02/07-04-2003 1 / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Renco Bakker BPMConsult
Ondernemen in de praktijk
Aanzet tot strategisch denken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Facility management en inkoop
Management en Organisatie
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Agenda Inkoopprofessionalisering
H7: Productmanagement.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Schitterende Organisaties®
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Het nut van Business Planning
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Nike Supply Chain Management
Methode Strategisch personeelsmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
6 stappen in Risico management
Van actie naar interactie
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Human Resources Accounting
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze op een systematische en zichtbare manier te besturen. Het toepassen van de 8 kwaliteitsmanagement- principes uit de ISO 9001/9004:2000 vormt hiervoor de basis !

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Klantgerichtheid- Om winstgevend te zijn is een absolute focus op de klant essentieel, u dient te weten: Welke ondersteuning over de levensduur van het product (of dienst) de klant van u verwacht Wat de klant in de toekomst van u verwacht Wanneer u met een nieuw product op de markt moet komen Wat de PLC’s (levenscycli) van uw huidige producten zijn Overtref de verwachtingen van uw klant!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Klantgerichtheid- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Leiderschap- Als de onderneming niet duidelijk is in haar strategisch doelstellingen, visie en beleid verkeren de medewerkers in verwarring over de te volgen koers. Beleid is meetbaar, afgestemd op het voldoen aan de verwachtingen van de klant en wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. Alle neuzen in dezelfde richting!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Leiderschap- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Betrokkenheid van medewerkers- Leiderschap haalt het beste uit mensen door ze te motiveren en stimuleren. Daag ze uit en gebruik hun kennis en inventiviteit voor het bereiken van het gezamenlijke doel (een winstgevende onderneming). De belangrijkste bron voor verbetering en kostenbesparing heeft u binnen handbereik. Geef medewerkers de ruimte en de mogelijkheden om daadwerkelijk betrokken te zijn. U zult niet teleurgesteld worden. Maak meedenkers van uw medewerkers!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Betrokkenheid van medewerkers- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Procesbenadering- Leer denken in processen en breek de schotten tussen de afdelingen af. Maak processen meetbaar op efficiency, effectiviteit en kwaliteit van de output. Concentreer u op de procesovergangen en de interne klant-leveranciers relatie, daar is de winst te behalen. Ruil functioneel georiënteerd in voor proces georiënteerd!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Procesbenadering- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Systeembenadering van management- Processen zijn op een logische wijze met elkaar verbonden en vormen in samenhang met elkaar het bedrijfsproces. Richt uw processen zodanig in dat de onderneming op een beheerste wijze kan inspelen op de richting die de markt aangeeft. Zorg dat alle activiteiten in een proces waarde toevoegen voor de klant of voor de eigen organisatie. Bestuur uw processen en richt uw organisatie!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Systeembenadering van management- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Continue verbetering- Goed doen is niet goed genoeg. Alleen continue verbetering houdt de onderneming aan de top. Continue verbetering stopt pas als uw omgeving niet verandert en uw concurrenten stilzitten. Zolang uw kosten stijgen tast stilstand uw marges aan. De verliezer staat stil!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Continue verbetering- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Besluitvorming op basis van feiten- De “prestatie” van het proces en het effect van aanpassingen worden objectief meetbaar vastgelegd en op basis van getallen beoordeeld. Niet het probleem waarover het meest wordt gesproken wordt als eerste aangepakt maar het probleem wat het meest geld kost. Procesverstoringen zijn duurder dan men denkt. Gokken geeft brokken, meten is weten!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Besluitvorming op basis van feiten- Bron: NEN

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Win-win relaties met leveranciers- Samenwerking is de sleutel tot kostenbesparing en verkorting van de time-to-market. Het delen van elkaars kennis leidt tot winst voor alle partijen. De integrale kostprijs voor het verwerven van het product of de dienst telt, niet de prijs op de inkooporder. Beoordeel uw leverancier naast prijs op: prestatie, leverbetrouwbaarheid, meedenken en kennisdelen Samen heeft u de wijsheid in pacht!

02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Win-win relaties met leveranciers- Bron: NEN