Operations Management Stakeholderanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Projectmatig werken...en dan?
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
NBB-B cursus Utrecht 2008.
Ondernemen na je studie!
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Het krachtenveld waarin ik opereer
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Wat is een communicatieplan?
Operations Management Business School Nederland Stakeholders
MVO en public relations
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Social Media Reputation.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
HELP! Beren op de omgevingsweg
De omgeving verandert; de overheid verandert
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Plaats, datum bijeenkomst
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Operations Management Stakeholderanalyse Titel presentatie Operations Management Stakeholderanalyse Buren, 2008 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Opbouw programma (Complexe) projecten managen Regievoering Stakeholders Opdracht

Project-/programmamanagement Projectontwikkeling Project- beheersing Uitvoering Initiatiefase Definitie Ontwikkeling Nazorg Agenderen Startnotitie Projectvoorstel Beheersing Uitvoering Oplevering Evaluatie

Algemene tips in projecten Titel presentatie Algemene tips in projecten Goed is goed genoeg (80:20)! Kwaliteit is doen wat je belooft, niet meer en niet minder Kwaliteitsborging via Deming-cyclus: Doel /plan /opdracht /opvolging Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Projecteffecten Drie soorten effecten in een project Titel presentatie Projecteffecten Drie soorten effecten in een project Projectmatig effect: resultaat lost probleem op Maatschappelijk effect: project leidt tot verandering in organisatie of maatschappij Politiek effect: met project kan men scoren Het regisseren van projecten met participatie van meerdere actoren vraagt om een balans in het krachtenveld van maatschappij, politiek, en projectmatig resultaat. Ligt het zwaartepunt te veel op de as projectmatig resultaat-maatschappij (A), dan kan dit mogelijk leiden tot politiek onacceptabele oplossingen. Ligt het zwaartepunt te veel op de as maatschappij-politiek (B), dan kan dit leiden tot halfslachtige compromisoplossingen. Tenslotte, wanneer het zwaartepunt teveel op de as projectmatig resultaat-politiek ligt (C), dan kan dit leiden tot oplossingen zonder draagvlak. Een project wordt complexer als het gaat om het creëren van draagvlak. Een project managen wat betreft de inhoudelijke realisatie is daarentegen niet zo ingewikkeld. Afstemming en de interactie met actoren is bepalend in de sturing en beheersing van het project. De regie van de interactie met het krachtenveld zijn veelal belangrijker dan tijd en geld. Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Project = communicatie Titel presentatie Project = communicatie Creëren van draagvlak net zo belangrijk als resultaat Regie van en interactie met het krachtenveld  effect Geïnformeerd zijn en geïnformeerd worden!!! Voor de regie en daarmee het effectief laten verlopen van het project kunnen vier componenten worden onderscheiden: Werkveld: waar gaat het over? Een belangrijke vraag is of het gesignaleerde probleem voldoende steun krijgt. Doelen: Wat wil men? Het ambitieniveau wordt hierbij beperkt door het krachtenveld en de beschikbare middelen. Rol: Welke rol wordt gespeeld? De rol die een project kan spelen in een bepaald werkveld, is afhankelijk van de status die het project bij aanvang krijgt Werkwijze: Hoe gaat men te werk? Door de projectvorm en –status kan een bijzondere werkvorm worden gehanteerd waarbij normale procedures kunnen worden omzeild of waardoor participatie van actoren wordt vergroot. Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Titel presentatie Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Formele (organisatie)structuur Titel presentatie Regie in projecten Regie Formeel (hard) Informeel (zacht) Formele (organisatie)structuur Informele structuur Externe omgeving Projectmanamement Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Samenvattend Interactief Harde én zachte kant aanwezig Titel presentatie Samenvattend Interactief Harde én zachte kant aanwezig Regie = voortdurende afstemming met omgeving /stakeholders Team met inhoudelijke en op het proces ingestelde leden Projecten kennen altijd een vorm van een netwerkorganisatie Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Stakeholders Stakeholders: alle belanghebbenden Titel presentatie Stakeholders Stakeholders: alle belanghebbenden Shareholders: aandeelhouders Soms: Politieke en niet-politieke stakeholders Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Stakeholdermanagement in 3 M’s Titel presentatie Stakeholdermanagement in 3 M’s Mapping: Inzichtelijk maken stakeholders Mobilising: Positioneren ten opzichte van onderneming /van elkaar; en contacten leggen Managing: Omgaan met de inbreng van stakeholders Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Voordeel communicatie met stakeholders Titel presentatie Voordeel communicatie met stakeholders Wederzijds vertrouwen en betrokkenheid Identificatie van stakeholders met beslissingen Tijdig risico’s, issues en trends identificeren Tegenstrijdige belangen in kaart Anticiperen op conflicten dan wel vermijden Kennis ontwikkelen en nieuwe ideeën genereren Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Waarom: Stakeholder Analysis Titel presentatie Waarom: Stakeholder Analysis Winning support for your projects "Stakeholder management is critical to the success of every project in every organization I have ever worked with. By engaging the right people in the right way in your project, you can make a big difference to its success... and to your career.“ Rachel Thompson, Experienced Project Manager Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Verschillende modellen Titel presentatie Verschillende modellen Gaan allemaal om het in kaart brengen van: Welke stakeholders zijn er Wat zijn hun belangen (wat is hun interesse) Wat is hun invloed (macht) Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Belang en macht zijn kritische factoren Titel presentatie Belang en macht zijn kritische factoren Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Mapping stakeholders Risicoanalyse A. Politieke-/stakeholderanalyse Titel presentatie Risicoanalyse A. Politieke-/stakeholderanalyse Wie Recente uitspraken Uitgangspunten Belangen B. Doelgroepanalyse Doelgroepen Rollen Vertegenwoordigers C. De eigen organisatie/team Sterkten/Zwakten Voor/tegen Relevante partijen Beïnvloeder Beslisser Gebruiker Toeleverancier Meebeslissen Meewerken Meedenken Meeweten Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Stakeholderanalyse (1) Titel presentatie Stakeholderanalyse (1) Probleemanalyse en probleemdefinitie Doelstelling, resultaat, output, vraag, criteria, kaders opdrachtgever(s) Identificatie stakeholdersanalyse Politieke stakeholders Niet-politieke stakeholders Doelgroepen Eigen team Positioneren in cirkels van invloed Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Identificatie Stakeholders (1) Bijv. Politieke stakeholders Bewindslieden Partijen Ambtelijke top Recente uitspraken Welke uitgangspunten worden gehanteerd? Welke belangen spelen een rol?

Identificatie Stakeholders (2) Niet-politieke stakeholders Nr Doelgroep Rol Belangen Vertegenwoordiger 1a Bewoners 1b Bewonersgroepen 2 Milieugroepen 3 Kamers van Koophandel 4 Limburgse werkgevers 5 VVV (toerisme) 6 Stichting Limburgs Landschap 7 Hulpdiensten 8 Ondernemers 9 ANWB

Identificatie Stakeholders (3) Titel presentatie Eigen team Gemeente Amsterdam 1 januari 2003

Positioneren Stakeholders

Titel presentatie Vraag Maak in groepjes een stakeholders-analyse voor het schrijven van een ALP OM Verkorte probleemanalyse en –definitie Stakeholders in kaart brengen Positioneren in cirkels van invloed Korte plenaire toelichting Gemeente Amsterdam 1 januari 2003