Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle, 29 -11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Praten met kinderen over de wereld !
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Programma – Voorstellen & verwachtingen
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Algemene voorlichting
Digitale Studiemaatjes
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
VTB Technasium Vakcollege
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Algemene voorlichting
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB 4 HAVO Schooljaar
Transcript van de presentatie:

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle, – 2006

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 2 Indeling workshop Inleiding project ‘attent op talent’ Resultaten onderzoek 2005/2006 Activiteiten (onderzoek en ontwikkeling) 2006/2007 Work to do Afsluiting

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 3 Het project: Attent op talent (meer vwo-instromers) Onderdeel van het project ‘Paboys’ van het Sectorbestuur onderwijsarbeidsmarkt (SBO): gericht op het werven en behouden mannelijke studenten als minderheidsgroep Pabo Arnhem: wil meer vwo-instromers werven en gediplomeerd laten uitstromen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 4 Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit de pabo gezien: Percentage vwo-ers neemt af (6,5 procent) Te homogene instroom Relatief laag studierendement Nogal wat uitval We moeten meer doen met eerder verworven competenties

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 5 Relatief laag studierendement, gebaseerd op vijf jaar van het instroomcohort 1998, 1999 en 2000.

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 6 Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit de potentiële student gezien: Kloof tussen wo- pedagogiek / onderwijskunde en hbo-pabo Vaak spijtoptanten Ze willen toch wat met kinderen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 7 Mickie, Die is raar, met een VWO ga je toch niet naar een HBO- opleiding ? Marloes, Ik vind kinderen ook leuk, maar ga toch geen kinderen bezig zitten houden. Nee, ik ga psychologie of pedagogiek studeren … Drie leerlingen op het VWO Mirte, Ik vind kinderen iets leren geweldig. Ik zit nu op het VWO en wordt later een juf met hoge ambities.

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 8 Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit de huidige vwo-instromers gezien : Ze moeten te veel doen en te weinig denken Ze gaan onderpresteren Ze hebben meer behoefte aan vakinhoud en vakdidactiek Ze willen minder inductief, meer deductief leren

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 9 Uitslagen van twee voortgangstoetsen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 10 Uitslagen (landelijke) pabo-instaptoetsen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 11 Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit het werkveld gezien: Het werkveld wil meer diversiteit Sluit aan bij Fuwa in het primair onderwijs Behoefte aan specialisten

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 12 Als onderwijsbehoeften uitgangspunt worden… dan zal er betere afstemming ontstaan wat betreft: a.instructiebehoeften van studenten b.begeleidingsbehoeften van studenten Adaptief onderwijs binnen een pabo ….

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 13 Onderzoek Onderzoeksvraag is: Waarin verschillen de instructiebehoeften van vwo-ers binnen de pabo van de instructiebehoeften van havisten en mbo-ers?

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 14 Verschillen in ontwikkelingsvoortgang….

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 15 Instructiebehoeften tijdens het onderwijsactiviteiten. Kritische interactiepatronen Meer theoretische verdieping, niet nader gespecificeerd.4%3%2% Meer theoretische verdieping, door de student nader gespecificeerd.19%6%5% Tijdens de instructie meer aandacht voor de theorie en werkwijze in de praktijk. 12%6%8% Meer onderlinge uitwisseling van de beroepsproducten tussen medestudenten. 4% Meer ruimte voor eigen inbreng7%4%1% Sfeerbevorderende activiteiten VWO- instromers Controle-groep 1 Controle- groep 2 2%5%7%

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 16 activiteiten (onderzoek en ontwikkeling) 2006 / 2007 voorlopige conclusies vwo-ers willen meer inhoud horen en minder horen hoe ze iets moeten doen (procedures) vwo-ers willen inhoudelijke feedback van de docent vwo-ers willen goed georganiseerd onderwijs

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 17 vervolgactiviteiten (onderzoek en ontwikkeling) 2006 / 2007 Veel onvrede over inhoud en werkwijze tijdens de vaklessen Vier vakken nauwkeuriger onderzocht: pedagogiek beeldende vorming Nederlands oriëntatie op jezelf en de wereld

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 18 activiteiten (onderzoek en ontwikkeling) 2006 / 2007 van vier vakken wordt onderzocht: wat zijn de beoogde doelen hoe wordt daaraan gewerkt in vaklessen hoe worden de lessen ervaren en beoordeeld hoe wordt gepresteerd

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 19 Differentiëren met betrekking tot instructiebehoefte en begeleidingsbehoefte Uitwisseling

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 20 Bedankt voor uw aandacht Martine Derks Gerda Geerdink Tot slot