De aanvaardbaarheid van een betoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Advertisements

Schrijfplan Globalisering
Examenvoorbereideing
Neem een hond!!. •Zoek je iemand, die je krant brengt zonder eerst de sportpagina er uit te scheuren
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Wat voor zelfstandig ondernemer u ook bent (ZZP, DGA, freelancer, andere eenmanszaak, of bv MKB) of wat voor onderneming u ook heeft... wij hebben voor.
Onderhandelen Zakelijk Nederlands.
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Training Omgaan met service Les 3: klachten
Interventie en implementatie
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Preventief Verzuimmanagement
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Methoden van het Wetenschappelijk Onderzoek
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Meten bij marktonderzoek
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
Godsdienst 1 1.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Academische vaardigheden - C1.5
Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Gemaakt door: Mike v/d Veen
Onderzoeksplan.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Wmcz en adviseren in de praktijk april Adviseren in de praktijk 1 maal per jaar informatie over volgend jaar: Welke plannen Waarom Hoe informatie.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
U TI LI TA RI A NIS ME. Zijn mensen van nature goed?
SET schrijfvaardigheid H5
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
Leesvaardig Examentraining.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
De vergelijking compleet
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Cursus Leesvaardigheid
5 hulpvragen.
Argumenteren en betogen II
SET schrijfvaardigheid H5
VWO examen Nederlands
Het liefst een korte omschrijving en plaatje
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Nieuw Nederlands 4/5 havo, p
Posters voor in het geschiedenislokaal
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Gedrag en cultuur toezicht bij de AFM Leren van fouten in de financiële sector Céline Christensen Nationaal Compliance Congres december.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

De aanvaardbaarheid van een betoog Wie geloof jij?

Hoe toets je de aanvaardbaarheid van een betoog? Autoriteit van de argumentatie – is de betoger de partijdig, deskundig en wat zijn zijn/haar en motieven? Bronnen – is de bron waarop de betoger zich beroept recent en belangwekkend? Kwaliteit van de argumenten – zijn de argumenten waar en/of aannemelijk? Kwantiteit van de argumenten – zijn er voldoende argumenten? Relevantie van de argumenten – hebben de argumenten direct betrekking op het onderwerp?

Aanvaardbaarheid toetsen Stap van de argumenten naar het standpunt – sluiten de argumenten logisch aan bij het standpunt en is het standpunt aannemelijk of waar?

Kritische vragen Oorzaak of reden en gevolg Vergelijking Voorbeelden - zijn er andere oorzaken of redenen denkbaar? - kan de oorzaak ook voorkomen zonder dit gevolg? Vergelijking - zijn de twee zaken goed vergelijkbaar? - zijn er belangrijke verschillen aan te tonen? Voorbeelden - zijn de voorbeelden regel of uitzondering?

Kritische vragen -2- Voor- en nadelen – doet het voordeel (nadeel) zich werkelijk voor? Gezaghebbende bron – is de genoemde persoon/bron een autoriteit op het betreffende gebied? - aanvaard ik hem of haar ook als autoriteit? Kenmerk/eigenschap - gaat de genoemde eigenschap/kenmerk (bijna) altijd samen met wat in het standpunt wordt beweerd over die persoon of zaak? – is het verband tussen de eigenschap/kenmerk en het standpunt logisch?