De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?
Waarom een herziening? 3e Editie is 4 jaar oud: actualisering 4 Jaar ervaring met nieuw programma Eerste ervaringen met het examen Welke katernen in jaar 4?
Waarom een herziening? Punten van kritiek op huidige editie: - enkele katernen sterk op de schop - andere katernen verbeterd waar mogelijk - we weten dat de insteek ‘voorbereiden op vervolgopleidingen met stevige inhoud’ niet betekent dat we teksten op ‘bijna-academisch’ niveau moeten leveren. - We weten dat we niet tussen katernen moeten verwijzen en dat we sommige dubbelingen eruit moeten halen
De herziening is voornamelijk inhoudelijk Voorbeelden uit: Conclusie: De herziening is voornamelijk inhoudelijk Voorbeelden uit: Arm en Rijk, vwo (Over)leven in Europa, havo Systeem Aarde, vwo
Met ingang van 2011-12: Vwo: Arm en Rijk Klimaatvraagstukken Havo: (Over)leven in Europa Wonen in Nederland
Heldere structuur Stevige inhoud Mooi beeld Flexibel arrangement Behouden Heldere structuur Stevige inhoud Mooi beeld Flexibel arrangement
Verbeterde inhoud Voorbeeldregio’s Vanuit voorbeelden geschreven Academische teksten herzien Vaardighedenbijlage Proefexamen per katern Voorbeeldregio’s: De inhoud hebben we zoveel mogelijk herschreven vanuit voorbeeldregio’s. Dat is niet overal mogelijk. Een onderwerp als klimaatvraagstukken leent zich daar veel minder voor dan een onderwerp als Arm en Rijk. We hebben dit principe toegepast waar mogelijk en logisch. Doel: inhoud en teksten aansprekender en begrijpelijker maken voor leerlingen. Voorbeeld: inhoudsopgave van Arm en Rijk + hoofdstukopening Academische teksten: De katernen die als ‘te moeilijk en academisch’ werden bestempeld hebben we kritisch herschreven. De teksten zijn sterk verbeterd. Er wordt zoveel mogelijk vanuit voorbeelden geschreven. Daardoor is de stof minder abstract. Voorbeeld: teksten Arm en Rijk Inhoud van de bijlage vaardigheden en werkwijze is herschreven: aansprekender en meer voorbeelden. Voorbeeld: vaardighedenbijlage Dit zorgt ook voor een betere overgang van leerjaar 3 naar leerjaar 4. Een katern als Arm en Rijk voor vwo sluit nu veel beter aan op klas 3
Verbeterde structuur SE/CE aanduiding K I V aanduiding Titel boven iedere opdracht Verdiepingsopdrachten ICT gebundeld Begrippen per hoofdstuk en als register SE/CE-aanduiding in inhoudsopgave en per hoofdstuk KIV-aanduiding: bij ieder opdracht staat of het gaat om kennis, Inzicht en/of Vaardigheden Verdiepingsopdrachten in iedere paragraaf Iedere vraag een titel zodat direct helder is waar de vraag over gaat. Gebundelde ict opdrachten dus geen gedoe tussendoor. Voorbeeld: spread p. 21-22 werkboek Arm en Rijk Begrippen overzicht per hoofdstuk. Per katern een register. Online ook begrippenoverzicht per katern.
Nieuwe ict Alles wat er al was, plus Instaptoets met Basisboek Begrippentoetsen naast oefenexamens Audiovisuele ondersteuning per par. Bladerbaar webboek en vaardigheden Samenvattende Powerpoints Nieuwe verdiepende powerpoints Ict: to the point (geel = nieuw) Voor de leerling: 1. webopdrachten (‘gewone’ ict-opdrachten uit de werkboeken) 2. digitale en uitprintbare W-nummers 3. Verschillende oefentoetsen: - proeftoets per hoofdstuk - proefexamen per katern (volgens structuur, layout en puntentelling van echt examen) - begrippenoefentoetsen per hoofdstuk. - instaptoetsen (1 op 1 uit de werkboeken + aanklikbare basisboeknummers als achtergrond) 4. audiovisuele ondersteuning in de vorm van film, animatie en links per paragraaf 5. begrippenlijsten per hoofdstuk en per katern 6. bladerbaar vaardighedenoverzicht 7. bladerbaar webboek Voor de docent: 1. docentenhandleiding algemeen volgens model 3e editie 2. docentenhandleiding per katern volgens model 3e editie 3. omnummertabellen Bosatlas 4. samenvattingen in Word volgens model 3e editie 5. samenvattingen in Powerpoint per hoofdstuk of per paragraaf? 6. verdiepende Powerpoints volgens model 3e editie, waar nodig aangepast 7. toetsvragen 8. bronnenbak: alle afbeeldingen uit de boeken, behalve de foto’s, online 9. bladerbaar webboek
Bekijk de voorbeelden in de digitale presentatie onder: http://www.degeo-online.nl/msite-degeo/pagina.asp?pagkey=100534