Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidsenquête. Hoe tevreden zijn onze klanten ?
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Stagementorendag ‘ortho’ 20 maart Programma •Welkom! •Het nieuw curriculum… met bijzondere aandacht voor stages en afstudeerproject •Koffiepauze.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
POD maatschappelijke integratie
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
netwerk organisatiebeheersing
26/6/2013 Stedelijke adviesraad personen met een handicap HR en arbeidshandicap.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Opleiding voor schoolsecretariaten
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Netwerking & Organisatieontwikkeling
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Eigenaar van je leerproces
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
De case Oostkamp.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Afdeling Studietoelagen. Structuur uiteenzetting → Informatie afdeling Studietoelagen → Aanzet tot verandering → Initiatieven ٧ informatieverstrekking.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Opleiding voor schoolsecretariaten
PRO HRM Netwerk 19MAR04 Een terugblik op PRO zTwee globale personeelsbevragingen : in 1999 (-2000) en in 2001 yGenerieke vragenlijst PRO yAlle personeelsleden.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Functionerings- gesprekken 2012 MCOpa 18 januari 2012.
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten. Enkele feiten en cijfers Jaarlijkse enquête Verstuurd naar: – De OCMW’s – Wetenschappelijke wereld, Steden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WELKOM ZORGINSPECTIE.
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
Klantentevredenheidsenquête 2016 Resultaten
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Zelfevaluatie GOK.
Transcript van de presentatie:

Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005

INHOUD Afdeling Studietoelagen Studietoelagen in vogelvlucht Kwaliteitsbewaking : Verschillende instrumenten : > Klantentevredenheidsonderzoek > Klachtendecreet/Jaarverslag van de ombudsdienst > Kwaliteitscontroles > PRO op maat > CAF > Balanced score card Acties Bedenkingen

Studietoelagen in vogelvlucht: missie en strategie Afdeling Studietoelagen

Studietoelagen in vogelvlucht: cijfers en feiten Afdeling Studietoelagen Uitgaven 2004 HO: € SO: € Aantal dossiers HO: (individueel) SO: Aantal medewerkers HO: 55 SO: 50 (sedert personeel van departement Onderwijs) Aanwezigheid HO: Brussel SO: Provinciehoofdsteden Aantal dossiers HO: ( ) * SO: ( ) * * uiterste indieningsdatum verlaat naar (vroeger 31.10)

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > Klantentevredenheidsonderzoek Wat, wanneer 2001 uitgevoerd door DIMARSO Peiling naar tevredenheid over administratieve dienstverlening 1000 personen bevraagd SO/HO   toegekende  afgewezen

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Bereikbaarheid van de dienst Administratieve complexiteit Lange doorlooptijden voor afhandeling van dossiers

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > Klachtendecreet/Jaarverslag van de ombudsdienst Wat, wanneer Jaarlijks Registratie en opvolging van klachten

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Bereikbaarheid van de dienst Administratieve complexiteit Lange doorlooptijden voor afhandeling van dossiers

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > Kwaliteitscontroles Wat, wanneer 3 keer per jaar, steekproeven  bij de start van een academiejaar  op dossiers die in beraad gaan  op (zogenaamde terugvorderingsdossiers) Op basis van indicatoren  met invloed op beursbedrag  zonder invloed op beursbedrag

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Bij eerste metingen foutenmarge te hoog  vooral op indicatoren zonder effect op beursbedrag  vooral op onnodige bijkomende bevraging Maar  ook op indicatoren met invloed op beursbedrag

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > PRO op maat Wat, wanneer Aanleiding anders gaan werken Peiling naar verwachtingen Peiling naar angsten o-meting in 2003 Controle-meting in 2004 (samen met algemeen PRO)

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Positieve houding ten aanzien van veranderingen Angst voor verlies van privacy Positief gevoel inzake betrokkenheid Positief inzake openheid van beleid

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > CAF Wat, wanneer Zelfevaluatie voor overheidsdiensten 1° keer 2003 (juni) Evaluatie gebeurd met personeelsleden uit alle teams en van alle niveaus Ruim kader dat zowel de uitvoering van de kerntaken evalueert als de interne de werking van de afdeling

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Kerntaken algemeen positief geëvalueerd; verbetering inzake snelheid en efficiëntie mogelijk Op vlak van HR vraag naar  meer interne communicatie  meer coaching onder meer via functioneringsgesprekken en betere functiebeschrijvingen

KWALITEITSBEWAKING Afdeling Studietoelagen > Balanced score card Wat, wanneer Op basis van indicatoren Sedert Maandelijks

Afdeling Studietoelagen RESULTATEN Maandelijkse opvolging van kerntaken Vergelijking met vorige jaren Afhankelijkheden worden duidelijk in kaart gebracht

Afdeling Studietoelagen ACTIES Op basis van resultaten werden verschillende initiatieven genomen; enkele voorbeelden naar de burger : Samenwerking Infolijn Vereenvoudiging formulieren Hoger betalingsritme E-government-project

Afdeling Studietoelagen ACTIES enkele voorbeelden van acties naar de collega’s : Functioneringsgesprekken Aanpassing functiebeschrijving in overleg met alle betrokkenen Opleiding ifv. fouten bij kwaliteitscontrole Inzake communicatie :  stafvergadering om de 14 dagen  celvergadering om de 14 dagen  afdelingsvergadering (3 x jaar)  eigen intranet-site

Afdeling Studietoelagen BEDENKINGEN (-) Veel instrumenten naast elkaar met verschillende accenten van meting/bewaking Intensief : je moet er tijd voor maken (+) geven een duidelijk beeld van goede en te verbeteren punten geven een beeld van evolutie met een positief effect op werksfeer betrokkenheid van de collega’s