Goede zorg = Samen delen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IN-DI-VI-DU-ALI-SE-RING
Advertisements

Generatie Einstein Inez Groen
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
De Drama Driehoek.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Welkom.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
CHARI SMA NIEUW AKADEMIA.
DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Agressie, een modern verschijnsel?
OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK?
Leren een held van deze tijd te zijn Brandweer Drenthe 2 september
WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER
PROFESSIONALISERING NVBR JAARCONGRES MASTERCLASS 2 OCTOBER 2008 GRENZEN AAN DE
EPIDEMIOLOGIE VAN PLEURITIS
De aanspreker en de aangesprokene ROC α COLLEGE 4 januari 2010.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
‘Beschouwing’ over samenwerking
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Ondernemen(d) in het onderwijs
Met handen en voeten geloven 1
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Jezelf kort voorstellen.
Samenwerken of meebewegen?
Stappenplan Samenvatten
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
De Rode Knop van Viattence
Brandweer Gelderland Zuid Ochten 19 November Collegiale ondersteuning.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Goede zorg = Samen delen ? Compagnondagen 2009 Gronau 24 september 2009 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL

Goede zorg = Samen delen © 2009 JP van de Sande RuG Leidt goede zorg tot samen delen? Leidt samen delen tot goede zorg? Is er sprake van samengaan of van causaliteit? Wat is goede zorg? Ofwel, wat is zorg en wat is goed? Wat is samen delen?

Leidt goede zorg tot samen delen? Leidt samen delen tot goede zorg? © 2009 JP van de Sande RuG Is er sprake van samengaan of van causaliteit? Gebeurt het dan automatisch, of moet er nog wel wat meer gebeuren? Is het misschien een mogelijkheid? Of een wenselijkheid?

samengaan of causaliteit? © 2006 JP van de Sande RuG EPIMETHEUS PROMETHEUS IS ZOU MOETEN BESCHRIJVING WENS WERKELIJKHEID IDEAAL alle gevolgen bedoelde gevolgen HEDEN psychologie TOEKOMST politiek theorie utopie SPECULEREN ONDERZOEK causaliteit samengaan optimisme realisme

Leidt goede zorg tot samen delen? Leidt samen delen tot goede zorg? © 2009 JP van de Sande RuG Wat is goede zorg? Ofwel, wat is zorg en wat is goed? Wie bepaalt dat? Moet dat altijd zo blijven? (Het betere is de vijand van het goede) Hoeveel mag het kosten? (verminderde meeropbrengst)

Goed Bezig 6

Wie is goed bezig? de cathechismus Antwoord: de professioneel werkende is goed bezig Hoe is dat zo gekomen? Professioneel: van Professio (Lat) openlijke verklaring, officiële aangifte, aangegeven beroep Dus: Professioneel duidt niet zozeer op kwaliteit, maar op inbedding in systeem en verantwoordingsplicht (borging) Maar: Uit Roget’s thesaurus: expert, connoisseur, master, prima donna, first fiddle, cordon bleu, specialist Dus: in Angelsaksische cultuur haast synoniem met goed WORDEN KWALITEIT EN BORGING IDENTIEK?

Enkele voorbeelden van Professioneel © 2006 JP van de Sande RuG

Wat is een professional? © 2006 JP van de Sande RuG Letterlijk: een beroepsuitoefenaar met borging VOORDELEN: Iemand die afstand heeft tot zijn werk, die er emotioneel niet bij betrokken is Die zich met zijn positie identificeert Die zijn opbrengst vooral uit de resultaten haalt (extrinsieke motivatie) NADELEN:

Wat is een amateur? © 2006 JP van de Sande RuG Letterlijk: een liefhebber (nog ernstiger: dilettant) VOORDELEN: Iemand die van zijn werk houdt, die er emotioneel bij betrokken is Die zich met de inhoud van het werk identificeert Die zijn opbrengst vooral uit het werk zelf haalt (intrinsieke motivatie) NADELEN: Die zich er mee identificeert

MODERNE DOKTERS In het CAnMeds model worden 7 taakgebieden van de arts onderscheiden: Arts-patiënt communicatie Maatschappelijk handelen Organiseren Professionaliteit Samenwerken Vakinhoudelijk handelen Wetenschap en onderwijs

P - S=M Professionalisering - Specialisatie =Managerialism To succeed is not enough others must fail Organisaties lijken meer op elkaar dan ze verschillen Dus vakkennis is secundair. Alles kan ingehuurd worden Efficiency en groei zijn de toverwoorden Nadruk op output en resultaten Ontwikkeling prestatie-indicatoren en ranglijsten Nadruk op de voordelen van concurrentie Centralisatie-tendens: Afkeer van zelf-sturende teams De burger wordt als klant gezien, de werknemer als tool (HRM) Er wordt alleen vooruit gekeken (Henry Ford: “History is bunk”) Geen interesse en inzicht in onbedoelde gevolgen Combinatie van centrale beleidsvorming met lokale dienstverstrekking (Saxenburg groep, logos en huisstijlen!) Loyaliteit aan groep is meer een kwestie van sentiment dan noodzaak

Leidt goede zorg tot samen delen? Leidt samen delen tot goede zorg? © 2009 JP van de Sande RuG Wat is samen delen? Kun je ook in je eentje delen? Wat wordt eigenlijk gedeeld? Wie bepaalt of het eerlijk is? Hoeveel partijen zijn er eigenlijk?

Het systeem © 2009 JP van de Sande RuG Er zijn nogal wat partijen, die elk hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden hebben De eerste lijn (vaak ingebed in gezondheidscentrum) De tweede lijn (vaak ingebed in maatschap) De ziekenhuis organisatie (ingebed in maatschappij) De patiënt (vaak ingebed in familie, vrienden etc) Elk van deze partijen heeft zijn eigen belangen Deze lopen slechts ten dele parallel Maar dat zou eigenlijk wel moeten

Het Prisoners’ Dilemma C D C D C D 6 9 3 jij krijgt 6 ik krijg 3

Een niet altijd even goed huwelijk: huisarts en specialist

A. Berendsen (2009) Samenwerking tussen huisarts en specialist © 2009 JP van de Sande RuG Wat wil de huisarts? Persoonlijke relatie en wederzijds respect Iets leren van de specialist Specialist begrijpt en kent Huisartsenwerk Wat wil de specialist? Huisarts beter kennen Iets leren aan huisarts met als doel: betere verwijzing Toestroom patiënten sturen Geen behoefte iets te leren van huisartsen Wat wil de patient? Vlot geholpen, Serieus genomen en Helder geïnformeerd worden

De kiezende patient © 2009 JP van de Sande RuG Uit onderzoek Berendsen (2009) blijkt dat meerderheid patienten niet wil kiezen ¼ wil dat huisarts alles beslist Groep hoogopgeleiden die bovendien sterk in schoenen staan, willen wel enige invloed op keuzen Maar alleen bij behandelbare aandoeningen Dit geldt zowel voor keuze ziekenhuis als voor keuze specialist Hier lijkt achter te zitten dat huisarts over inside informatie beschikt mbt reputaties

© 2009 JP van de Sande RuG De mens & De organisatie

psychologie n

De mens heeft twee gezichten © 2009 JP van de Sande RuG De mens als patiënt Klagen Geduld Gehoorzaam Ontzag Vrijgevig De mens als gezonde Pochen Snel Eigenwijs Brutaal Gierig

Wat maakt ons gelukkig? Zowel serieus Als in spelvorm Voortplanting (Hofmaken, Paring, Huwelijk, Prostitutie, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, Woonerf, Oilily, KINDERINDUSTRIE) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Netwerk, Volk, Natie, Communities) Status (Dominantiehierarchie, Organisatie, Respect, Reclame, STATUSINDUSTRIE) Communicatie (Signaalsystemen, Vlooien, Taal, Roddel, Email, Chatten, GSM) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, Media, Internet, TV) Jagen (Speuren, Achtervolgen, Doden, Stalking, Koopjes, Bonussen, Research) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, Zinloos geweld, VECHTINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, Consumeren, McDonalds) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, Vrienden, Euro’s, FINANCE) Territorium (Gebied, Persoonlijke ruimte, Spreekkamer, Huis, Kamer, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Ziekenhuis, Stadion, BOUWINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, Oog om oog, Geschenken, Ruilen, Salaris, HANDEL) Verzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, Verplegen, Cosmetica, MODE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, Lekker luieren, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, Uitgaan, Nieuwe baan, Migratie, VACANTIEINDUSTRIE ) Zowel serieus Als in spelvorm

Weick’s model: Hoe ontstaan organisaties? act act act Dubbel- zinnigheid (Equivocality) PREPARATIE VEERKRACHT adjust eval adjust eval adjust eval Gedrag (Enactment) Procedures (Selection) Structuren (Retention)

Waardoor ontstaan grote structuren? Broedse kip effect ‘ik zit op 38 miljoen’ Glijmiddel effect AH Wet van Parkinson Hoeveelheid personeel neemt toe onafhankelijk van de hoeveelheid werk Ook wel: werk dijt uit tot het de beschikbare tijd vult Basis: aanstellen ondergeschikten = promotie voor jou

Hoe groter de organisatie: Hoe meer overmanning Hoe minder persoonlijk >eenzaamheid Hoe meer regels > keuzevrijheid Hoe minder autonomie > minder spanning Hoe meer specialisatie > beperkte verantwoordelijkheid Hoe meer middenkader > lastiger communicatie Hoe formeler de sturings- en controle-mechanismen Hoe overzichtelijker voor economen > verzakelijking Hoe groter de investeringen in techniek Hoe makkelijker men zich verschuilt GEVOLGEN voor betrokkenheid, loyaliteit, ziekteverzuim, jobhoppen, van employees, maar ook voor de leiding

Goede zorg = Samen delen Vreselijke dingen © 2009 JP van de Sande RuG Nederland is bezig met een ingrijpende modernisering van de curatieve zorg. Zowel binnen de eerstelijnsvoorzieningen (met name huisartsenzorg) als binnen de medisch-specialistische zorgverlening (tweedelijn) staan veel veranderingen in de organisatie en financieringsstructuur op stapel of zijn reeds gerealiseerd. Transmuralisering van de zorg is daarbij een belangrijke leidraad. Het traditionele onderscheid tussen extra- en intramurale zorg zal verder vervagen. Het doel hiervan is dat er een samenhangend zorgaanbod wordt gecreëerd waarbij de plaats waar de zorg wordt geboden in hoge mate wordt bepaald door de (zorg)behoefte van de patiënt en in mindere mate door het beschikbare aanbod. Tevens dient de afstemming en aansluiting van verschillende zorgsectoren te worden bevorderd. Goede zorg = Samen delen

Ten slotte © 2009 JP van de Sande RuG Een aardige oefening zou zijn het inventariseren van de wederzijdse stereotypen en meta stereotypen Ieder maakt een lijstje (5 items) van hoe het gemiddelde lid van de andere partij is Ieder maakt een lijstje (5 items) van hoe hij denkt dat de andere partij over zijn eigen soort denkt De lijstjes van de ene partij gaan anoniem naar de andere Op flip-overs worden ze geïnventariseerd