Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Arbeidstevredenheid en prestaties
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Workshop contentstrategie
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Een vergadering organiseren
Indeling van hoofdstuk 2
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Vergadering Personeelsdienst
Internationale handel
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Strategische en operationele doelen stellen SWOT-analyses maken Plannen ontwikkelen om doelen te bereiken Onderscheiden competenties vaststellen Competitieve strategieën formuleren Commitment verwerven van werknemers voor bepaalde doelen Copyright © 2010 Pearson Education

Hoe goed ben ik in doelen stellen? De meeste mensen hebben doelen die ze willen bereiken Managers zijn er ook nog verantwoordelijk voor dat we organisatiedoelen bereiken via de inspanningen van degenen die voor ons werken Managers moeten ervoor zorgen dat werknemers een duidelijk idee hebben van wat ze met hun werk proberen te bereiken Managers moeten werknemers helpen bepalen hoe ze hun doelen het beste kunnen bereiken Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Plannen Plannen houdt in dat je de doelen van de organisatie definieert Een overkoepelende strategie bepaalt om die doelen te bereiken en De middelen ontwikkelt om de noodzakelijke activiteiten te integreren en te coördineren Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Strategische plannen Hebben betrekking op de hele organisatie Algemene doelen worden vastgesteld Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Operationele plannen In detail aangeven hoe de centrale doelen van het strategisch plan bereikt moet worden Voor de korte termijn Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Het planningsproces Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 1: Hoofddoelen bepalen Missieverklaring Visie SWOT-analyse Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 2: De omgeving analyseren Geef aan het verzamelen van externe informatie prioriteit Anticipeer op veranderingen Wees flexibel in je denken Ga te rade bij collega’s Heb geduld met onduidelijke situaties Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Externe analyse Stap 3: Benoem kansen en bedreigingen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Interne analyse Step 4: Analyseer de middelen van de organisatie Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 5: Benoem sterke en zwakke kanten Sterke kanten Zwakke kanten Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 6: Bepaal de operationele doelen Niche Competenties Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 7: Ontwikkel strategieën Concurrerende strategieën Kostenleiderschap Differentiatie Focus Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 8: Strategieën implementeren Copyright © 2010 Pearson Education

Stap 9: Resultaten evalueren Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Doelen stellen Characteristics of Effective Goals (SMART) Specifiek Realistisch Meetbaar Attractief Tijdgebonden Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Doelen stellen Management by Objectives Bepalen welke doelen moeten worden bereikt Voortgang richting doelen bekijken en belonen bereikte resultaten Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Het MBO-proces Maak duidelijk wat het doel bijdraagt aan de centrale doelen van de organisatie Bepaal specifieke doelen voor werknemers Zorg ervoor dat mensen zich aan doelen willen committeren Rangschik doelen in volgorde van berlangrijkheid Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Het MBO-proces 5) Geef de tijd die ervoor staat aan 6) Geef aan hoe de prestaties worden gemeten 7) Geef feedback over het functioneren Copyright © 2010 Pearson Education