil - wiskunde A, B (en C?)
toetsen Ligt bij de school Geen afsluitende toetsen na kerndoelen (klas 1-2)
Onderwijsmaterialen Gebruik maken van bestaande materialen (o.a. methoden) Niet zelf materiaal gaan maken en ontwikkelen => verzamelen en ordenen
Wiskunde bij de thema’s Wat kan er aan wiskunde bij de thema’s? (en straks ook bij science) Thema als uitgangspunt nemen Je houdt dan wiskunde (onderwerpen) “over”, komen apart aan de orde, met name in klas 3
Topics X Thema X Wiskunde 6 thema’s voor leerjaar 1 5 cultuurperiodes en “reis om wereld” 7 (ongeveer) topics handel, vervoer, kaarten, architectuur, informatie, kunst, wetenschap & techniek Kerndoelen en inhouden
uitwerken thema’s 1 In 2 groepen Middeleeuwen – gouden eeuw (thema 1, 2, 3) Topics omwerken tot activiteiten, problemen, opdrachten, … (klein – groot) Verzamelen bronnen en materialen Wiskunde (inhouden) “checken”
professionalisering docenten Betrokkenheid bij ontwikkeling van onderwijs (materialen) Ownership (van materialen) Ervaringen delen (feedback en reflectie, er niet alleen voor staan) Binnen de school en tussen scholen
uitwerken thema’s 2 In 2 groepen Belle Epoque – 20e eeuw InterBellum (thema 4, 5, (6)) Topics omwerken tot activiteiten, problemen, opdrachten, … (klein – groot) Verzamelen bronnen en materialen Wiskunde (inhouden) “checken”
avondprogramma In elkaar schuiven thema X topic van de twee groepen Check van resultaat met wiskunde (inhouden en kerndoelen) Lijstje met door thema “gedekte” wiskunde en aparte onderwerpen Zo vormgeven dat het morgen gepresenteerd kan worden aan iedereen
Beschikbare bronnen Kerndoelen Uitlijning MATRIX (onderbouw havo-vwo en vmbo kgt) Methoden; getal en ruimte, moderne wiskunde Bronnen van Slash21 en UniC
Soorten wiskunde In en vanuit de thema’s, inclusief samenvatten en expliciteren Naast de thema’s extra oefenen (laag trapje Cees) Apart van de thema’s (blok van Cees) vooral in de derde klas Wiskunde expliciet maken (hoog trapje Cees), incidenteel en vooral derde klas, voor goede leerling (ICT) kan ook leuk zijn voor zwakke leerling
ICT (zo breed mogelijk) Als bron (web, google, …) Organisatie onderwijs (ELO) ICT toepassingen (applets, programma’s, VU-grafiek, …) ICT tools (rekenmachine, excel, word, …)