Nieuwe wegen voor toetsing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Presentatie schoolsysteem
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Structuur secundair onderwijs
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Karin van Gorp (ZonMw) Yvonne Benard (ZonMw)
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Informatiebijeenkomst A4 / A5 Woensdag15 september.
Examenjaar vmbo-t 2010 / Examenvakken (6) CKV, Lichamelijke opvoeding, maatschappijleer (SE) Nederlands (verplicht) Engels (verplicht) Frans Wiskunde.
Examenjaar havo vwo
Examenjaar havo atheneum
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
4VMBO Het examen. PTA Klas 3 SE110%10% SE210%10% Klas 4SE320%25% SE420%25% SE520%30% SE620% totaal100%100% (Gemidd SE-cijfer + CE-cijfer) /2 = eindcijfer.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Binnenhuisarchitectuur
De gezonde school en genotmiddelen
Beoordelen met behulp van rubrics
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Niet voor het zingen de context uit – CE als aanknopingspunt voor WO-opgaven Jos Paus en Herman Schalk.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Concept examenprogramma
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Natuurkunde in de bovenbouw
Scheikunde in de bovenbouw
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Regelluw en examinering
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Toetsen in nieuwe scheikunde
Transcript van de presentatie:

Nieuwe wegen voor toetsing Jetty Pohlmann (Cito) met dank aan Ary Bruggeman Frans Wagenaar Ange Taminiau (SLO)

Wat gaan we doen eerste kennismaking: Duchenne spierdystrofie vakvernieuwing: nieuwe vaardigheden vaardigheden in SE-opgaven Cito meer ideeën? voorbeelden: essay-toets en betoogtoets beoordelen: diverse mogelijkheden discussie afsluiting (Duchenne)

Vakvernieuwing Uitgangspunten vernieuwingen bètavakken (Wetenschappelijke) actualiteit en relevantie Werken met concepten en contexten Afstemming en samenhang tussen bètavakken Aansluiting met hoger onderwijs dus meer zicht op basisprincipes en –begrippen natuurwetenschappelijke denkwijze & methode opleidingen en beroepen waartoe N-profielen toegang geven functie van natuurwetenschap en techniek in maatschappij wisselwerking tussen onderzoek en toepassing

Vakvernieuwing Programma’s verschillen van vorige in concepten deels andere dan in huidige programma soms in andere domeinen gegroepeerd anders verdeeld over centraal examen (CE) en schoolexamen (SE) contexten uit persoonlijk leven, samenleving, beroepen en wetenschap meer ruimte voor actualiteit en relevantie van de vakken beter leren van concepten door gebruik in meer contexten vaardigheden eensluidend deel voor alle bètavakken vakspecifiek deel voor elk vak samenhang eensluidende vaardigheden voor alle bètavakken gemeenschappelijke aanknopingspunten in concepten en contexten

Vaardigheden

Vaardigheden

Inzoomen op vaardigheden 9. Waarderen en oordelen Argumenten kunnen afwegen en combineren 10.Beleven Expliciteren en respecteren van gevoelens en betekenissen 11.Vorm-functie-denken Waarvoor dient… Hoe wordt gezorgd dat… Hoe leidt de vorm naar de functie

Inzoomen op vaardigheden 12.Ecologisch denken en oordelen Werken met modellen in ecosystemen 13.Evolutionair denken Hoe zou dit zijn ontstaan? 14.Systeemdenken Heen-en-weer denken Emergente eigenschappen

Schoolexamen Bij Schoolexamen zijn diverse toetsvormen mogelijk: Suggesties in de handreiking SLO Voorbeeldtoetsen van Cito

Vaardigheden in opgaven havo schriftelijke toetsen praktische opdrachten havo   Voortplanting en ontwikkeling van de mens Kennisvergroten dankzij de micro-scoop Dier-gedrag Bevers in de Biesbosch De bevruchting centraal Kippenhok (ontwerptoets) Abortus (essaytoets) Vaccinatie (betoogtoets) A1 Informatievaardigheden gebruiken x A2 Communiceren A3 Reflecteren op leren A4 Studie en beroep A5 Onderzoeken A6 Ontwerpen A7 Modelvorming A8 Nat. wet. instrumentarium A9 Waarderen en oordelen A10 Beleven (x) A11 Vormfunctiedenken A12 Ecologisch denken A13 Evolutionair denken A14 Systeemdenken A15 Contexten  x x  A16 Kennisontwikkeling en -toepassing

Vaardigheden in opgaven vwo schriftelijke toetsen praktische opdrachten vwo   Kennis vergroten dankzij de microscoop Grutto’s Duchenne spierdystrofie Voortplanting en ontwikkeling van de mens Kippenhok (ontwerptoets) Vaccinatie (betoogtoets) xeno-transplantatie (essaytoets) A1 Informatievaardigheden gebruiken x A2 Communiceren A3 Reflecteren op leren A4 Studie en beroep A5 Onderzoeken A6 Ontwerpen A7 Modelvorming A8 Nat. wet. instrumentarium A9 Waarderen en oordelen (x) A10 Beleven A11 Vormfunctiedenken A12 Ecologisch denken A13 Evolutionair denken A14 Systeemdenken A16 Contexten A15 Kennisontwikkeling en -toepassing

Essaytoets en betoogtoets Essaytoets havo: Abortus Analyse: nee, tenzij of ja, mits Begrip abortus, wettelijke procedure, technieken, argumenten voor en tegen, afwegingen en conclusie 4 – 6 uur Essaytoets vwo: Xenotransplantatie Met welke vragen en dilemma’s krijgt een wetenschapper te maken? Betoogtoets: Vaccinatie (havo en vwo) Oproep voor vaccinatie voor Mexicaanse griep Overheid stimuleert deelname Maar er zijn ook tegenstanders

Vaccinatie havo Opdracht: betoog schrijven Beoordeling: Informatie verzamelen: leidraad voor vinden van de juiste, betrouwbare informatie (van internet) Betoog schrijven: elementen die betoog moet bevatten Beoordeling: Betrouwbaarheid van informatiebronnen Kwaliteit van de informatie Betoog: argumenten voor en tegen Uitvoering: tijdig inleveren, ordening, spelling

Vaccinatie vwo Opdracht: artikel schrijven voor de schoolkrant Onderbouwing met biologische argumenten ‘Beeldbepalende’ gegevens Hoe beoordeling van die gegevens Onderbouwd besluit/advies Beoordeling Betrouwbaarheid: bronvermelding, keuze in perspectief opdracht Informatie Betoog: beeld, oordeel, besluit

Beoordelen Praktische opdrachten (vaccinatie vwo) Aspect Omschrijving Score a Betrouwbaarheid maximaal 4 De volgende elementen moeten in de uitwerking voorkomen: de leerling geeft een verzorgde bronvermelding 1 geeft ook bronnen die niet aangeleverd zijn 1 beargumenteert de keuze 2 per bron 1 punt

Beoordelen in twee stappen Maximumscore ‘in ieder geval’ Maximumscore bovengemiddelde uitwerking B Cijfer: Cijfer bij maximale ‘in ieder geval’ score: 21/34 x 9 + 1 = 6,6 ‘in ieder geval’ score 16: cijfer 5,2 ‘in ieder geval’ score 21 + extra 5: cijfer 7,9   beoordelings-aspect totaal “in ieder geval”-score bovengemiddelde score a Betrouwbaarheid 7 4 3 b Informatie 5 2 c Betoog 16 8 d Uitvoering TOTAAL 34 21 13

Bovengemiddelde uitwerking Aspect Omschrijving Score a Betrouwbaarheid maximaal 3 Uitwerking bovengemiddelde score de leerling geeft opmerkelijk aandacht aan de uitgangspunten … gebruikt wetenschappelijke informatie beschrijft de intentie waarmee de informatie ….. beschrijft de relatie tussen informatie en belangen beschrijft welke informatie wel/niet in perspectief van doelen