Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Ervaringen in samenwerking
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Ondernemen in de praktijk
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
netwerk organisatiebeheersing
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Het Nieuwe Werken in enkele kleine en grote ICT-dienstenorganisaties
Kansen voor Samenwerken
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
The survival of the fittest
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Geïntegreerde schoolverbetering
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Verschillende rollen en stijlen
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Certificering van assetmanagement
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Embedded Librarianship
Diversiteit & Inclusie
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
SHEQ SHQ.
Transcript van de presentatie:

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel Website KSZ: Portaal eHealth-platform: Persoonlijke website: Leadership

6/5/ Waarom "leadership" – management niet voldoende ?  leadership - aanpassingen, verandering - “fuzzy” uitdagingen, oplossingen niet gekend, gewoontes aanpassen, waardenstelsel wijzigen - verantwoordelijkheid nemen, de formele bevoegdheid te buiten gaan  authoriteit - stabiliteit, orde, zekerheid - technische uitdagingen: problemen & oplossingen gekend - binnen de eigen bevoegdheid

6/5/ Waarom "leadership" – management niet voldoende ?  hoe ver reikt stabiliteit, orde en zekerheid wanneer je - een nieuwe administratie uit het niets creëert ? - technologie die om de 5 jaar verandert als basismateriaal gebruikt ? - een werkwijze hanteert die een aardverschuiving inhoudt voor je klanten ? - wetswijzigingen als integraal onderdeel van je programma nodig hebt ? - rol er essentieel uit bestaat anderen te doen samenwerken ?

6/5/ Dé formule voor de leider  bestaat niet …  is afhankelijk van de context: zelf de verandering doordrukken of de voorwaarden doen ontstaan waarin verandering kan gedijen…  is “work in progress”: oefening, reflectie, rolmodellen, feedback van de omgeving, persoonlijke verbeterprogramma's, …  ieder heeft unieke "change handtekening"

6/5/ Toch enkele algemene elementen Model: MIT Leadership Center

6/5/ Visie  het creëren van een aantrekkelijk beeld van de uiteindelijke nieuwe situatie bevordert dat anderen zich engageren  je visie houdt je in beweging, ook bij weerstand, tegenslag, angst of onzekerheid  is de emotionele kant van leadership

6/5/ Visie  duidelijk doel en richting  enthousiasme, inzet, geloof en ondersteuning uitstralen  medewerkers aanzetten tot betrokkenheid en loyauteit  medewerkers uitdagen om zaken zelf te doen en te bereiken  unieke sterktes, waarden en cultuur van de organisatie in de verf zetten  medewerkers helpen om te geloven dat ze deel zijn van iets groters dan hun dagelijks werk  groepsgevoel stimuleren  veel communiceren

6/5/ Authenticiteit als wezenlijk bestanddeel  je kunt geen rol spelen, wanneer mensen ontdekken dat je niet bent wie je zegt te zijn, ben je dood  niemand is superman - zwaktes kunnen worden vergeven  mensen die jou niet vertrouwen kun je niet leiden  je kunt geen passie tonen zonder authenticiteit, en passie heb je nodig

6/5/ Macht/invloed als grondstof  sterk verlangen om anderen te leiden en te beïnvloeden  macht/invloed is de grondstof om zaken gedaan te krijgen, om veranderingen door te voeren  uit zich in het vermogen om netwerken te creëren en coalities te smeden, medewerking van anderen te verwerven, conflicten constructief op te lossen enz.  geen “zero sum game”: geef macht/invloed aan je volgers en je eigen macht/invloed neemt toe  socialized power motive: gebruik van macht/invloed als middel om doelstellingen te realiseren

6/5/ Nexus-effect conflicten eisen alle energie, isolatie van entiteiten zou productiever zijn Nexus effect: onvermoede mogelijkheden door te werken voorbij de grenzen van je eigen organisatie

6/5/ Ervaring als leider geen vereiste  eindverantwoordelijkheid genomen als 30-jarige  niet ervaren als probleem  wordt ondersteund door onderzoek : - leiders met veel ervaring niet noodzakelijk beter dan relatief onervaren verantwoordelijken - duur van ervaring versus intensiteit van ervaring - elke situatie is anders

6/5/ Leiders hebben ook een systeemrol  op evenwichtige wijze resultaten opvolgen  het management systeem van de organisatie ontwikkelen en verbeteren  feiten verzamelen en kennis opbouwen om performantie te beoordelen  risico's identificeren en managen in alle processen  de mogelijkheden van de organisatie begrijpen en ontwikkelen … (EFQM 2010)

6/5/ /08/ u ! Vragen ?