Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Studieloopbaancoaching
BSN nederland De Action Learning MBA
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BSN nederland De Action Learning MBA
Welkom bij Projectmanagement
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Professionele ontwikkeling
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Resultaten BPV-evaluatie
BSN nederland De Action Learning MBA
Voorlichtingsbijeenkomst Studeren in het buitenland Studenten Duits Maaike van Gerven, student mobility coordinator Faculteit der Letteren Donderdag.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Project Proceshuis Road show
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Innovatie in het onderwijs
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Keuzethema: differentiatie
Blik op de toekomst.
Actieleren.
department Educational studies
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

 Vader van 4 jonge kinderen  HEAO Logistiek  Ervaring 20 jaar productielogistiek en IT  Docent MPR voor APICS  Hoofddocent NTI University  Logistieke en IT projecten Arthur van Gemert

Inhoud Start up N60B 28 februari 2007 ( 1 )  Voorstellen  Praktisch allerlei  Doelstelling Start-up  Eerste kennismakingsronde  Foto ‘s maken en rondleiding door Business School Nederland:  PAUZE  Fase 2  Studiestructuur / data ( met sheet programma- overzicht ) en VAL  Subset  snellezen / veranderk / project rapportage / cc- evaluaties  LUNCH

Inhoud Start up ( 2 )  Studiemateriaal  Action learning / AL-workshop / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren  Core Course Internationaal Management / studiereis  Info Orientatie Fase 3  Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML2 / Intervisie fase 3 ( 3 x )  Set Adviser  Logboek  Leerstijlen en leercyclus  MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium  PAUZE

Inhoud Start up ( 3 )  Kennismaken in subset studenten en hun bedrijf  Presentatie voorbereiden voor de groep  Afspraken subsetbijeenkomsten  SNACK  Presentatie van de subsets  Huiswerk  Uitwisselen Organisatieverslag  Reflectie start-updag  Diner

Doel start up (1)  Nader kennismaken met: Business School Nederland………  Studenten, dus set en subsets  Organisaties van studenten  Set adviser(s)  Action Learning en Virtual Action Learning  Materiaal en werkwijze van de studie

Doel start up (2)  Ontvangst studiemateriaal  Alle subsetafspraken maken  Eerste huiswerkopdrachten  Uitwisselen organisatieverslagen  Afsluiting met diner

Doel start up (2)  Ontvangst studiemateriaal  Alle subsetafspraken maken  Eerste huiswerkopdrachten  Uitwisselen organisatieverslagen  Afsluiting met diner

Kennismaken (1) Structuur  Interview in tweetal, 10 minuten pp  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in paar minuten

Kennismaken (2) Inhoud:  Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor ( beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d )  Geef twee argumenten voor deze vergelijking  Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden  Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang )  Hoe zie je de weg naar het beschreven doel  Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel…..  Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

Structuur bijeenkomsten A OM-2 A OM-2 A HRM-1 A HRM-1 STARTUPSTARTUP STARTUPSTARTUP A OM-1 A OM-1 LAD (HRM) ALPen LAD (HRM) ALPen M M O O M M O O M M O O M MM-1 M MM-1 O O A MM-2 A MM-2 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M OM-3 M OM-3 O O A MM-3 A MM-3 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 3 weken 5 weken 5-15 weken

Evaluatie elke Core Coursedag Business School Nederland  Elke lesdag wordt electronisch geevalueerd via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren (is verplicht)

Voorafgaand en tussendoor m Snel lezen: uur 27 maart Schouten&Nelissen Locatie Business School 10 deelnemers Veranderkunde( alle sets N60 ) 2 dagdelen 8 mei – uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 14 maart – uur, alle volgende subsetbijeenkomsten plant subset zelf vandaag! O m A ALP (RFC) uitleg 12 juni ( alle sets N60 ) – uur Plenair !!NB ALP intervisie: n.o.k. m O M

Blended learning / Virtual Action Learning (VAL) (1) Blended Learning: combinatie van traditionele leermethoden en e-learning. Redenen: Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School Zeer gerichte voorbereiding Variatie in leerproducties Studietempo bevorderend E-learning is instrument van HRM Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met leren van de techniek! Tempo competentiegericht (virtual) action learning

Virtual Action Learning ( VAL ) (2)  Expliciet leerdoelen HRM ( en later FM ) formuleren  3 Leerarrangementen schrijven (LA ) voor zowel HRM als FM  1 LA per CC-dag maken voor visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen  LAC (= concept ) Let op goede verdeling over de subset  Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC  Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief )  Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer  Deadlines! Vraagt agendamanagement!!!  Alp HRM en FM vervallen

VAL (3)  Per vak wordt uiteindelijk 1 LA door RFC beoordeeld:  Dit LeerArrangement ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (=LAD +implementatieplan ), Reflectie  Deadline inleveren ( overleg bij vakantie )  Site wordt gesloten Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s ( 3 ) niet binnen de deadlines ingeleverd zijn.  Dit telt ook voor het leerarrangement Advies en implementatie ( 1 )

VAL (4) Voor 1 e subsetbijeenkomst van 14 maart Studiewijzer HRM lezen op de website Citowoz te bereiken via Inloggen door vier eerste letters achternaam. Wachtw: HRM. Wachtw (zelf veranderen ) Leerdoelen HRM vaststellen (inzicht in leerdoelen geven) Tijdens de subsetbijeenkomst ( mogelijkheid ): Leerarrangementen Visie verdelen per subset Totale Huiswerk overzicht volgt hieronder

VAL (5) Toegang tot de site: Start schema Gebruikersnaam en wachtwoord adres invullen en eigen verhaal

Val Subset 1 : (5 personen)

Subsets  Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed………  Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 5 personen  Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetbijeenkomsten  Voorzitter/notulist  Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig )  Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken  Vertaalslag eigen organisaties maken  Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s)  Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 7x )!

Opbouw studiemateriaal  VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp.  InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken.  IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

International Management Opdracht met sub set:  Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M  Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld)  Welke bedrijfstak.  Welk product, goed of dienst  Wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM)  Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-alp.

Oriëntatie op fase 3  Aansluitend op het blok Int Management wordt de tweede fase afgesloten met een informatiebijeenkomst over de volgende studiefase.  Datum wordt nog bekend gemaakt

Sales: 8 en 9 oktober 2007 (verplicht voorsalestudenten) Insurance:3 en 4 maart 2008 (verplicht insurancesstudenten) Veranderkunde:26 en 27 november 2007 Leiderschap:nog niet bekend voor sets 60 Majors te volgen aan eind tweede fase / begin derde fase ( najaar 2007 ) Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP SM. Dissertation in dat onderdeel schrijven. Majors

Producties /bijeenkomsten derde fase  Organisatieanalyse - Foto van de Structuur, Cultuur, HRM  Dissertation bestaat uit: - Literatuuronderzoek en - Master’s project  Evaluatie Management Leerervaringen (EML 2 ): - Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd  In de derde fase worden intervisiebijeenkomsten gepland in onderling  overleg met de set.  Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat )  Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Rol set adviser (1 ) Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar ( inhoudelijke verschuiving ): Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie

Rol set adviser (2)  Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase  Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA,  Adviseur proposal OA, Dissertation en EML  Adviseur / coordinator internal-external  Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser (3) Wanneer/hoe:  Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak  Lage drempel  Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student.  NB: Wisseling na 2 1/2 jaar en geen proposal

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML2  Wat wil je leren, doelstellingen  Wat heb je geleerd  Heb je geleerd wat je wilde leren  Hoe was dat proces ( hobbels )  Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium MWM2  Onderzoeksbureau.  Doet online onderzoek en verwerking is prima  Opgeven via Business School,  3 onderzoeken voor 950 euro Management Podium De Vraagbaak Opgeven via Business School, betaalt abonnement  De Vraagbaak schrijft student aan.  Info over wachtwoord / gebruikersnaam 

Action Learning Workshop  Workshop over Action Learning door Twan Paes.  Een AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt.  Datum  Op de startup aangeven wie uit de organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug)

Action Learning (1)  Al doende leert men  Gezamenlijk leren  Docent in andere rol  Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning (2)  Tijdens studie werken aan echte problemen  Risico’s durven nemen  Verantwoordelijkheid organisatie  Voorkomen “bekwame onbekwaamheid”  Reflection in Action

Leerstijlen  ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen  ObservatorNader beschouwen van die ervaringen  TheoreticusOnderzoek en conclusies  PragmatistGeleerde in de praktijk brengen

Subset 1  Nolly van der Zeijden  Rob Buijtendijk  Erwin de Lange  Gerrit Adema  Joost van Driessen

Subset 2  Ariane Kop  Dirk Goijert  Jan-Willem Voshol  Jan-Willem Bult  Francois van Heugten

Subset 3  Peter van der Nulft  Peter Kloosterboer  Remko Jansen  Edwin Mellink  Jan Herman Hardonk

Bedrijfspresentaties (1)  Max 20 minuten per persoon in subset  Groepspresentatie per subset  Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties (2) Individuele presentatie binnen de subset :  Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid,  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Aktuele thema’s  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Knelpunten

Bedrijfspresentaties ( 3 ) individuele presentatie binnen de subset :  Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur  Human Resource Management  Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Mogelijkheden voor ALPen  Wat haal en breng je bij BSN

Bedrijfspresentaties (4) Plenaire subset-presentatie  Verschillen tussen de bedrijven  Grootste gemene deler  Gebruik je tijd ook om subsetdatums af te spreken.  Snack rond 5 uur!!!

Huiswerk  VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz  Leerdoelen HRM vaststellen  (inzicht leerdoelen i.v.m. Leerarrangementen Visie verdelen op  subsetbijeenkomst )  Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?”  artikel: AL, een moderne visie op Management Development  Lezen: boek over leerstijlen  Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken )  Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Mailen naar docenten, set adviser(s) en set.  Meer info over VAL!!

Websites (1) Inloggen: - gebruikersnaam:mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten Ebsco via studentensite

Websites (2)   (HRM)     Scholar.google.com Scholar.google.com

Einde start up dag  Vragen?  Weet u hoe u nu verder moet?  Meld het als er iets is.