dé Action Learning business school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap in beweging
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
BSN nederland De Action Learning MBA
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Professionele ontwikkeling
Masters afstudeerbijeenkomst juni 2012 sc Eindhoven, 9 juni 2012.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Schitterende Organisaties®
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
BSN nederland De Action Learning MBA
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Innovatie in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

dé Action Learning business school BSN Nederland dé Action Learning business school

EINDDOEL

Doel dag (1) Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser

Doel dag (2) En verder: Subsets: - Samenstelling en presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf - 1e subsetbijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Huiswerk Afsluiting met diner

Organisatie Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever Organisatieverslagen EML 1 voor hen die vrijstelling BCB hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

Kennismaken Interview in tweetallen 10 minuten per persoon Zelf tijd bewaken!! Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten.

Inhoud: Wie ben je? Privé, hobby’s… Prestatie in afgelopen jaar, waar je trots op bent Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang) Wat kom je halen en wat kom je brengen? Metafoor

Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Studiewijzer Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen,in samenhang brengen met andere onderwerpen

Voorafgaand en tussendoor m Operations Management 1e dag 16 mei 2e dag 6 juni 3e dag 27 juni + IV 13.30 – 21.00/22.00 uur ALP (RFC) uitleg 13 juni 19.00 – 22.00 uur plenair Subset-bijeenkomsten; zelf plannen 1e subset bijeenkomst 8 mei 2006 09.30 uur M A ? nn

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen) Feed back geven op elkaar Memo subsetbijeenkomst geven

Indeling subsets profit en non-profit branche/functie “collega’s” niet in 1 subset man/vrouw geografisch

Subset 1 – 6 personen Deniz Seyhan - Ohra - Arnhem/Utrecht Fiona van Angelen - BAM Rail - Bunnik/Utrecht Jan Jacob Bos - Young Wood Solutions Houten/Woudenberg Wijnand Vossestein - Rabobank - Soest/Soest Willijan Walhout – ABN AMRO – Amsterdam/Culemborg Camiel Willekes – Match and More – Arnhem/Maarssen

Subset 2 – 7 personen Ellen Borgmeijer – Seinpost – Arnhem/Arnhem Dorith Rooijakkers – AFB International – Nuland/Lieshout Marc Belfroid – DIT – Goes/Terneuzen Pepijn Happel – ABN AMRO – Venlo/Eindhoven Ronald Hoevenaars – Keurslagers – Leusden/Eindhoven Pim Pernot – ALT – Best/Papendrecht Robert de Ruiter – Rabobank NW Walcheren – Domburg/Vlissingen

Snellezen: Facultatief 350 euro o 14 april Max. 10 studenten m (18 april reserve) m 1 dag: Schouten en Nelissen Facultatief 350 euro

Majors Voor allen: De Caluwe; kleurentheorie/veranderkunde 4 MAJOR’s : Elk: 2 dagen Verzwaart programma niet; geen alp IM Afronden met essay / paper over: PEP: persoonlijk effectiviteitsplan 5 tot 10 blz. Dissertation is op majoronderwerp gericht

Majors: Veranderkunde / Leidinggeven Aanvang 09.30 – 20.00 uur 2e dag tot 16.30 uur Sales: 26 en 27 oktober Leiderschap: 30 november en 1 december Veranderkunde: 7 en 8 december Insurance: 11 en 12 januari 2007

7 Action Learning Projecten Operations Management (concept + definitief) Marketing Management Human Resource Management Informatie Management Financieel Management Strategisch Management (groeps ALP) International Management (Studiereis naar Tsjechie) – ws. Juni 2007

ALP-voorbereiding Naast studiewijzer Operations Management Reader methodologie* Reader werken met modellen* Projectrapportage W. Egberink RFC: 13 juni 2006 Over schrijven van Action Learning Projecten en beoordelingssystematiek RFC (Request for Comment) Presentatie projectrapportage* * Studentensite BSN Nederland: mbaBSNnl - VoorStudenten Boeken: De manager, Werken met modellen, De cockpit van de organisatie

Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie Studentensite: korte samenvattingen Voorbeelden ALP’en OM erbij

ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden Contacten leggen/netwerken in organisatie voorstel is geen plan van aanpak Probleemstelling is geen doelstelling Later: probleemstelling, draagvlakanalyse, implementatiemogelijkheid

ALP-procedure ALP-voorstel toezenden aan docent en setadviser Goedgekeurd ALP-voorstel door docent gaat naar set adviser Goedgekeurd ALP-voorstel opnemen in bijlage ALP ALP digitaal sturen naar: - info@requestforcomment.nl (=RFC ) en - abentum@bsnnederland.nl of cfranken@bsnnederland.nl (= adm. BSN) Beoordeling binnen 4 weken via BSN

Verdere producties Organisatieanalyse cultuur, structuur, hrm aspecten EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Tussentijds EML/PPO Action Learning Leerstijlen/veranderen Groepsprocessen Dissertation; literatuuronderzoek en masters project Aanraden: De Manager, Weggeman Opdracht PPO en tussentijdse EML meegeven

Logboek: Action Learning Reflectiedocument Wat wil je leren? Wat heb je geleerd? Obstakels Hoe daarmee omgegaan? Hoe te veranderen? PPO Vragenlijst Tussentijdse EML, Leerlogboek Leerstijlentest

Sturing

Rol set adviser (1) Verbinding/coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSN als organisatie (planning, regelzaken), docenten - Ervaringen; kwaliteit/dynamiek/aansluiting) Voortgang van je studie - Niveau, tempo(risering), kwaliteit/aanwezigheid set en subsets; - Sparringpartner/maatwerk (op aangeven van jou) - Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)

Rol set adviser (2) Start up en intervisies (bege)leiden Beoordelaar van: - organisatieverslag en EML1 - OA aan het eind van je studie - EML 2 - Fase 3: dissertation  “Sparren” op onderwerpen  goedkeuring proposal dissertation  keuze internal en external examiner

Rol set adviser (3) Coördinatie examen Voorzitter viva voice Wanneer/hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou.

Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen Bekijk de uitslag van de leerstijlentest Welk type ben jij? Herkenbaar? Hoe ga je hiermee om op het werk? Relevantie voor de subset? Boek Leerstijlen deel 2 (leerstijl in de praktijk) en deel 3 (leerstijl verbeteren) doorlezen

Websites www.bsnnederland.nl Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten www.managementsite.net www.devraagbaak.nl www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.requestforcomment.nl (modellen/gratis inschrijven) www.managementboek.nl (via banner site BSN) www.the-art.nl

Bedrijfspresentaties Kennismaken in sub set Plenaire presentaties typering door en over de 2 subsets

Subsetpresentatie Voorbereiden in de subset |Verdeel de tijd over subsetleden! Groepspresentatie: Tijd per subset: 20 minuten Algemeen beeld leden en organisaties, drives, karakterisieken, commitment Vragen stellen/discussie na presentaties

Huiswerk Lees studiegids door Lees boek over leerstijlen Voorbereiding Operations Management Visie Huisactiviteiten en subsetactiviteiten Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten Mailen naar docent, set adviser en set PPO Vragenlijst Leerdoelen

Huiswerk Artikelen: - What’s IMC’s Philosophy? - Action Learning, een moderne visie op Management Development Readers: - Werken met modellen - Projectrapportage Handout methodologie Te vinden via Presentaties en Handouts op www.bsnnederland.nl

Evaluatie Evaluatieformulieren: - elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist? Leren van elkaar Beargumentering van belang

Bij vragen Karin Boelhouwer, set adviser BSN Nederland “De Raadskamer” Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 06 – 10912632 of 0343-574793 E-mail: kboelhouwer@bsnnederland.nl