Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

situationeel leiderschap
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Succesfactoren van teamcoaching
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Verandering & Weerstand
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Proces en Product.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Hoofdstuk 15 Groepen en teams © Pearson Education Benelux,
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager
John P. Kotter Harvard Business School
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Wat willen we vandaag doen?
Betrokkenheid op de werkvloer
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Succesfactoren voor Top Teams
Leiderschap en veiligheidsprestatie
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Dorien `t Hart Med: HarDo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
De 5 frustraties van teamwork
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Een vergadering organiseren
Teambarometer.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen De kenmerken van effectieve teams herkennen Teams samenstellen die goed presteren De ontwikkelingsfasen van teams herkennen Je stijl van leidinggeven aanpassen aan de verschillende ontwikkelingsfasen van teams Obstakels herkennen voor effectieve teamprestaties Teamprocessen vergemakkelijken Effectieve vergaderingen houden Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Het belang van teams Succesvolle managers zijn managers die werken met succesvolle teams Groepen vormen de bouwstenen van elke organisatie Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Groepen Groepen zijn twee of meer mensen die elkaar regelmatig ontmoeten gedurende een bepaalde periode, die zichzelf onder-scheiden van anderen, die een aantal gemeen-schappelijke waarden hebben en gemeen-schappelijke doelen nastreven Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Teams Teams zijn groepen mensen met elkaar aanvullende vaardigheden die zich hebben verbonden aan een gezamenlijk doel, een aantal prestatiedoelen en een benadering waarvoor ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn Copyright © 2010 Pearson Education

Kenmerken van teams die goed presteren Kleine groepen Aanvullende vaardig-heden Gemeenschappelijk doel Specifieke doelen Gemeenschappelijke benadering Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid Copyright © 2010 Pearson Education

Manieren waarop je organisatie kan profiteren van teams Copyright © 2010 Pearson Education

Teams ontwerpen die goed presteren Wie zijn we? Waar gaan we naartoe? Waar zijn we nu? Hoe komen we daar? Copyright © 2010 Pearson Education

De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Vormen De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Stormen Normeren Presteren Uiteengaan Copyright © 2010 Pearson Education

Variaties in productiviteit en moreel tijdens ontwikkeling van team Copyright © 2010 Pearson Education

Stijl van leidinggeven en ontwikkeling Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education De stijl van leidinggeven aanpassen om de ontwikkeling van het team te bevorderen Structureren Oplossen Samenwerken Valideren Beëindigen Copyright © 2010 Pearson Education

De effectiviteit van het team verbeteren Bewust worden van teamproblemen Symptomen van ineffectieve teams bepalen Communiceren buiten de groep Te grote afhankelijkheid van de leider Beslissingen die niet worden uitgevoerd Verborgen conflicten Ruziën zonder zaken op te lossen Subgroepen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Teamrollen Taakgedrag Onderhoudsgedrag Persoonlijk gedrag Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Teamprocessen Communicatiepatronen Besluitvormingsprocedures Beïnvloedingsstrategieën Teamrollen Egocentrisch emotioneel gedrag Copyright © 2010 Pearson Education

Teamprocessen verbeteren Processen observeren Ingrijpen Copyright © 2010 Pearson Education

Kritische obstakels voor het functioneren van teams Geen doel Onderlinge conflicten Verantwoordelijkheden uit de weg gaan Gebrek aan vertrouwen Gebrek aan vaardigheden Gebrek aan externe ondersteuning Copyright © 2010 Pearson Education

Actieplannen maken om problemen op te lossen Duidelijke doelen stellen Kleine successen waarderen Wederzijds vertrouwen opbouwen Complimenten geven voor individuele- en groepsprestaties De nodige externe ondersteuning bieden Teamleden trainen in teambuilding Onderhandelen over rollen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Effectief vergaderen De vergadering beginnen met de agenda en de doelen Specifieke tijdsgrenzen aangeven Controle uitoefenen op de besprekingen Het oplossen van problemen aanmoedigen Inbreng van alle leden aanmoedigen en steunen Copyright © 2010 Pearson Education

Effectief vergaderen - 2 Ideeën laten botsen zonder dat personen botsen Effectief luisteren Consensus bereiken De vergadering beeindigen en het vervolg aankondigen Copyright © 2010 Pearson Education