“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?” Beoordelen: oogstweek periode 3 2007 – 2008 “Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?” April 2008
Brondocumenten: Kwalificatiedossier Kwalificatieprofiel Beroeps-Competentie-Profiel* OER brondocument LLB handboek “waarderen” FC (panel) handboek examinering FC-Lab* April 2008
Opleiding FC-Lab: 3 Fasen Startbekwaam Handelingsbekwaam Beroepsbekwaam April 2008
Fase 1: Startbekwaam Basiskennis Basisvaardigheden Oriëntatie op beroep > op school + korte bedrijfsoriëntaties April 2008
Fase 1: Startbekwaam Basiskennis scheikunde theorie biomedische achtergronden microbiologische achtergronden wiskunde – basisrekenen natuurkunde – basis meten & app. lab-apparatuur, glaswerk, enz. nederlands – spelling, verslag, … engels – eenvoudige begrippen April 2008
Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 1 werken met Word, Excel, PPT, fig. … rekenvaardig in de praktijk veiligheid op het lab gevaarlijke stoffen (w.o. zuren, basen) besmettingsgevaar (bloed, MO) brand en calamiteiten hulpmiddelen en bescherming verbanden leggen – chemiekaarten afvalverwerking April 2008
Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 2 labapparatuur kunnen bedienden maatglaswerk pipetten (soorten, methoden)* weegtoestellen* centrifuges* microscopen* fotometer* pH meter wervelaar, roermotor, buret, pomp, … April 2008
Fase 1: Startbekwaam Basisvaardigheden 3 algemene bekwaamheden plannen, organiseren, netjes & overzichtelijk werken, … eenvoudige chemie titreren, extraheren, indampen, … eenvoudige microbiologie overenten, reinkweken, determineren, … eenvoudige bio-medische proeven monsterbeh., kitjes, preparaten tekenen, … April 2008
Fase 1: Startbekwaam Oriëntatie op beroep Persoonlijke vaardigheden excursies, interviews, bezoeken, … Persoonlijke vaardigheden communiceren, samenwerken, … Goede beroepshouding flexibiliteit, enthousiasme, aannemen, presenteren, … April 2008
Fase 2: Handelingsbekwaam School: theorie & oefenen Prestaties: laten zien Verschilt per type bedrijf / richting keuze steeds duidelijker Deelgebieden Deel-beoordelingen April 2008
Fase 3: Beroepsbekwaam BPV Integreren Gecompliceerd Kritische situaties Eigen (deel)onderzoek (*IV) Proeve(n) van bekwaamheid Eindniveau examen April 2008
Hoe word je beoordeeld? om te leren ↔ om te beslissen handelingsbekwaam ↔ beroepsbekwaam op school ↔ in de beroeppraktijk Leren: is je niveau voldoende voor de fase ? Leren: waar sta je tussen start en finish ? Beslissen: mag je naar volgende fase ? Beslissen: voldoende in huis voor prestatie x ? Beslissen: diploma ? April 2008
2 Cohorten 2005 + 2006 = “tussencohort” 2007 eigen kwalificatiedossiers April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau III 1. Identificeert en registreert monsters 2. Controleert monsters 3. Bereidt analyses voor 4. Onderhoudt werkomgeving en app. 5. Bereidt voedingsbodems 6. Voert gestandaardiseerde analyses uit 7. Kweekt en kwantificeert MO 8. Beoordeelt meetwaarden en rapporteert April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau IV 1. Bereidt analyses voor 2. Voert basisanalyses uit 3. Beoordeelt meetwaarden en rapporteert 4. Onderhoudt werkplek en apparatuur 5. Ondersteunt methoden ontwikkeling = gelijk voor mBio – Chem – Med April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor fysisch-chemisch: 6. uitvoeren chemische analyses April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: klinische chemie en hematologie 6. bloedafname en patiëntenmateriaal ontvangen 7. specifieke hematologische, immunologische en chemische analyses uitvoeren April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: histopathologie en cytopathologie 8. verwerken van histologisch en cytologisch materiaal 9. analyseren van preparaten April 2008
Kerntaken “tussencohort” niveau IV extra voor biomedisch: microbiologie 10. Micro-organismen kweken en kwantificeren 11. Micro-organismen determineren en resistentie bepalingen verrichten 12. (micro) biologische monsters nemen en bewerken April 2008
Kerntaken Cohort 2007 1. Voorbereiden van analyses 2. Uitvoeren van analyses 3. Ondersteuning van onderzoek & onderwijs April 2008
Kerntaken Cohort 2007 1. Voorbereiden van analyses 1.1 Maken van een planning 1.2 Ontvangen en registreren van materiaal 1.3 (Assisteren bij) afname van humaan materiaal 1.4 Nemen van productmonsters 1.5 Voorbewerken van materiaal April 2008
2. Uitvoeren van analyses Kerntaken Cohort 2007 2. Uitvoeren van analyses 2.1 Uitvoeren van basistechnieken Uitvoeren van: 2.2 klinisch chemische en hematologische analyses 2.3 histologische en cytologische analyses 2.4 microbiologische analyses 2.5 biologische analyses 2.6 chemische/fysische analyses 2.7 Beoordelen en rapporteren van meetwaarden 2.8 Onderhouden van werkplek en apparatuur April 2008
Kerntaken Cohort 2007 3. Ondersteuning v onderzoek & onderwijs 3.1 Optimaliseren van kennis en technieken 3.2 (Door)ontwikkelen van proeven* 3.3 Faciliteren van practica* 3.4 Begeleiden en beoordelen van leerlingen / stagiaires April 2008
Competenties & kerntaken: Talen Nederlands III IV Begrijpen Luisteren B1 B2 Lezen B1 B2 Spreken Productie A2 B2 Interactie A2 B2 Schrijven A2 B2 niveau April 2008
Competenties & kerntaken: Talen Begrijpen Engels III IV Begrijpen Luisteren A2 B1+ Lezen A2 B1+ Spreken Productie A1 B1 Interactie A1 A2 Schrijven A1 A2 niveau April 2008
Competenties "tussencohort" 1 Materiaal in ontvangst nemen en registreren 2 Materiaal voorbewerken 3 Basisanalyses uitvoeren 4 Meetwaarden beoordelen 5 Rapporteren 6 De werkomgeving onderhouden 7 De voorraad beheren 8 Werkzaamheden plannen 9 Samenwerken >>> April 2008
Competenties "tussencohort" 10 Beroepscompetenties ontwikkelen 11 Communiceren 12 Procesmatig inzicht ontwikkelen 13 Ontwikkeling van methoden ondersteunen April 2008
Competenties "tussencohort" 10 Beroepscompetenties ontwikkelen 11 Communiceren 12 Procesmatig inzicht ontwikkelen 13 Ontwikkeling van methoden ondersteunen >> vervolg met richtingspecifieke competenties April 2008
Competenties "tussencohort" chemisch 11 Apparatuur en instrumenten onderhouden 12 Werk voor klanten verrichten 13 Specifieke instrumentele spectrometrische en chromatografische analyses uitvoeren April 2008
Competenties "tussencohort" medisch 14 Bloed afnemen en patiënten-materiaal … 15 Specifieke hematologische, immuno- logische en chemische analyses … 16 Histologisch materiaal verwerken 17 Cytologisch materiaal verwerken 18 Een diagnose stellen April 2008
Competenties "tussencohort" microbiologie 19 Voedingsbodems voorbereiden 20 Micro-organismen kweken en kwantificeren 21 Micro-organismen determineren 22 Resistentie bepalingen te verrichten 23 (Micro) biologische monsters te nemen en te bewerken April 2008
Competenties "2007" A. Beslissen en activiteiten initiëren B. Aansturen C. Begeleiden D. Aandacht en begrip tonen E. Samenwerken en overleggen F. Ethisch en integer handelen G. Relaties bouwen en netwerken H. Overtuigen en beïnvloeden I. Presenteren J. Formuleren en rapporteren K. Vakdeskundigheid toepassen L. Materialen en middelen inzetten M. Analyseren April 2008
Competenties "2007" N. Onderzoeken O. Creëren en innoveren P. Leren Q. Plannen en organiseren R. Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten S. Kwaliteit leveren T. Instructies en procedures opvolgen U. Omgaan met verandering en aanpassen V. Met druk en tegenslag omgaan W. Gedrevenheid en ambitie tonen X. Ondernemend en commercieel handelen Y. Bedrijfsmatig handelen April 2008
Competenties "2007" identiek voor alle studies gewicht verschilt per studie matrix in OER: welke hoort bij welke kerntaak matrix per richting "vakinhoudelijk" matrix voor LLB (zie volgende dia) te vinden in kwalificatiedossier Analist April 2008
Kerntaken LLB "2007“ 1. Benoemt zijn eigen ontwikkeling en gebruikt middelen en wegen om daarbij passende leerdoelen te bereiken 2. Stuurt de eigen loopbaan 3. Participeert in het politieke domein, in besluitvorming en beleidsbeïnvloeding 4. Functioneert als werknemer in een arbeidsorganisatie 5. Functioneert als kritisch consument 6. Deelnemen in allerlei sociale verbanden en respectvol gebruiken van de openbare ruimte 7. Zorgt voor de eigen gezondheid (vitaal burgerschap) uitwerking vind je in kerndocument LLB April 2008
Examendossier: verzameling van bewijzen aan de hand van formulier checken controle vooraf aan examen pas indien OK panelgesprek zelf benodigde zaken aandragen! April 2008
Portfolio "school" beoordelingen theorie (bij kerntaak onderbrengen) schriftelijke toets (resultaat) presentatie + vragen + beoordeling werkstuk + gesprek + beoordeling beoordeling van uitleg aan anderen (b.v. PR-activiteiten) poster, folder, video, …+ beoordeling toepassen in de praktijk (bij kerntaak) April 2008
Portfolio "school" beoordelingen praktijk (bij kerntaak onderbrengen) bij start- of handelings-bekwaamheid om te leren observatie tijdens praktijk / prestatie verslagen methoden verzamelen! testpracticum beoordeling van projecten uitleg praktijk aan anderen April 2008
Portfolio "Bedrijfsbeoordelingen" om te leren van handelingsbekwaam naar beroepsbekwaam van prestatie naar BPV (stage) behalen van de leerdoelen eindgesprek (per periode / prestatie) schriftelijk commentaar aandachtspunten om te leren April 2008
Verzamelmap = "portfolio" per kerntaak of kerntaak aangeven competenties tot uitdrukking brengen ook LLB zaken !! └> tussenselectie: om je te presenteren └> eindselectie: DIPLOMERINGSDOSSIER April 2008
Hoe weet je hoe je er voor staat ? leerlijnen (kennis & ambachtelijke vaardigheden) beginner - gevorderde - beroepsbekwaam ontwikkellijnen (pers. kwal. & comm. vaard.) onbedreven - gevorderde – deskundig kijk naar beoordelingscriteria examen (binnenkort in aanvulling OER) April 2008
Hoe weet je hoe je er voor staat ? resultaten / beoordelingen (portfolio) reflectieverslagen + groei commentaar van vakdocent / coach instapeisen voor prestaties beoordelingen van prestaties / BPV beoordelingen van proeven van bekwaamheid (tijdens stage) April 2008
Hoe weet je of je er bent ? eisen examendossier panelgesprek kennis en vaardigheden: beoordelingen, reflectie aantal uren stage / prestatie / BPV + beoordelingen proeve(n) van bekwaamheid OK* beoordelingen per kerntaak (>75% voldoende!) panelgesprek kritische beroepssituaties (zelf aandragen!)* persoonlijke kwaliteiten burgerschap leren leren loopbaan planning taligheid April 2008
Vragen ….??? April 2008