1 Kwaliteit en tevredenheid bij de burger / gebruikers Dr. Steven Van de Walle Kwaliteitsnetwerk van de Vlaamse Overheid 24-05-2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
feedback als leidend principe
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Visie Mensontwikkeling WSD
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Welkom bij de presentatie van het
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Opleiden van medewerkers
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Begeleidingsplannen GGZ
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Ambassadeurs voor Maatwerk i.o.v. Nederlandse Taalunie.
Prospectieve Risico Inventarisatie
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
Marco Koopal senior medewerker callcenter. Start callcenter 1 januari 2006 Dankzij projectgroep goede start. –Facilitaire behoeften –Interviews met vakafdelingen.
Pijn in de palliatieve zorg
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
Maatschappelijke kosten-baten analyse
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Multidisciplinaire samenwerking
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Secretary Plus. Wie zijn ze? ● Marktleider ● leveren maatwerk ● nemen een adviserende rol ● zowel benchmark als referentie.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Progressief universalisme
Routekaart verbreed GRP
Visieontwikkeling gezinsopvang
School in Verbinding voor alle scholen
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit en tevredenheid bij de burger / gebruikers Dr. Steven Van de Walle Kwaliteitsnetwerk van de Vlaamse Overheid

2 Motivatie voor het meten van tevredenheid HarmoniseringRepresentativiteitHerhaling Verbeteren, kwaliteit(x)X BenchmarkingXXX ParticipatieXX

3 Instrumenten voor het meten van klanttevredenheid Verbeter- punten? Kennis wensen en behoeften Representa- tiviteit ParticipatiePrijs Gebruikersbevraging+/ Mystery shopping Focusgroep++++/- + Analyse klantenreacties +++/-- + Personeelsbevraging++--+/- Procesanalyse+/----

4 Afwegingen Waarom doen we dit? Is er een betere manier om de informatie te bekomen? Kosten-baten analyse Duidelijke focus in het onderzoek

5 Stappenplan 1.De waarom-vraag: 2.Commitment opbouwen 3.Afbakenen onderzoek 4.Vooronderzoek 5.Dataverzameling 6.Analyse & interpretatie 7.Verbeteringsinitiatieven + communicatie

6 Uitdagingen Vaak te sterke focus op dataverzameling Ritualisme & cijferfetishisme Kostenbesparing door brede scope technieken (het juiste instrument voor het juiste doel) en door afstemming klantentevredenheidsinstrumenten (wildgroei tegengaan) Aandacht voor eigen expertise (opmaak, analyse, rapportage) door grotere standaardisering Aandacht voor databeheer