Hoofdstuk 4 EU-instellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Danielle Bloemsma, Suzan Coster en Ilja Rosenbrand 5VWO
Advertisements

VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
Organisatie van het gerecht
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
INTERNERING Joris Casselman

Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
QUIZ Katern Politiek.
De eenwording van Europa
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Systeem rechtsbescherming
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Invloed van nationale regeringen, parlementen en burgers
Doelstellingen en beginselen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Verdragen en inleiding Europees Recht
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Vrouwe justitia.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
De (T)OR en de bestuurder
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Europese integratie EUROPA (ca …)
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Rollenspel EU besluitvorming
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Europese integratie EUROPA (ca …)
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Bingo Europese Unie.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Milieu wet- en regelgeving
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Democratie en Dictatuur
§5.4 Samenwerken in Europa
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 EU-instellingen

Institutioneel kader van de EU: Het Europees Parlement De Europese Raad De Raad De Commissie Het Hof van Justitie van de Europese Unie De Europese Centrale Bank De Rekenkamer Binnen de Raad en de Commissie functioneert de ‘Hoge Vertegenwoordiger’.

EU-instellingen die niet tot het institutioneel kader behoren: Het Economisch en Sociaal Comité Het Comité van de Regio’s De Europese Investeringsbank Het Comité van permanente vertegenwoordigers (Coreper) Et cetera

Europees Parlement: de leden De leden van het Europees Parlement worden via rechtstreekse verkiezingen gekozen door de bevolking van de lidstaten.

Europees Parlement: taken en bevoegdheden Maken van wetgeving samen met Raad op voorstel van de Commissie Vaststelling van de begroting Goedkeuring van uitvoering van de begroting Verkiezing van de voorzitter van de Commissie Controle op de Commissie via de volgende machtsmiddelen: Vragenrecht Enquêtecommissie Motie van afkeuring

Europese Raad: de leden De regeringsleiders van de lidstaten (of staatshoofden, voor landen met een presidentieel systeem, zoals Frankrijk) De voorzitter van de Europese Raad De voorzitter van de Commissie

Europese Raad: taken en bevoegdheden Het geven van de nodige impulsen voor de ontwikkeling van de Unie Het bepalen van de algemene politieke beleidslijnen en prioriteiten

Raad: de leden De Raad bestaat uit een vertegenwoordiger van iedere lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om de regering van de lidstaat die hij vertegenwoordigt, te binden en om het stemrecht uit te oefenen (artikel 16, lid 2, VEU).

Raad: taken en bevoegdheden Het maken van EU-wetgeving samen met Europees Parlement, op voorstel van de Commissie. Het vaststellen van de begroting samen met Europees Parlement. Beleidsbepalende taken, zoals het uitvoeren van EU-wetgeving (deze taak kan de Raad delegeren aan de Commissie).

Drie Raden De Raad: Instelling van de EU, bestaande uit 27 nationale ministers, bijvoorbeeld de ministers van landbouw. De Europese Raad: Instelling van de EU, bestaande uit de regeringsleiders van de lidstaten, de voorzitter van de Europese Raad en de voorzitter van de Commissie. De Raad van Europa: Geen instelling van de EU. Dit is een intergouvernementele organisatie, waarvan vrijwel alle Europese landen lid zijn, inclusief Rusland en Turkije.

Commissie: de leden De Commissie bestaat uit personen die: Op grond van hun algemene bekwaamheid worden gekozen, en die: Alle waarborgen voor onafhankelijkheid bieden. De leden van de Commissie worden benoemd voor een periode van vijf jaar.

Commissie: benoemingsprocedure De Europese Raad draagt bij het EP een persoon voor tot voorzitter van de Commissie (rekening houdend met uitslag van de laatste verkiezingen van het EP). Deze voordracht moet door het Europees Parlement worden goedgekeurd. De Raad stelt een lijst vast van de overige te benoemen personen. Dit moet gebeuren in overleg met de toekomstige voorzitter van de Commissie. Alle voorgedragen personen moeten – als college – worden onderworpen aan de goedkeuring van het Europees Parlement.

Commissie: taken en bevoegdheden Uitoefenen van controle over de lidstaten (waakhond functie) Doen van wetgevingsvoorstellen Uitvoeren van wetgeving (in opdracht van de Raad) Externe vertegenwoordiging van de EU (behalve GBVB).

Hoge Vertegenwoordiger (HV): benoeming Benoemd door de Europese Raad, na instemming van de voorzitter van de Commissie.

HV: taken en bevoegdheden Uitvoering van het buitenlands en veiligheidsbeleid van de RBZ (Raad van ministers van buitenlandse zaken). HV is voorzitter van de RBZ. De taak van de Commissie op het gebied van externe betrekkingen van de EU. HV is vice-voorzitter van de Commissie.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie omvat de volgende instellingen: Het Gerecht Gespecialiseerde rechtbanken

Hof van Justitie: samenstelling De personen die tot het Hof van Justitie behoren zijn rechters en advocaten-generaal. Zij worden benoemd door de lidstaten voor een periode van zes jaar.

Hof van Justitie EU: rechtsmacht Bij het Hof van Justitie EU kunnen de volgende procedures worden gevoerd: Procedures tegen lidstaten wegens schending EU-verplichtingen Procedures met een constitutioneel karakter Procedures gericht op individuele rechtsbescherming

1. Procedures tegen lidstaten Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt, omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Bij het Hof van Justitie kan een procedure tegen Nederland worden gestart door: de Commissie (artikel 258 VWEU) de lidstaat Frankrijk (artikel 259 VWEU) Procedures tegen de lidstaten Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Bij het Hof van Justitie kan een procedure tegen Nederland worden gestart door: de Commissie (artikel 226). de lidstaat Frankrijk (artikel 227). Bij het Hof van Justitie kan geen procedure tegen Nederland worden gestart door: De Franse kaasproducenten

2. Procedures met constitutioneel karakter Beroep tot nietigverklaring (artikel 263 VWEU): Bevoegdheid van het Hof om de rechtmatigheid van alle rechtshandelingen van alle EU instellingen te beoordelen. Beroep wegens nalaten (artikel 265 VWEU): Bevoegdheid van het Hof om vast te stellen dat een instelling, in strijd met EU verplichtingen, nagelaten heeft een besluit te nemen.

constitutioneel karakter 2. Procedures met constitutioneel karakter Beroep tot nietigverklaring (artikel 263 VWEU): De rechtmatigheid van alle rechtshandelingen van alle EU-instellingen kan bij het EU-Hof aan de orde worden gesteld door: Een lidstaat Het Europees Parlement De Raad De Commissie Als een EU-rechtshandeling onrechtmatig blijkt te zijn, zal het Hof deze nietig verklaren.

2. Procedures met constitutioneel karakter Beroep wegens nalaten (artikel 265 VWEU): Een beroep wegen nalaten kan worden ingesteld tegen alle EU-instellingen die nalaten een besluit te nemen. Het beroep kan uitsluitend worden ingesteld door: Lidstaten Instellingen behorend tot het institutioneel kader (12/18)

3. Procedures gericht op individuele rechtsbescherming Beroep tot nietigverklaring Schadevergoedingsactie Prejudiciële procedure

3. Procedures gericht op individuele rechtsbescherming Beroep tot nietigverklaring (artikel 263, alinea 4, VWEU): EU-rechtshandelingen die – op verzoek Jansen BV – nietig kunnen worden verklaard, zijn: a. Handelingen die tot Jansen BV gericht zijn b. Handelingen die Jansen BV rechtstreeks en individueel raken c. Regelgevingshandelingen die Jansen BV rechtstreeks raken en die geen uitvoeringsmaatregelen met zich meebrengen

3. Procedures gericht op individuele rechtsbescherming Schadevergoedingsactie (artikel 268 VWEU): Wanneer een EU-instelling onrechtmatig heeft gehandeld ten opzichte van een particulier, kan deze schadevergoeding van de EU eisen.

3. Procedures gericht op individuele rechtsbescherming Stel dat Nederland de import verbiedt van bepaalde Franse kazen, omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Franse kaasproducenten kunnen in dat geval de Nederlandse rechter vragen: Nederland te verplichten met de schending van EU-regels te stoppen. Nederland te veroordelen tot schadevergoeding voor de geleden schade.

3. Procedures gericht op individuele rechtsbescherming Prejudiciële procedure (artikel 267 VWEU): Stel dat het voor de Nederlandse rechter niet duidelijk is of een importverbod al dan niet in strijd is met het VWEU. In zo’n situatie kan/moet de Nederlandse rechter een prejudiciële beslissing vragen aan het Hof. Alle nationale rechters zijn bevoegd de opgeworpen vraag aan het Hof voor te leggen. Sommige nationale rechters zijn verplicht de opgeworpen vraag aan het Hof voor te leggen: rechters tegen wiens vonnis geen enkele beroepsmogelijkheid openstaat.