De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Advertisements

Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Taal en rekenen in het mbo
No nonsense methode ICT vaardigheden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Systematische Natuurkunde
SYSTEEM AARDE VWO.
Ha jongens, zo zag ik er uit toen ik net zou oud was als jullie… Man, wat was ik lui in die tijd… Gelukkig zijn jullie een stuk ijveriger, dus met dat.
De Geo voor de tweede fase
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
Werken met Plein M in de klas Docentendag Plein M – 3 februari 2010
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Demografische druk.
Fundament Informatica
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
KNAG-onderwijsdag 10 december Haal meer uit de ICT van buiteNLand Hub Stohr en Maarten Boddaert
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Bedrijfsinformatiesystemen 11e editie
Bedrijfsinformatiesystemen 11e editie
ICT in het basisonderwijs
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Vmbo bovenbouw editie 2008 Gebruikersbijeenkomsten november 2010.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
AVEBE Project Door: Tim Bas Tjibbe Pieter.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Noordhoff Uitgevers Talendag
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Welkom Een middag powerpoint.
HOFVANTWENTE.NL is vernieuwd! Bekijk in deze presentatie de nieuwe functies!
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Informatievaardigheden
Wellantcollege Alphen a/d Rijn
Historische vaardigheden
NU ENGELS.
havo wiskunde A Tom Eitjes
10e editie voor de Tweede Fase
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Leerlijnen in de geschiedenisles
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Paspoort griekse goden
Aardrijkskunde Introductie
Pilot maatschappijwetenschappen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Transcript van de presentatie:

De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?

Waarom een herziening? 3e Editie is 4 jaar oud: actualisering 4 Jaar ervaring met nieuw programma Eerste ervaringen met het examen Welke katernen in jaar 4?

Waarom een herziening? Punten van kritiek op huidige editie: - enkele katernen sterk op de schop - andere katernen verbeterd waar mogelijk - we weten dat de insteek ‘voorbereiden op vervolgopleidingen met stevige inhoud’ niet betekent dat we teksten op ‘bijna-academisch’ niveau moeten leveren. - We weten dat we niet tussen katernen moeten verwijzen en dat we sommige dubbelingen eruit moeten halen

De herziening is voornamelijk inhoudelijk Voorbeelden uit: Conclusie: De herziening is voornamelijk inhoudelijk Voorbeelden uit: Arm en Rijk, vwo (Over)leven in Europa, havo Systeem Aarde, vwo

Met ingang van 2011-12: Vwo: Arm en Rijk Klimaatvraagstukken Havo: (Over)leven in Europa Wonen in Nederland

Heldere structuur Stevige inhoud Mooi beeld Flexibel arrangement Behouden Heldere structuur Stevige inhoud Mooi beeld Flexibel arrangement

Verbeterde inhoud Voorbeeldregio’s Vanuit voorbeelden geschreven Academische teksten herzien Vaardighedenbijlage Proefexamen per katern Voorbeeldregio’s: De inhoud hebben we zoveel mogelijk herschreven vanuit voorbeeldregio’s. Dat is niet overal mogelijk. Een onderwerp als klimaatvraagstukken leent zich daar veel minder voor dan een onderwerp als Arm en Rijk. We hebben dit principe toegepast waar mogelijk en logisch. Doel: inhoud en teksten aansprekender en begrijpelijker maken voor leerlingen. Voorbeeld: inhoudsopgave van Arm en Rijk + hoofdstukopening Academische teksten: De katernen die als ‘te moeilijk en academisch’ werden bestempeld hebben we kritisch herschreven. De teksten zijn sterk verbeterd. Er wordt zoveel mogelijk vanuit voorbeelden geschreven. Daardoor is de stof minder abstract. Voorbeeld: teksten Arm en Rijk Inhoud van de bijlage vaardigheden en werkwijze is herschreven: aansprekender en meer voorbeelden. Voorbeeld: vaardighedenbijlage Dit zorgt ook voor een betere overgang van leerjaar 3 naar leerjaar 4. Een katern als Arm en Rijk voor vwo sluit nu veel beter aan op klas 3

Verbeterde structuur SE/CE aanduiding K I V aanduiding Titel boven iedere opdracht Verdiepingsopdrachten ICT gebundeld Begrippen per hoofdstuk en als register SE/CE-aanduiding in inhoudsopgave en per hoofdstuk KIV-aanduiding: bij ieder opdracht staat of het gaat om kennis, Inzicht en/of Vaardigheden Verdiepingsopdrachten in iedere paragraaf Iedere vraag een titel zodat direct helder is waar de vraag over gaat. Gebundelde ict opdrachten dus geen gedoe tussendoor. Voorbeeld: spread p. 21-22 werkboek Arm en Rijk Begrippen overzicht per hoofdstuk. Per katern een register. Online ook begrippenoverzicht per katern.

Nieuwe ict Alles wat er al was, plus Instaptoets met Basisboek Begrippentoetsen naast oefenexamens Audiovisuele ondersteuning per par. Bladerbaar webboek en vaardigheden Samenvattende Powerpoints Nieuwe verdiepende powerpoints Ict: to the point (geel = nieuw)   Voor de leerling: 1. webopdrachten (‘gewone’ ict-opdrachten uit de werkboeken) 2. digitale en uitprintbare W-nummers 3. Verschillende oefentoetsen: - proeftoets per hoofdstuk - proefexamen per katern (volgens structuur, layout en puntentelling van echt examen) - begrippenoefentoetsen per hoofdstuk. - instaptoetsen (1 op 1 uit de werkboeken + aanklikbare basisboeknummers als achtergrond) 4. audiovisuele ondersteuning in de vorm van film, animatie en links per paragraaf 5. begrippenlijsten per hoofdstuk en per katern 6. bladerbaar vaardighedenoverzicht 7. bladerbaar webboek Voor de docent: 1. docentenhandleiding algemeen volgens model 3e editie 2. docentenhandleiding per katern volgens model 3e editie 3. omnummertabellen Bosatlas 4. samenvattingen in Word volgens model 3e editie 5. samenvattingen in Powerpoint per hoofdstuk of per paragraaf? 6. verdiepende Powerpoints volgens model 3e editie, waar nodig aangepast 7. toetsvragen 8. bronnenbak: alle afbeeldingen uit de boeken, behalve de foto’s, online 9. bladerbaar webboek

Bekijk de voorbeelden in de digitale presentatie onder: http://www.degeo-online.nl/msite-degeo/pagina.asp?pagkey=100534