ORGANISATIE ONTWIKKELING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
“Hoe kom ik aan klanten?”
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
STRATEGISCHE PLANNING
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Organisatie en beheer Week 1.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Organisatie en beheer Week 2.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatiestructuur en
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Leiderschap en organisatie
MVO en intern management
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Visie & Strategie.
Personeelsessie LOKO.
Vormgeven van de HRM-functie
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Naar een optimaal HR - beleid
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Certificering van assetmanagement
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sociaal / ethisch ondernemen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

ORGANISATIE ONTWIKKELING PLATO ORGANISATIE ONTWIKKELING Voetnoot: deze presentatie heeft als opzet ideeën en discussie stof aan te reiken,en om als ‘check’list te functioneren om deze materie verder aan te pakken. Ze kan geen antwoord bieden op iedere concrete situatie in uw organisatie.

Groeifases 1. OPSTART FOCUS: ondernemers idee/creatie van nieuwe producten, markten, soms opportunistisch ORGANISATIE: is meer hoe krijg ik het gedaan, lukt alles, is aan alles gedacht, reageren op het moment organische ontwikkeling inkopen van bepaalde diensten/kennis MEDEWERKERS: generalistisch, iedereen achter het idee en neemt veel op zich ONDERNEMER: is met alles bezig Deze fase eindigt dikwijls met een leiderschapscrisis

Groeifases: 2. UITBOUW FOCUS: vormgeven aan de groei, met vallen en opstaan ORGANISATIE: eerste taakverdeling en delegatie komt tot stand, scheiding van leiding en uitvoering, intrede van procedures en regels, externe specialisatie wordt nog steeds ingekocht MEDEWERKERS: ontstaan van rechterhand(en) die specialiteit voor hun rekening nemen/ ontstaan van verantwoordelijken voor een bepaald stuk ONDERNEMER: delegeert maar blijft nog alles bewaken voelt zich dikwijls eenzaam in zijn/haar verantwoordelijkheid Eindigt dikwijls met management crisis doordat medewerkers zich te beperkt voelen door de strakke leiding van de ondernemer

Groeifases: 3. SPECIALISATIE FOCUS: uitbouw en uitdieping van markt en organisatie, meer focus naar buiten ORGANISATIE: uitbouw van afdelingen, functiebeschrijvingen, volledige delegatie, beheers- en HRM systemen, vakbond? MEDEWERKERS: intrede van directie, specialisatie binnen vakgebied, motivatie problematiek (afstand-betrokkenheid) ONDERNEMER: ondernemer net zoals zijn management houdt meer afstand van het operationele, voorbeeldfunctie, concentreert zich op nieuwe business en uitbouw organisatie Eindigt dikwijls met een beheerscrisis omdat de ondernemer voelt door zijn delegatie en afstand van de vloer het bedrijf niet meer in de hand te hebben

Groeifases: 4. MATURITEIT FOCUS: coördinatie, en blijven houden van ‘focus’ ORGANISATIE: bureaucratischer, management structuur, dikwijls business units MEDEWERKERS: focus op ontwikkeling van potentieel, HR beleid bijsturen op vlak van efficiëntie en kostenbeheersing ONDERNEMER: verplichting van positief kritisch te zijn, alles ter discussie stellen, aandacht voor mensen maximaal zetten Eindigt dikwijls met een gevoel van saaiheid voor de ondernemer, verkoop van bedrijf

ORGANOGRAM DEFINITIE: tekening die de (hiërarchische of interne) organisatie weergeeft TOEGEVOEGDE WAARDE: duidelijkheid, duidelijkheid, duidelijkheid basis voor communicatie werkverdeling wie is de ‘baas’ Begint vanaf het ogenblik dat je met meer dan één bent…

SAMENVATTING ORGANISATIE (123Management.nl)

DEFINITIES STRUCTUREN ORGANIEKE STRUCTUUR: opdeling naar functies van en in de organisatie (zoals engineering, financiën, productie, verkoop etc) ook: naar regio, markt en/of product FUNCTIESTRUCTUUR: formeel bekrachtigde en beschreven rol binnen de organisatie, heeft arbeidsrechtelijke status = basis van aanwerving, arbeidsvoorwaarden en ontslag PERSONELE STRUCTUUR: aantallen medewerkers niveaus en type

HOE ONTWIKKEL JE EEN ORGANISATIE? Verschil tussen KERN taak en ONDERSTEUNENDE taak/proces Meestal komt de druk van binnen uit (‘help’, het lukt niet meer…) OF: je zet doelstellingen uit Denk ook vanuit de markt (rol business plan) Belang van (voldoende) juiste processen (= werkinstructies, communicatie, werkmiddelen, documenten, rapportages,…) Juiste persoon – Juiste plaats Generalist - Specialist

ALGEMEEN BUSINESSMODEL 2. Klanten 1. Bedrijf B2B B2C Turnover – EBIT(DA) - ROCE Markt Positie 3. Waarde Technisch Technisch Technisch Klant Perceptie Strategie&Planning Business Dienst/ inhoud 4. Relatie ‘preferred’ Werkgever Business Operational ‘Excellence’ Support support Support Financiële Performantie 5. Concurrentie

Hoe eraan beginnen? Vereenvoudigd model: wat heb ik nodig? Strategie en actie plan Wat loopt er mis? Resultaats gebied Compe- tenties van Organisatie en Mensen

Hoe eraan beginnen: vereenvoudigd model FORMELE STRUCTUUR Organogram Verantwoorde- lijkheden Functieinhouden Processen Werkinstructies Beslissings- Structuur Communicatie en overleg ISO Wat is aanwezig Wat heb je nodig

ROL VAN COMPETENTIES GOED NIET GOED GRAAG OPPASSEN VOOR NIET GRAAG ZELF DOEN HOUDEN AANVULLING ZOEKEN/ ONTWIKKELEN GRAAG OPPASSEN VOOR ROUTINE MAKKELIJK TE CONTROLEREN DELEGEREN CONTROLEREN METEN (KPI’s…) NIET GRAAG

PRAKTISCH SCHRIJF EEN STAPPENPLAN UIT, DENK NA OVER DE ROL VAN EENIEDER PROJECTMANAGEMENT/DOCUMENTEER/FORMALISEER REFLECTEER OVER JE BUIKGEVOEL BETREK JE MEDEWERKERS ZOVEEL MOGELIJK (maar kies en weet wanneer) Om hen te informeren Om hun input te krijgen Om hen mee te laten beslissen GROEI? : splitsing – kloving van functies DURF MEDEWERKERS AAN TE WERVEN DIE STERKER ZIJN DAN JEZELF

TAKEN/VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGDHEDEN TAAK: een te verrichten werk, een ‘doe’ ding, of ook: ‘een afgerond geheel van arbeidsverrichtingen door een medewerker uitgevoerd’ VERANTWOORDELIJKHEID: ‘de plicht verantwoording af te leggen’ of ook: grote zorg en toewijding die voor iets vereist zijn: Aan te vullen met: ‘voor een afgelijnd gebied (met al dan niet ruimte voor eigen invulling) zorgen dat dit in orde is BEVOEGDHEID: het recht opdrachten te geven en beslissingen te nemen over het uit te voeren werk een afgelijnd gebied met beslissingsmacht, dus ook over eigen invulling van dat gebied

FUNCTIEBESCHRIJVING: BELANG geven een duidelijk en helder zicht op wat van medewerkers verwacht wordt (verantwoordelijkheden, concrete resultaatsverwachtingen, taken,…) vermijden van overlappingen in taken (dubbel werk) vermijden dat verantwoordelijkheden worden doorgeschoven geven directie, management en alle medewerkers inzicht in hoe zij bijdragen tot het bedrijfsdoel zijn een basis voor een performante organisatie en een degelijk HR-beleid: evaluatie- en ontwikkelingsgesprekken worden hierdoor vergemakkelijkt, link naar competenties en competentie beleid

FUNCTIEBESCHRIJVING: INHOUD Wat staat er zeker in een functiebeschrijving? functietitel doel van de functie in de organisatie (verantwoordelijkheden) resultaatsgebieden plaats in de organisatie (afdeling - rapporteringslijnen – overleglijnen – geeft leiding aan) taken Wat kan er in een functiebeschrijving worden opgenomen? arbeidsregime kennis en ervaring interne & externe contacten werkomstandigheden risico’ en speciale vereisten KPIs Wat staat er niet in? Functiehouder en/of andere namen hoe de taken uitgevoerd moeten worden (procedures – werkinstructies) promotiemogelijkheden

VOORBEELD FUNCTIE OMSCHRIJVING Invoegen VB document

MIJN FAVORIETE FUNCTIEOMSCHRIJVING igv competente, volwassen medewerkers FUNCTIETITEL  DOEL/CONTEXT VAN DE FUNCTIE VERANTWOORDELIJKHEDEN KERNCOMPETENTIES

PROCESSEN IN KAART BRENGEN DOEL: maakt helder wat mogelijk verborgen zit focus op bewustwording, is tegelijk de eerste stap naar verbetering eenduidigheid METHODES: flowchart process flow brown paper critical path analyse en vele andere al dan niet met software ondersteund

Besturende Processen Primaire Processen Ondersteunende Processen INPUT OUTPUT Primaire Processen Ondersteunende Processen

FUNCTIONELE ORGANISATIE

DIVISIE ORGANISATIE

BUSINESS UNIT ORGANISATIE

PROJECT ORGANISATIE

ROLLEN VOLGENS BELBIN

EFFECTIEF BESTUREN Besturingsaspect Managementbouwsteen Oriëntatie Juiste dingen doen Resultaten Effectiviteit Dingen goed doen Mensen en Middelen Efficiëntie Dingen beter doen Structuur en Cultuur Lerend vermogen Dingen laten doen Ketens/Processen Kerncompetenties