Informatieavond Oos Heim Vrijdag 8 maart 2013
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Samenstelling dagelijks bestuur Jos Simons Jo Jahea Voorzitter Secretaris Annemarie Vaessens Penningmeester a.i. Rinie Slijpen Marco Bastin Bestuurslid Bestuurslid (Voorzitter EHBO) (Bestuurslid Nachdravers) Hub Loo Roel Moonen Zaalbeheerder Bestuurslid (Voorzitter Schutterij) (Voorzitter Harmonie)
Samenstelling algemeen bestuur Carnavalsvereniging de Rieste Jeugdcarnavalsvereniging de Rieste Zij-actief afdeling Margraten Schutterij St. Sebastianus EHBO vereniging Margraten Kerkbestuur Carnavalsvereniging de Nachdravers Jeugdcarnavalsvereniging de Nachdravers Seniorenvereniging Blijvende Levensvreugde Knapenkoor de Lentebloempjes Voetbalclub RKVVM Margratens Toneelgezelschap Koninklijk erkende Harmonie Concordia Margraten
Samenstelling bouwcommissie Vanaf november 2011 4 leden vanuit het dagelijks bestuur en 2 vrijwilligers voor ondersteuning en bouwkundig inzicht: Jos Simons (DB) Jo Jahea (DB) Hub Loo (DB) Roel Moonen (DB) Peter de Graaf (Architect) Roger Pleijers (Bouwkundig)
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Afgelopen jaar Vervangen ingang Oos Heim Nieuwe huurders: Harmonie - Bloedprikdienst Kerkkoor - Dansmarietjes Geluidsscheiding ruimtes Oos Heim Gesprekken over opbergruimtes verenigingen Wenseninventarisatie en uitgangspunten Eerste tekening Oos Heim
Voorzieningen Oos Heim Meest noodzakelijke aanpassingen Riolering Gehele sanitair Dak Nieuwe kozijnen Nieuwe ramen (dubbel glas) Isolatie gebouw (geluid en warmte) Klimaatbeheersing grote zaal Geluidsabsorptie kleine en grote zaal Verlichting
Voorzieningen Oos Heim Meest gehoorde wensen (potentiële) huurders Opbergruimtes Aangeklede vergaderlocatie(s) Groter podium Betere garderobe + entree Voorzieningen minder valide Keuken Mogelijkheid om met meerdere verenigingen gebruik te maken van Oos Heim
Voorzieningen Oos Heim Ongeveer alles in Oos Heim dient aangepast te worden Geld van stichting ontoereikend om Oos Heim nog jaren functioneel te houden Meest besproken scenario is voor een gedeelte nieuwbouw en voor een gedeelte renoveren/herinrichten
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe (aanvragen) Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Boekingen en Bezettingsgraad Kleine en grote zaal is 61,25% in gebruik Oos Heim in 90,0% van deze tijd in gebruik Grote zaal elke avond bezet Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Tijdstip Kleine Zaal Grote Zaal 14:00 Bloedprikken 14:30 Nicole's bodytraining 15:00 Harmonie 15:30 Zij-Actief 16:00 Volksdans 16:30 Dansmarietjes 17:00 EHBO/Kerkkoor 17:30 EHBO 18:00 Tai-Chi 18:30 Seniorenvereniging 19:00 Oos Heim 19:30 Divers 20:00 20:30 21:00 21:30 22:00
Boekingen en Bezettingsgraad Naast avonduren wordt Oos Heim nog voor minimaal 25 uur per week bezet Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Tijdstip Kleine Zaal Grote Zaal 8:30 Bloedprikken 9:00 Nicole's bodytraining 9:30 Harmonie 10:00 Zij-Actief 10:30 Volksdans 11:00 Dansmarietjes 11:30 EHBO/Kerkkoor 12:00 EHBO 12:30 Tai-Chi 13:00 Seniorenvereniging 13:30 Oos Heim 14:00 Divers 14:30 15:00 15:30 16:00 16:30 17:00 17:30 18:00 18:30 19:00 19:30 20:00 20:30 21:00 21:30 22:00
Boekingen en Bezettingsgraad Ter vergelijk de bezetting begin 2011 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Tijdstip Kleine Zaal Grote Zaal 8:30 9:00 Nicole's bodytraining 9:30 Zij-Actief 10:00 Volksdans 10:30 EHBO 11:00 Tai-Chi 11:30 Seniorenvereniging 12:00 Oos Heim 12:30 Kienen 13:00 13:30 14:00 14:30 15:00 15:30 16:00 16:30 17:00 17:30 18:00 18:30 19:00 19:30 20:00 20:30 21:00 21:30 22:00
Boekingen en Bezettingsgraad Bezetting is verdubbeld ten opzichte van 2 jaar In het weekend zijn er repetities van Schutterij en soms Jeugdharmonie Meer dan 30 evenementen in het weekend door het jaar heen, zoals recepties, feestavonden, concerten, uitvoeringen toneel, carnavalszittingen, enz. Diverse algemene ledenvergaderingen diverse verenigingen
Niet te honoreren aanvragen Kerkkoor de dinsdagavonden die gereserveerd zijn voor EHBO trainingen Diverse evenementen woensdagavonden Zij-actief Vergaderruimte diverse verenigingen Alleen nog maandag en woensdagavond Opbouwen voor evenementen Kortom nauwelijks plek voor aanvullende evenementen of nieuwe huurders
Benodigde opbergruimtes Op dit moment hebben wij vanuit de volgende verenigingen aanvragen ontvangen voor in totaal 150 m2: Schutterij Harmonie Carnavalsvereniging de Rieste Carnavalsvereniging de Nachdravers Margraten Toneelgezelschap EHBO Seniorenvereniging Blijvende Levensvreugde Materiaal en Magazijn Oos Heim
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Agenda Opening Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Financieel overzicht Inzet verenigingen Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet verenigingen Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Inzet verenigingen De nieuwbouw kan niet gerealiseerd worden door alleen het bestuur van Oos Heim Werkzaamheden die we zelf kunnen uitvoeren besparen ons kosten Het gevoel moet veel meer gaan ontstaan dat Oos Heim van ons allemaal is Als inzet ontbreekt, zal dit plan niet gaan lukken, waardoor zeer veel verenigingen in de problemen komen
Inzet vrijwilligers Onderdelen van Oos Heim zelf opleveren (1000 uur zelf): Sanitair Electro Stucwerk Timmerwerk Schilderwerk Installatiewerkzaamheden (Geluid, wanden plaatsen, etc.) Deze inzet zal op een juiste manier gecoördineerd moeten worden
Inzet verenigingen Fondsenwerven: Aparte commissie voor opstarten Sponsoring vanuit bedrijven. Wat kunnen we bedrijven hiervoor aanbieden en welke bedrijven kunnen we benaderen Acties bedenken en opzetten. Uitvoering, afhankelijk van het idee, zal liggen bij alle verenigingen Haalbaarheid van gedeeltelijke financiering vanuit inwoners en verenigingen
Sponsoring / Giften / Acties / Zelfwerkzaamheid: € 125.000 Sponsoring van bedrijven en particulieren: Zowel financieel als materieel Materialen vanuit verenigingen (ter overbrugging) Acties: Vele voorbeelden bij grote uitgaven verenigingen, denk bijv. aan acties bij nieuwe kostuums voor Schutterij/Harmonie Zelfwerkzaamheid Vrijwilligers doen werkzaamheden i.p.v. aannemer
Hergebruik materialen € 50.000 Buitenmuur achterkant Stoelen en tafels Geluidsinstallatie CV ketel Koelcel Onderdelen van de bar Deel van de verlichting Deuren en kozijnen Er is ook een mogelijkheid tot evt. verkoop van onderdelen Etc.
Agenda Opening Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Financieel overzicht Inzet verenigingen Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Inzet vrijwilligers Het plan voor het nieuwe Oos Heim gaat ruim boven de 1 miljoen gaan kosten Subsidie vanuit Gemeente en Provincie zal rond de €475.000 bedragen Rest moet komen uit: Eigen inbreng Stichting Andere subsidiebijdragen Acties in het dorp Sponsoring Zelfwerkzaamheid vrijwilligers Hergebruik materialen + materialen verenigingen Gedeeltelijke financiering
Inzet vrijwilligers Dit plan kan niet gerealiseerd worden door alleen het bestuur van Oos Heim Werkzaamheden die we zelf kunnen uitvoeren besparen ons kosten Het gevoel moet veel meer gaan ontstaan dat Oos Heim van ons allemaal is Als inzet ontbreekt, zal dit plan niet gaan lukken, waardoor zeer veel verenigingen in de problemen komen
Inzet vrijwilligers Onderdelen van Oos Heim zelf opleveren (1000 uur zelf): Sanitair Electro Stucwerk Timmerwerk Schilderwerk Installatiewerkzaamheden (Geluid, wanden plaatsen, etc.) Deze inzet zal op een juiste manier gecoördineerd moeten worden
Inzet vrijwilligers Commissie Financiën: Aparte commissie voor opstarten Sponsoring vanuit bedrijven. Wat kunnen we bedrijven hiervoor aanbieden en welke bedrijven kunnen we benaderen Acties bedenken en opzetten. Uitvoering, afhankelijk van het idee, zal liggen bij alle verenigingen Haalbaarheid van gedeeltelijke financiering vanuit inwoners en verenigingen
Agenda Opening Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Financieel overzicht Inzet verenigingen Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Vervangende ruimte Oos Heim zal niet beschikbaar zijn tijdens de sloop en een groot gedeelte van de nieuwbouw Basisschool gaat naar de nieuwe locatie begin 2014 De Gemeente heeft toegezegd dat wij gebruik kunnen maken van de huidige basisschool vanaf januari 2014 Hiermee proberen we zoveel als mogelijk gebruikers en verenigingen ruimtes ter beschikking te stellen
Vervangende ruimte Ruimtes die beschikbaar zijn: Gymzaal Aula Klaslokalen Vergaderruimte Opbergruimtes Kantoor Verenigingen en gebruikers kunnen een eigen klaslokaal krijgen als hier behoefte aan is, bijvoorbeeld als tijdelijke opslagruimte
Vervangende ruimte Parkeerplaatsen worden tijdelijke gerealiseerd op het schoolplein Na de opening van het nieuwe Oos Heim, wordt de basisschool gesloopt Een 40 parkeerplaatsen komen dan te liggen aan de kant van de begraafplaats Overdag voor de ambtenaren van de Gemeente ‘s Avonds te gebruiken voor bezoekers van Oos Heim Afname van het rommelige parkeren rondom Oos Heim
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag
Tijdsplanning tot aan verbouwing 2013 2014 Activiteit mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec jan feb Definitieve plannen Financiële commissie Bouwvergunning Budget Prijsvorming Voorbereiding Bouw Verhuizing Goedkeuring sloop en nieuwbouw 08.03.2013 Nog 363 dagen tot aan de geplande sloop
Tijdsplanning verbouwing 2014 2015 Activiteit mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec jan feb mrt Fin. Comm. Bouw Comm. Sloop Ruwbouw Afbouw Inrichting Carnaval Opening
Agenda Opening Samenstelling bestuur Traject tot nu toe Tekeningen nieuw Oos Heim Inzet vrijwilligers Vervangende ruimte Tijdsplanning Rondvraag