Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen De kenmerken van effectieve teams herkennen Teams samenstellen die goed presteren De ontwikkelingsfasen van teams herkennen Je stijl van leidinggeven aanpassen aan de verschillende ontwikkelingsfasen van teams Obstakels herkennen voor effectieve teamprestaties Teamprocessen vergemakkelijken Effectieve vergaderingen houden Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Het belang van teams Succesvolle managers zijn managers die werken met succesvolle teams Groepen vormen de bouwstenen van elke organisatie Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Groepen Groepen zijn twee of meer mensen die elkaar regelmatig ontmoeten gedurende een bepaalde periode, die zichzelf onder-scheiden van anderen, die een aantal gemeen-schappelijke waarden hebben en gemeen-schappelijke doelen nastreven Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Teams Teams zijn groepen mensen met elkaar aanvullende vaardigheden die zich hebben verbonden aan een gezamenlijk doel, een aantal prestatiedoelen en een benadering waarvoor ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn Copyright © 2010 Pearson Education
Kenmerken van teams die goed presteren Kleine groepen Aanvullende vaardig-heden Gemeenschappelijk doel Specifieke doelen Gemeenschappelijke benadering Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid Copyright © 2010 Pearson Education
Manieren waarop je organisatie kan profiteren van teams Copyright © 2010 Pearson Education
Teams ontwerpen die goed presteren Wie zijn we? Waar gaan we naartoe? Waar zijn we nu? Hoe komen we daar? Copyright © 2010 Pearson Education
De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Vormen De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Stormen Normeren Presteren Uiteengaan Copyright © 2010 Pearson Education
Variaties in productiviteit en moreel tijdens ontwikkeling van team Copyright © 2010 Pearson Education
Stijl van leidinggeven en ontwikkeling Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education De stijl van leidinggeven aanpassen om de ontwikkeling van het team te bevorderen Structureren Oplossen Samenwerken Valideren Beëindigen Copyright © 2010 Pearson Education
De effectiviteit van het team verbeteren Bewust worden van teamproblemen Symptomen van ineffectieve teams bepalen Communiceren buiten de groep Te grote afhankelijkheid van de leider Beslissingen die niet worden uitgevoerd Verborgen conflicten Ruziën zonder zaken op te lossen Subgroepen Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Teamrollen Taakgedrag Onderhoudsgedrag Persoonlijk gedrag Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Teamprocessen Communicatiepatronen Besluitvormingsprocedures Beïnvloedingsstrategieën Teamrollen Egocentrisch emotioneel gedrag Copyright © 2010 Pearson Education
Teamprocessen verbeteren Processen observeren Ingrijpen Copyright © 2010 Pearson Education
Kritische obstakels voor het functioneren van teams Geen doel Onderlinge conflicten Verantwoordelijkheden uit de weg gaan Gebrek aan vertrouwen Gebrek aan vaardigheden Gebrek aan externe ondersteuning Copyright © 2010 Pearson Education
Actieplannen maken om problemen op te lossen Duidelijke doelen stellen Kleine successen waarderen Wederzijds vertrouwen opbouwen Complimenten geven voor individuele- en groepsprestaties De nodige externe ondersteuning bieden Teamleden trainen in teambuilding Onderhandelen over rollen Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Effectief vergaderen De vergadering beginnen met de agenda en de doelen Specifieke tijdsgrenzen aangeven Controle uitoefenen op de besprekingen Het oplossen van problemen aanmoedigen Inbreng van alle leden aanmoedigen en steunen Copyright © 2010 Pearson Education
Effectief vergaderen - 2 Ideeën laten botsen zonder dat personen botsen Effectief luisteren Consensus bereiken De vergadering beeindigen en het vervolg aankondigen Copyright © 2010 Pearson Education