“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Technische geletterdheid en onderwijs
1.
VELON KENNIS KOPPELEN DE ONTWIKKELING VAN BASISSCHOLEN ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENCHAP Velon 2008 Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement.
Algemene Ledenvergadering Vereniging Bedrijfskundig Ingenieurs
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Leerplanontwikkeling VM2
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?”
“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?”
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leermeesteravond Autoschadetechniek
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Workshop “Beoordelen”
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
De onverwachte opmars van de euro
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Studieloopbaanbegeleiding
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
ZORPLAN MAKEN!!!.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?” Beoordelen: oogstweek periode 3 2007 – 2008 “Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?” April 2008

Brondocumenten: Kwalificatiedossier Kwalificatieprofiel Beroeps-Competentie-Profiel* OER brondocument LLB handboek “waarderen” FC (panel) handboek examinering FC-Lab* April 2008

Opleiding FC-Lab: 3 Fasen Startbekwaam Handelingsbekwaam Beroepsbekwaam April 2008

Fase 1: Startbekwaam Basiskennis Basisvaardigheden Oriëntatie op beroep > op school + korte bedrijfsoriëntaties April 2008

Fase 1: Startbekwaam Basiskennis scheikunde theorie biomedische achtergronden microbiologische achtergronden wiskunde – basisrekenen natuurkunde – basis meten & app. lab-apparatuur, glaswerk, enz. nederlands – spelling, verslag, … engels – eenvoudige begrippen April 2008

Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 1 werken met Word, Excel, PPT, fig. … rekenvaardig in de praktijk veiligheid op het lab gevaarlijke stoffen (w.o. zuren, basen) besmettingsgevaar (bloed, MO) brand en calamiteiten hulpmiddelen en bescherming verbanden leggen – chemiekaarten afvalverwerking April 2008

Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 2 labapparatuur kunnen bedienden maatglaswerk pipetten (soorten, methoden)* weegtoestellen* centrifuges* microscopen* fotometer* pH meter wervelaar, roermotor, buret, pomp, … April 2008

Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 3 algemene bekwaamheden plannen, organiseren, netjes & overzichtelijk werken, … eenvoudige chemie titreren, extraheren, indampen, … eenvoudige microbiologie overenten, reinkweken, determineren, … eenvoudige bio-medische proeven monsterbeh., kitjes, preparaten tekenen, … April 2008

Fase 1: Startbekwaam Oriëntatie op beroep Persoonlijke vaardigheden excursies, interviews, bezoeken, … Persoonlijke vaardigheden communiceren, samenwerken, … Goede beroepshouding flexibiliteit, enthousiasme, aannemen, presenteren, … April 2008

Fase 2: Handelingsbekwaam School: theorie & oefenen Prestaties: laten zien Verschilt per type bedrijf / richting  keuze steeds duidelijker Deelgebieden Deel-beoordelingen April 2008

Fase 3: Beroepsbekwaam BPV Integreren Gecompliceerd Kritische situaties Eigen (deel)onderzoek (*IV) Proeve(n) van bekwaamheid Eindniveau  examen April 2008

Hoe word je beoordeeld? om te leren ↔ om te beslissen handelingsbekwaam ↔ beroepsbekwaam op school ↔ in de beroeppraktijk Leren: is je niveau voldoende voor de fase ? Leren: waar sta je tussen start en finish ? Beslissen: mag je naar volgende fase ? Beslissen: voldoende in huis voor prestatie x ? Beslissen: diploma ? April 2008

2 Cohorten 2005 + 2006 = “tussencohort” 2007  eigen kwalificatiedossiers April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau III 1. Identificeert en registreert monsters 2. Controleert monsters 3. Bereidt analyses voor 4. Onderhoudt werkomgeving en app. 5. Bereidt voedingsbodems 6. Voert gestandaardiseerde analyses uit 7. Kweekt en kwantificeert MO 8. Beoordeelt meetwaarden en rapporteert April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau IV 1. Bereidt analyses voor 2. Voert basisanalyses uit 3. Beoordeelt meetwaarden en rapporteert 4. Onderhoudt werkplek en apparatuur 5. Ondersteunt methoden ontwikkeling = gelijk voor mBio – Chem – Med April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor fysisch-chemisch: 6. uitvoeren chemische analyses April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: klinische chemie en hematologie 6. bloedafname en patiëntenmateriaal ontvangen 7. specifieke hematologische, immunologische en chemische analyses uitvoeren April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: histopathologie en cytopathologie 8. verwerken van histologisch en cytologisch materiaal 9. analyseren van preparaten April 2008

Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: microbiologie 10. Micro-organismen kweken en kwantificeren 11. Micro-organismen determineren en resistentie bepalingen verrichten 12. (micro) biologische monsters nemen en bewerken April 2008

Kerntaken Cohort 2007 1. Voorbereiden van analyses 2. Uitvoeren van analyses 3. Ondersteuning van onderzoek & onderwijs April 2008

Kerntaken Cohort 2007 1. Voorbereiden van analyses 1.1 Maken van een planning 1.2 Ontvangen en registreren van materiaal 1.3 (Assisteren bij) afname van humaan materiaal 1.4 Nemen van productmonsters 1.5 Voorbewerken van materiaal April 2008

2. Uitvoeren van analyses Kerntaken Cohort 2007 2. Uitvoeren van analyses 2.1 Uitvoeren van basistechnieken Uitvoeren van: 2.2 klinisch chemische en hematologische analyses 2.3 histologische en cytologische analyses 2.4 microbiologische analyses 2.5 biologische analyses 2.6 chemische/fysische analyses 2.7 Beoordelen en rapporteren van meetwaarden 2.8 Onderhouden van werkplek en apparatuur April 2008

Kerntaken Cohort 2007 3. Ondersteuning v onderzoek & onderwijs 3.1 Optimaliseren van kennis en technieken 3.2 (Door)ontwikkelen van proeven* 3.3 Faciliteren van practica* 3.4 Begeleiden en beoordelen van leerlingen / stagiaires April 2008

Competenties & kerntaken: Talen Nederlands III IV Begrijpen Luisteren B1 B2 Lezen B1 B2 Spreken Productie A2 B2 Interactie A2 B2 Schrijven A2 B2 niveau April 2008

Competenties & kerntaken: Talen Begrijpen Engels III IV Begrijpen Luisteren A2 B1+ Lezen A2 B1+ Spreken Productie A1 B1 Interactie A1 A2 Schrijven A1 A2 niveau April 2008

Competenties "tussencohort" 1 Materiaal in ontvangst nemen en registreren 2 Materiaal voorbewerken 3 Basisanalyses uitvoeren 4 Meetwaarden beoordelen 5 Rapporteren 6 De werkomgeving onderhouden 7 De voorraad beheren 8 Werkzaamheden plannen 9 Samenwerken >>> April 2008

Competenties "tussencohort" 10 Beroepscompetenties ontwikkelen 11 Communiceren 12 Procesmatig inzicht ontwikkelen 13 Ontwikkeling van methoden ondersteunen April 2008

Competenties "tussencohort" 10 Beroepscompetenties ontwikkelen 11 Communiceren 12 Procesmatig inzicht ontwikkelen 13 Ontwikkeling van methoden ondersteunen >> vervolg met richtingspecifieke competenties April 2008

Competenties "tussencohort" chemisch 11 Apparatuur en instrumenten onderhouden 12 Werk voor klanten verrichten 13 Specifieke instrumentele spectrometrische en chromatografische analyses uitvoeren April 2008

Competenties "tussencohort" medisch 14 Bloed afnemen en patiënten-materiaal … 15 Specifieke hematologische, immuno- logische en chemische analyses … 16 Histologisch materiaal verwerken 17 Cytologisch materiaal verwerken 18 Een diagnose stellen April 2008

Competenties "tussencohort" microbiologie 19 Voedingsbodems voorbereiden 20 Micro-organismen kweken en kwantificeren 21 Micro-organismen determineren 22 Resistentie bepalingen te verrichten 23 (Micro) biologische monsters te nemen en te bewerken April 2008

Competenties "2007" A. Beslissen en activiteiten initiëren B. Aansturen C. Begeleiden D. Aandacht en begrip tonen E. Samenwerken en overleggen F. Ethisch en integer handelen G. Relaties bouwen en netwerken H. Overtuigen en beïnvloeden I. Presenteren J. Formuleren en rapporteren K. Vakdeskundigheid toepassen L. Materialen en middelen inzetten M. Analyseren April 2008

Competenties "2007" N. Onderzoeken O. Creëren en innoveren P. Leren Q. Plannen en organiseren R. Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten S. Kwaliteit leveren T. Instructies en procedures opvolgen U. Omgaan met verandering en aanpassen V. Met druk en tegenslag omgaan W. Gedrevenheid en ambitie tonen X. Ondernemend en commercieel handelen Y. Bedrijfsmatig handelen April 2008

Competenties "2007" identiek voor alle studies gewicht verschilt per studie matrix in OER: welke hoort bij welke kerntaak matrix per richting "vakinhoudelijk" matrix voor LLB (zie volgende dia) te vinden in kwalificatiedossier Analist April 2008

Kerntaken LLB "2007“ 1. Benoemt zijn eigen ontwikkeling en gebruikt middelen en wegen om daarbij passende leerdoelen te bereiken 2. Stuurt de eigen loopbaan 3. Participeert in het politieke domein, in besluitvorming en beleidsbeïnvloeding 4. Functioneert als werknemer in een arbeidsorganisatie 5. Functioneert als kritisch consument 6. Deelnemen in allerlei sociale verbanden en respectvol gebruiken van de openbare ruimte 7. Zorgt voor de eigen gezondheid (vitaal burgerschap)  uitwerking vind je in kerndocument LLB April 2008

Examendossier: verzameling van bewijzen aan de hand van formulier checken controle vooraf aan examen pas indien OK  panelgesprek zelf benodigde zaken aandragen! April 2008

Portfolio "school" beoordelingen  theorie (bij kerntaak onderbrengen) schriftelijke toets (resultaat) presentatie + vragen + beoordeling werkstuk + gesprek + beoordeling beoordeling van uitleg aan anderen (b.v. PR-activiteiten) poster, folder, video, …+ beoordeling  toepassen in de praktijk (bij kerntaak) April 2008

Portfolio "school" beoordelingen  praktijk (bij kerntaak onderbrengen) bij start- of handelings-bekwaamheid om te leren observatie tijdens praktijk / prestatie verslagen  methoden verzamelen! testpracticum beoordeling van projecten uitleg praktijk aan anderen April 2008

Portfolio "Bedrijfsbeoordelingen"  om te leren  van handelingsbekwaam naar beroepsbekwaam  van prestatie naar BPV (stage) behalen van de leerdoelen eindgesprek (per periode / prestatie) schriftelijk commentaar  aandachtspunten om te leren April 2008

Verzamelmap = "portfolio" per kerntaak of kerntaak aangeven competenties tot uitdrukking brengen ook LLB zaken !! └> tussenselectie: om je te presenteren └> eindselectie: DIPLOMERINGSDOSSIER April 2008

Hoe weet je hoe je er voor staat ? leerlijnen (kennis & ambachtelijke vaardigheden) beginner - gevorderde - beroepsbekwaam ontwikkellijnen (pers. kwal. & comm. vaard.) onbedreven - gevorderde – deskundig kijk naar beoordelingscriteria examen (binnenkort in aanvulling OER) April 2008

Hoe weet je hoe je er voor staat ? resultaten / beoordelingen (portfolio) reflectieverslagen + groei commentaar van vakdocent / coach instapeisen voor prestaties beoordelingen van prestaties / BPV beoordelingen van proeven van bekwaamheid (tijdens stage) April 2008

Hoe weet je of je er bent ? eisen examendossier panelgesprek kennis en vaardigheden: beoordelingen, reflectie aantal uren stage / prestatie / BPV + beoordelingen proeve(n) van bekwaamheid OK* beoordelingen per kerntaak (>75% voldoende!) panelgesprek kritische beroepssituaties (zelf aandragen!)* persoonlijke kwaliteiten burgerschap leren leren loopbaan planning taligheid April 2008

Vragen ….??? April 2008