Aan de slag (blijven) Vergrijzing en arbeidsmarkt Jan Smets 5 september 2008 DS.08.08.339.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Advertisements

La Vice-Première Ministre, Ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile De Vice-Eerste minister, minister.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
Trends op de Vlaamse arbeidsmarkt 9 februari 2010Slotevent ERSV Limburg Wim Herremans Steunpunt Werk en Sociale Economie
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 PENSIOEN - INFOSESSIES - 7, 15 en 22 november 2011 Pensioen INFOSESSIES en 22 november 2011.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Regels economie: Geldbedragen ronden wij af op centen. Bijvoorbeeld €2,99 -> dus twee decimalen. Andere aantallen rond je af op één decimaal. Tenzij anders.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Wereldwijde stijging van voedsel en energieprijzen Waarvan in België deze sterker waren dan in de rest van Europa Er werd bovendien ook een hele reeks.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Economische vooruitzichten voor België G. Quaden Gouverneur Persconferentie, 7 december Embargo 13u.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Lesbrief Arbeidsmarkt
Ouderen: aan de slag of aan de kant ? Vlaams ouderenparlement 26 april 2010 Lieve De Lathouwer expertisecentrum Leeftijd en Werk.
Lancering van de Vlaamse projecten in het kader van ESFRI Brasschaat, 7 mei 2012 Verouderen in Europa Prof. dr. Bea Cantillon Promotor SHARE-België Centrum.
REKENEN.
Uitweiding: beroepsbevolkingsgegevens
Mobiliteit tijdens de latere loopbaan Succesvoorwaarden van beleidsmodellen en goede praktijken Montserrat González Garibay 04/12/2012.
Stromen tussen werkloosheid en OCMW. Sanctiebeleid van de RVA “een uitkeringsgerechtigde moet tijdens zijn werkloosheidperiode een aantal verplichtingen.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder Martine Druant Hélène Zimmer Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Algemene inleiding.
Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder Martine Druant Hélène Zimmer Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober Groei en.
2. Kansengroepen Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Demografische evoluties - verzekeringssector
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
DE VOORZIENINGEN.
De arbeidsmarkt in Vlaams-Brabant en Brussel 20 November 2006 ATB Vlaams-Brabant Eef Stevens.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
19 September 2008 Getting you there. De veroudering bekeken door een macro- economische bril. Freddy Van den Spiegel Chief Economist - Director Public.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
 Doel Sociaal-economische Raad: * 2016: arbeidsdeelname jarigen = 20% * Arbeidsparticipatie van 55 tot 65-jarigen.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Grafiek 1 – BBP-groei Nederland
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
ARMOEDE EN KINDEREN : HET GROTE VERHAAL HOORZITTING SENAAT 6/07/2015 Bea Cantillon.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Het BEGIN.
Transcript van de presentatie:

Aan de slag (blijven) Vergrijzing en arbeidsmarkt Jan Smets 5 september 2008 DS

2 1. De vergrijzing 2. Gevolgen voor de begroting 3. Uitdaging voor de werkgelegenheid ► De positie van ons land en gewest ► De problematiek van de kansengroepen 4. Langer werken 5. Besluit: een globale strategie

3 1.1Bevolking naar leeftijdsklasse (miljoenen personen) Bronnen: FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie (ADSEI); FPB.

4 1.2Bevolking op arbeidsleeftijd (15 tot 64 jaar) (indices 2005 = 100) Bronnen: FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie (ADSEI); FPB; NBB.

5 1.3Afhankelijkheidsgraad van ouderen (verhouding tussen de bevolking van 65 jaar of ouder en de bevolking op arbeidsleeftijd) Bronnen: FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie (ADSEI); FPB; NBB.

6 2.1Macro-economische en sociale beleidshypothesen in de projecties van de Studiecommissie voor de Vergrijzing Bron: SCvV. 1 Gemiddelden voor de periode Vanaf De huidige wetgeving is van toepassing voor Werkgelegenheid (in duizenden) Werkgelegenheidsgraad (% van de bevolking jaar)62,968,168,6 Macro-economische hypothesen 1 ● Bbp-groei naar volume: gemiddeld 1,9 pct. per jaar => toename van de arbeidsproductiviteit: gemiddeld 1,75 pct. per jaar => werkgelegenheidsevolutie: gemiddeld 0,2 pct. per jaar Arbeidsmarkt Sociaal beleid ● Welvaartsaanpassing² => pensioenen en niet-forfaitaire uitkeringen: 0,5 pct. per jaar => forfaitaire uitkeringen: 1 pct. per jaar => minimumrecht per loopbaanjaar en loongrens: 1,25 pct. per jaar ● Gezondheidszorg => impact van de demografie => niet-demografische groei in functie van inkomen per hoofd

7 Bron: SCvV. 1 Invaliditeitsuitkeringen en uitkeringen m.b.t. arbeidsongevallen, beroepsziekten, fondsen voor bestaanszekerheid en leefloon. 2.2Budgettaire kosten van de vergrijzing (procentpunten bbp, veranderingen ten opzichte van 2007)

8 Bronnen: HRF, NBB. 2.3Begrotingsstrategie op lange termijn, aanbevolen door de Hoge Raad van Financiën (procenten bbp)

9 3.1Werkgelegenheidsgraad¹ in België en in de EU15 (procenten van de bevolking op arbeidsleeftijd) Bron: EC. 1 Werkgelegenheidsgraad berekend op basis van de gegevens van Europese geharmoniseerde arbeidskrachtentellingen van het tweede kwartaal om een vergelijking mogelijk te maken met de resultaten van de andere landen van de Europese Unie. De vermindering van de werkgelegenheidsgraad in België in 2001 is deels toe te schrijven aan de Europese beslissing om niet langer de personen, die gedurende meer dan 3 maanden in loopbaanonderbreking zijn, mee te tellen in de werkende bevolking.

10 3.2Werkgelegenheidsgraad, 2007 (aantal werkenden in procenten van de bevolking op arbeidsleeftijd) Bronnen: ADSEI, EC. EU15-gemiddelde = 66,9 pct. Doelstelling EU = 70 pct.

11 Bronnen: EC, ADSEI. 3.3Arbeidsmarkt: werkgelegenheid, werkloosheid en inactiviteit (procenten van de overeenstemmende bevolking op arbeidsleeftijd (15-64-jarigen), 2007) BrusselVlaanderenWalloniëBelgiëEU15 Werkgelegenheid54,866,157,062,066,9 Werkloosheid11,33,06,75,05,1 Inactiviteit33,930,936,332,928,0 Totaal100,0

12 3.4Werkgelegenheidsgraad van kansengroepen, 2007 (procenten van de overeenstemmende bevolking op arbeidsleeftijd) Bronnen: ADSEI, EC. BrusselVlaanderenWalloniëBelgiëEU15 Totaal54,866,157,062,066,9 Laaggeschoolden34,344,535,840,551,9 Vrouwen48,359,849,655,359, jaar19,631,523,127,540, jaar38,334,233,634,446,6 Niet-EU27-burgers37,542,032,138,258,1

13 4.1Werkgelegenheidsgraad van 55- tot 64-jarigen, 2007 (aantal werkende jarigen in procenten van de overeenstemmende bevolking op arbeidsleeftijd) Bronnen: ADSEI, EC. EU15-gemiddelde = 46,6 pct. Doelstelling EU = 50 pct.

14 4.2Langdurige werkloosheid 1 volgens leeftijdsgroep 2 (seizoengezuiverde gegevens, indexcijfers januari 2002 = 100) Bron: RVA. 1 Werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen met een werkloosheidsduur van meer dan twee jaar. 2 In oktober 2004 komt een reeksbreuk voor doordat PWA-werknemers vanaf dan beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt.

15 4.3Leeftijdsverloop van de gemiddelde bruto maandlonen¹ (euro's, 2006) Bron: ADSEI, Enquête naar de structuur en de verdeling van de lonen. ¹Voltijdse werknemers tewerkgesteld in lokale eenheden van ondernemingen met 10 of meer werknemers in de sectoren NACE-branches C tot en met K.

16 4.4Beroepsmobiliteit van de werkenden Beroepsmobiliteit en werkgelegenheidsgraad in 2006 Functie-anciënniteit van jarigen in 2006 (procenten van het totaal) Bron: EC. ES AT BE DE DK FI FR GR IE IT LU NL PT SE UK

17 4.5Opleiding van werkenden (procenten van de overeenstemmende bevolking) Bron: EC. Toegang tot opleiding voor jarigen in 2006, volgens leeftijdsgroep Toegang tot opleiding voor jarigen in 2006, volgens scholingsniveau

18 4.6Uittredingen uit de arbeidsmarkt van de 50- tot 64-jarigen (duizenden personen, jaargemiddelden, tenzij anders vermeld; tussen haakjes, procenten van de bevolking op overeenstemmende leeftijd) Bronnen: ADSEI, BGDA, FOREM, NBB, PDOS, RIZIV, RVA, RVP, VDAB. 1 Voor de pensioenen van de overheidssector en de invaliditeit hebben de gegevens betrekking op het jaar Gemiddelde van de eerste 6 maanden. 3 Totaal van de personen met een rustpensioen van de particuliere sector (stelsel van de werknemers en/of stelsel van de zelfstandigen), met inbegrip van de personen die dat pensioen combineren met een pensioen van het stelsel van de overheidssector. Situatie op 1 januari. 4 Totaal van de personen met een rustpensioen van de particuliere sector (stelsel van de werknemers en/of stelsel van de zelfstandigen), met uitzondering van de personen die dat pensioen combineren met een pensioen van het stelsel van de overheidssector. Situatie op 1 januari. 5 Totaal van de personen met een rustpensioen van de overheidssector, met inbegrip van de personen die dat pensioen combineren met een pensioen van de particuliere sector. Deze laatste kunnen niet worden afgezonderd uit de beschikbare gegevens. Situatie op 1 juli. 6 Situatie op 31 december Oudere werklozen (8,2)(6,0)(5,1) Voltijds brugpensioen (6,6)(5,8)(5,7) Volledige loopbaanonderbreking / voltijds tijdskrediet37n.b. (0,2)(0,4)(n.b.) Pensioenen Particuliere sector n.b. (12,0)(7,6)(n.b.) waarvan: zonder gemengde loopbaan particuliere /overheidssector 4 n.b.117n.b. (n.b.)(6,1)(n.b.) Overheidssector n.b. (4,5)(4,8)(n.b.) Invaliditeit n.b. (6,6)(7,0)(n.b.)

19 4.7Macro-economische impact van het generatiepact 1 (procentpunten, tenzij anders vermeld) Werkgelegenheidsgraad van jarigen0,62,62,5 Werkgelegenheidsgraad0,00,7 Activiteitsgraad0,20,80,7 p.m. Bbp (procenten)0,00,90,8 Bron: SCvV. 1 Verschil tussen de projectie waarin de maatregelen van het generatiepact zijn opgenomen en de projectie waarin dat niet het geval is.

20 5.Een globale strategie De vergrijzing is een enorm maatschappelijk succes maar ● legt grote druk op de overheidsuitgaven ● remt het arbeidsaanbod en zo de economische groei Begrotingsstrategie Strategie voor werkgelegenheid en economische groei Traject om vergrijzing betaalbaar te maken (incl. beheersing vergrijzingsuitgaven) Herschikkingen die werkgelegenheid en economische groei stimuleren Dynamisch arbeidsmarktbeleid, vooral gericht op meer en beter arbeidsaanbod Versterking productiviteitsgroei Zij vereist daarom een dubbele strategie: