Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Strategische en operationele doelen stellen SWOT-analyses maken Plannen ontwikkelen om doelen te bereiken Onderscheiden competenties vaststellen Competitieve strategieën formuleren Commitment verwerven van werknemers voor bepaalde doelen Copyright © 2010 Pearson Education
Hoe goed ben ik in doelen stellen? De meeste mensen hebben doelen die ze willen bereiken Managers zijn er ook nog verantwoordelijk voor dat we organisatiedoelen bereiken via de inspanningen van degenen die voor ons werken Managers moeten ervoor zorgen dat werknemers een duidelijk idee hebben van wat ze met hun werk proberen te bereiken Managers moeten werknemers helpen bepalen hoe ze hun doelen het beste kunnen bereiken Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Plannen Plannen houdt in dat je de doelen van de organisatie definieert Een overkoepelende strategie bepaalt om die doelen te bereiken en De middelen ontwikkelt om de noodzakelijke activiteiten te integreren en te coördineren Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Strategische plannen Hebben betrekking op de hele organisatie Algemene doelen worden vastgesteld Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Operationele plannen In detail aangeven hoe de centrale doelen van het strategisch plan bereikt moet worden Voor de korte termijn Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Het planningsproces Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 1: Hoofddoelen bepalen Missieverklaring Visie SWOT-analyse Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 2: De omgeving analyseren Geef aan het verzamelen van externe informatie prioriteit Anticipeer op veranderingen Wees flexibel in je denken Ga te rade bij collega’s Heb geduld met onduidelijke situaties Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Externe analyse Stap 3: Benoem kansen en bedreigingen Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Interne analyse Step 4: Analyseer de middelen van de organisatie Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 5: Benoem sterke en zwakke kanten Sterke kanten Zwakke kanten Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 6: Bepaal de operationele doelen Niche Competenties Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 7: Ontwikkel strategieën Concurrerende strategieën Kostenleiderschap Differentiatie Focus Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 8: Strategieën implementeren Copyright © 2010 Pearson Education
Stap 9: Resultaten evalueren Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Doelen stellen Characteristics of Effective Goals (SMART) Specifiek Realistisch Meetbaar Attractief Tijdgebonden Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Doelen stellen Management by Objectives Bepalen welke doelen moeten worden bereikt Voortgang richting doelen bekijken en belonen bereikte resultaten Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Het MBO-proces Maak duidelijk wat het doel bijdraagt aan de centrale doelen van de organisatie Bepaal specifieke doelen voor werknemers Zorg ervoor dat mensen zich aan doelen willen committeren Rangschik doelen in volgorde van berlangrijkheid Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Het MBO-proces 5) Geef de tijd die ervoor staat aan 6) Geef aan hoe de prestaties worden gemeten 7) Geef feedback over het functioneren Copyright © 2010 Pearson Education