“Proeftuinsessie 3: VIZO-SYNTRA Vlaanderen” Spreker: Jessy Van Dousselaere Moderator: Anja D’hoe Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
Inhoud 1. Situering - doelstellingen 2. Uitwerking 3. Leerpunten - ervaringen 4. Verbeterpunten – adviezen 5. Uitdeining binnen VIZO/SVL 6. Vragen? 7. Vragen aan de deelnemers Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
1. Situering - doelstellingen Situering: Vraag kabinet Moerman + audit: Meetsystemen voor bedrijfsadviseurs Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
1. Situering - doelstellingen Doelstelling: meetfactoren opnemen in evaluatieformulier (dus duidelijke link tussen planning en evaluatie) Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
1. Situering – waarom Proeftuin? Maatwerk Extern advies en begeleiding Ervaringsuitwisseling met andere proeftuiniers Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
1. Situering – beoogde effecten Dienstverlening stroomlijnen (over provincies heen) Evenwichtige mix in takenpakket Verhoging output Objectivering toekenning futo’s Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
2. Uitwerking - stappenplan Vertrekbasis: vastgelegde meetfactoren + per meetfactor weerhouden normen December 2004: 2 workshops met delegatie bedrijfsadviseurs met interne trekker Jessy (P&0) en begeleiding door HRM-adviseurs Marcel en Anja Voorstel voorgelegd aan directie Voorstel voorgelegd aan alle bedrijfsadviseurs op maandelijkse vergadering Aanpassingen verwerkt door Jessy (P&O) Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
2. Uitwerking - betrokkenen Bedrijfsadviseurs Lijn P&O Ideale mix om proeftuin te doen slagen! Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
2. Uitwerking - instrumenten Aangepast evaluatieformulier met mix: 5 louter kwantitatieve scores 6 scores op een 5-puntenschaal verschillende commentaarluiken (feiten bij kwantitatieve gegevens, blikvangers, tegenvallers, functioneringscriteria) Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
2. Uitwerking – instrumenten Vertrekbasis: vastgelegde meetfactoren + per meetfactor weerhouden normen (opgenomen in evaluatieformulier) Voorbeeld: Contractueel advies: 125 halve dagen Eerstelijnsadvies: 150 adviezen Sensibiliseren: 42 personen Centrale vergaderingen: 8 vergaderingen KMO-contact-Netwerken: 7 dagen Opleiding en zelfstudie, input werkgroepen,centrale invulling, provinciale invulling en administratie: score op schaal van 1 (onvoldoende) tot 5 (uitstekend) Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten - effecten Verwezenlijkingen proeftuin: Output bedrijfsadviseurs gestegen Bedrijfsadviseurs weten duidelijk wat verwacht wordt Toekenning futo’s geobjectiveerd Dienstverlening gestroomlijnd (+/- gelijk aanbod in alle provincies) Audit: nam akte van meetfactoren en stelt vragen over integratie van meetfactoren in andere evaluatieformulieren Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten - bijsturingen Kritische noot: Te veel nadruk op het kwantitatieve, wat met het kwalitatieve luik? Vb. adviseur heeft 200 eerstelijnsadviezen gegeven, d.i. 133% maar waren die adviezen ook kwalitatief goed? Hoe meten we kwaliteit? Deels opgevangen door telefonische enquête maar resultaten per provincie, niet te op te splitsen per individu Competenties zijn minder zichtbaar. Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten – sterktes Duidelijke afspraken en dito verwachtingen. Prestatienormen worden afgesproken Evaluatie vereenvoudigd, objectiever en transparanter Uniformiteit wordt bevorderd Lijn genoodzaakt na te denken over processen, randvoorwaarden Korter op de bal spelen door cijfers goed op te volgen Groot draagvlak bij lijnmanagement en leiding (ook kabinet) Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten – zwaktes Cijfers scheppen aureool van exactheid Systeem wordt soms heel formalistisch opgevat (wat zijn makkelijkste manieren om cijfers op te drijven?) Link met kwalitatieve aspect Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten – opportuniteiten Resultaat van de evaluatie geeft objectieve basis voor POP’s Krachtig instrument om groep in dezelfde richting te laten werken Beleid afstemmen op lokale noden Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
3. Leerpunten – bedreigingen Systeem dreigt door BBB verloren te gaan Verhoogt individualisering – is bedreiging voor teamwerking Zuiver objectieve toekenning futo’s op basis van meetfactoren zonder rekening te houden met randfactoren Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
4. Verbeterpunten - adviezen Effect: Output is met 150 à 200 % gestegen Efficiëntie verhogen: Nog efficiënter indien mix tussen kwantiteit en kwaliteit Adviezen bij proces: Zorg voor tussentijdse evaluaties en stuur bij Zorg voor voldoende draagvlak bij personeel, lijn en directie Voordeel indien interne P&O trekker is Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
5. Uitdeining binnen VIZO/SVL PLOEGEN BINNEN EEN PROEFTUIN VAN SVL: 1) Oogst 2005: evaluatieformulier leertrajectbegeleider Formulier voor zelfstandigen die contractueel geworden zijn Indiensttreding voorbereid door sterke functiebeschrijving en competentieprofiel Vertaalslag naar evaluatieformulier (opname van scores op resultaten en kerncompetenties en realisatie van collectieve, decentrale en individuele prioriteiten) 2) Oogst voorjaar 2006: evaluatieformulier zelfstandig leertrajectbegeleider 3) Oogst najaar 2006: integratie waardegebonden competenties + enkele meetfactoren binnen elk evaluatieformulier van elke personeelslid SVL Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
6. Vragen? Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
7. Vragen aan de deelnemers: Is het verhaal van deze proeftuin herkenbaar? Waarmee worden jullie geconfronteerd? Hoe pakken jullie het aan? … Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
voor jullie aandacht en… Veel succes!!! Bedankt voor jullie aandacht en… Veel succes!!! Workshop “Proeftuinen PLOEG+”: Samen leren uit ervaringen 15 juni 2006
Nog vragen of bedenkingen? Contacteer ons! Jessy Van Dousselaere – 02/227 49 26 – jessy.vandousselaere@syntravlaanderen.be Marcel Van Lerberghe – 02/553 50 19 – marcel.vanlerberghe@azf.vlaanderen.be Anja D’hoe – 02/553 54 96 – anja.dhoe@azf.vlaanderen.be