Naam van de presentatie Onderzoeksinstituut OTB 29 januari 2008 1 Achter de voordeur meer mans? De (on)mogelijkheden van herhuisvesting om sociale problemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Gezondheid, versterkt in eigen hand
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Methodisch begeleiden
Fietsparkeren bij stations
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
PGB ‘Breed’ ‘Maak gebruik van het persoonsgebonden budget;
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Opzet van de workshop Kennismaken
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
WMO en de kerken.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten
Buurt Activerings Coaches
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
Bert van Mourik Stationsmanager Kennemerland & Schiphol Fietsparkeren bij stations Verdeling verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het stationsgebied.
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Een impressie van aanpak en resultaten Presentatie 3 september 2009.
Participatie en een Klantenraad
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
Achter de voordeur Frontlijnaanpak in Leeuwarden.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Communicatie met ouders
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Beleidsinformatie Jeugd
Burgerinitiatieven.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Besluit portiekflats Grote Waal Noord.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
Nieuw eigenaarschap in de openbare ruimte Werkbezoek Leeuwarden 11 februari 2016.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Right to challenge gemeente Utrecht Hier komt ook tekst
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
ViaVia Info-presentatie
De leefbaarheid van het moderne platteland
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Succesvol implementeren in de zorg
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Boeien en binden van goede medewerkers
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Naam van de presentatie Onderzoeksinstituut OTB 29 januari Achter de voordeur meer mans? De (on)mogelijkheden van herhuisvesting om sociale problemen van huurders aan te pakken dr. Reinout Kleinhans Corpovenista-themamiddag “Haagse bluf? Herhuisvesting in Haaglanden”

Herhuisvesting als sociaal proces (1) Onvrijwillige verhuizing = grote impact op huishoudens Veel huishoudens gaan er qua woonsituatie op vooruit (woonoppervlak, staat onderhoud, isolatie, CV, etc.) Factoren die bijdragen aan een goed resultaat: - Voldoende aantrekkelijk aanbod (in de buurt) - Betaalbaarheid, vooral boven huurtoeslaggrens - Goede informatievoorziening en begeleiding Risico: herhuisvesting bovenop bestaande problemen

Herhuisvesting als sociaal proces (2) In contact met bewoners n.a.v. sloopbesluit kom je allerlei sociale problemen tegen Niet oplossen = verplaatsing (waterbed-effecten) naar andere buurten Landelijke trend: aanpak ‘achter de voordeur’ en meer aandacht voor kansen van bewoners (sociale stijging) Herhuisvesting = uitgelezen moment om meer zaken tegelijk aan te pakken, maar hoe?

‘Achter de voordeur’ aanpak (SEV e.a) Corporatie neemt initiatief en contact op Gesprek niet alleen over woonsituatie, maar over bredere leefsituatie Inventarisatie problemen en onbenutte voorzieningen Actieve doorverwijzing / toeleiding naar instanties (corporatie lost niet alles zelf op) Procesbewaking case manager en vervolggesprek

Succesfactoren (1) 1.Goede voorbereiding is het halve werk - verzameling reeds beschikbare informatie - klant bekend bij andere instanties? (privacykwestie) 2.Snel, adequaat vervolg huisbezoek: back office op orde - huisbezoekers zetten dingen in gang - betrokken instanties verantwoordelijk voor uitvoering - zeg wat je doet en doe wat je belooft 3.Samenwerking met andere organisaties - kernteam (corpo, SD, welzijn) en ‘bredere schil’

Succesfactoren (2) 4.Onderscheid tussen kansarmen en overlastgevers - overlastgevers: verplichtende handhaving in combinatie met hulpaanbod (gezinscoaches) 5.Maak financiële baten duidelijk - toeslagen, kwijtscheldingen, subsidieregelingen, …. - Malburgen (Arnhem): voorzieningencheck - inzet ‘Formulierenteam’ (SoZaWe) 6.Goed registratie- en volgsysteem - gespreksverslag, afspraken, verdeling taken, etc.

Succesfactoren (3) 7.Werken in teamverband - bij voorkeur twee huisbezoekers per adres - uitvoerende consulenten, case manager, projectleider 8.Invoelende kwaliteiten uitvoerders - makkelijk contact maken, vertrouwen wekken - situatie kunnen lezen, improvisatietalent - ‘bureaucratiebestendigheid’, handige ritselaars 9.Nabijheid en aanspreekbaarheid huisbezoekers - laagdrempeligheid, evt. kantoortje op locatie

Tussen droom en daad…. Intensieve aanpak vereist meer personeelsinzet, geld en commitment van corporatiemanagers Afstemming binnen corporatie en met andere organisaties is lastig, maar mag niet het probleem van de huisbezoekers zelf worden Wachtlijstenproblematiek (schuldhulpverlening) Hoe ver ga je in je klantgerichtheid?

….. Maar toch doen! Corporatie krijgt eigen ‘gezicht’, minder afstandelijk; elders veel waardering bewoners voor huisbezoeken Begeleiding op woonkeuze, tevreden klanten Naast verhuizing verbetering in de algehele leefsituatie Beter inzicht in verhuisstromen Meer ruimte voor vroegtijdige probleemsignalering, ook in nieuwe woonsituatie