bij onze bachelorstudenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leefgroepen in de kleuterschool
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Kleuterschool De Zevensprong
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
1 Deel 4 : ideeën voor de CLB- medewerker. 2 ZORG VOOR (GROTE) MOTORIEK UITDAGING EN RISICO Bewegingsopvoeding : een apart statuut Voordeel : motoriek.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop Relationele en seksuele vorming
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
En wat na de opleiding? Deel 3 : panelgesprek.
“Variaties op het draaiboek” “Kinderen, aan tafel!” Met de school op stap, 24 maart 2011 Trees Schaumont
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Een instrument om ouderparticipatie te meten
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Welkom op onze informatieavond !
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Voortijdig schoolverlaten
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
vanuit een herstelgerichte visie!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
Hoe pedagogisch handelen?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Welkom op de informatieavond groep 1-2
het katholiek basisonderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

bij onze bachelorstudenten Deel 2 : Expertise van de kleuterleidster inzake kindvolgsystemen en begeleidende methodieken bij onze bachelorstudenten

= elk kind krijgt optimale ontwikkelingskansen ZORGBREED = elk kind krijgt optimale ontwikkelingskansen = sterke en zwakke kinderen voelen zich aangeproken door het aanbod 1 BAKO (eerste jaar) hoe een kleuterklas functioneert eerste bewegingsactiviteiten geven (didactiek) welbevinden en betrokkenheid observeren

bijkomende didactieken voor het geven van bewegingsactiviteiten ZORGBREED 2 BAKO (tweede jaar) bijkomende didactieken voor het geven van bewegingsactiviteiten zorgbreed kijken - differentiëren voor zwakkeren en sterkeren - observeren van welbevinden en betrokkenheid van een klasgroep (klasscreening) - invullen van een kinddossier (PGKVS) - observeren van motoriek - activiteiten om socio-emotionele ontwikkeling te stimuleren (welbevinden is motor van de ontwikkeling)

gesteund op 7 stappen van het PGKVS (Cego) ZORGVERBREDEND = expliciete acties ondernemen om bepaalde zorgkinderen extra stimulansen te bieden voor hun ontwikkeling 3 BAKO (derde jaar) vanuit de klasscreening kinderen die problemen vertonen met welbevinden /betrokkenheid via handelingsplannen verderhelpen gesteund op 7 stappen van het PGKVS (Cego) sommige studenten volgen een kleuter met motorische problemen op (groot- of kleinmotorische problemen)

HANDELINGSPLAN VOOR KIND MET MOTORISCHE PROBLEMEN handelingsgericht vanuit brede observatie de handelingsplannen zijn bedoeld om motorische ontwikkeling te stimuleren, om extra kansen te bieden /geen therapie creatieve, kleine interventies zijn voor het kind vaak de hefboom

STAP 1 : is er een basis voor ontwikkeling EEN LEERKRACHT MAAKT ZICH ZORGEN : welbevinden : voelt het kind zich goed en veilig? (POS) betrokkenheid : betrokkenheid of vermijdingsgedrag ontwikkelingsniveau motoriek (vaardigheden en bewegingsstijl) onhandigheid-traagheid-houterigheid-slordigheid ‘raar’ bewegen heftig en impulsief bewegen sociale interactie in het spel is problematisch niet kunnen knippen

STAP 2 : observeer vanuit een ruimer kindvolgsysteem observeren vanuit verschillende componenten en situaties die de ontwikkeling kunnen stuwen thuissituatie contacten met andere kinderen belangstelling voor activiteiten contact met de leerkracht ontwikkelingsniveau van andere ontwikkelingsdomeinen

STAP 3 : een eerste balans samenbrengen sterkte – zwakte waar is het kind goed in - ifv zelfbeeld en sociale plek in de groep - ifv inrijpoort * indien positief tov motoriek ideeën opdoen * indien vermijdingsgedrag andere positieve ontwikkelingskernen aanspreken

STAP 4 : meer gericht observeren welbevinden in bewegingsactiviteiten? voelt het zich veilig in de ruimte? nee advies voelt het zich goed in zijn vel? nee advies - verdelen van de ruimte (overzicht) - kleinere groepen (hoekenwerk) aandacht wegtrekken van het probleem succeservaring kans tot afreageren kans tot ontspannen

STAP 4 : meer gericht observeren welbevinden en betrokkenheid in volgende activiteiten : buitenspel, toestellen, spelen met bewegingsmaterialen spelletjes, dansjes, expressie fijn motorische activiteiten : constructie, tactiele activiteiten beeldende vormgeving zelfredzaamheid * is er deelname? * wat doet het kind/hoe? * krijgt het kind van thuis positieve/negatieve boodschappen mbt bewegen?

STAP 4 : meer gericht observeren fitheid indruk bewegingsstijl indruk lichamelijke expressie competenties (ontwikkelingslijnen) adhv observatieformulieren en begeleidingsformulieren van kleuterstappen (OA) groot motorische vaardigheden klein motorische vaardigheden evenwicht eigen lichaam aanvoelen en organiseren zich bewegend organiseren in de ruimte zich bewegend organiseren in de tijd bewegingsproblemen oplossen (transfer-bijleren)

OBSERVATIEOPDRACHT : filmpje welbevinden is ok betrokkenheid scoren tussen 1 en 5 Score 1 : geen activiteit Score 2 : vaak onderbroken activiteit Score 3 : min of meer aangehouden activiteit Score 4 : activiteit met intense momenten Score 5 : volgehouden intense activiteit criterium : kleuter raakt bij elke slag/trap de bal Score 1 : nooit Score 2 : zelden Score 3 : geregeld Score 4 : vaak Score 5 : altijd

Zwarte jas met witte kraag Betrokkenheid 1-2-3-4-5 OBSERVATIEFORMULIER KLEUTER Gele jas jeansbroek Zwarte jas met witte kraag Betrokkenheid 1-2-3-4-5 Kleuter raakt bij elke slag/trap de balleon

Zwarte jas met witte kraag OPLOSSING KLEUTER Gele jas jeansbroek Zwarte jas met witte kraag Betrokkenheid 1-2-3-4-5 Kleuter raakt bij elke slag/trap de ballon

STAP 4 : meer gericht observeren Zij kunnen ook gebruik maken van andere kindvolgsystemen : Groeiboek (vclb) Kleuterstapjes (Wolters Plantyn) Kleuters met extra zorg (Marc Boone : Plantyn) Kindvolgsysteem van de school zelf …

STAP 5 : doelen kiezen en een actieplan bedenken vanuit een positieve ontwikkelingsvisie : op welke manier kan dit kind met zijn specifieke mogelijkheden en beperkingen het best meedoen (deelnamebekwaamheid) : GRAAG BEWEGEN wat kan het kind zelf? (interesse en belangstelling?) SUCCESBELEVING het kind blijft in de groep (AANBOD SLUIT AAN BIJ DE EIGENHEID VAN DE KLASGROEP) kans tot diep leren : herhalen ZELFDE AANBOD OOK BUITEN DE KLAS

METHODIEKEN bij bedenken van interventies klassieke didactieken (groot materiaal, klein materiaal, kinderdans, dansexpressie, watergewenning, bewegingshoek, …) en differentiatiemogelijkheden hierbinnen stimuleren van socio-emotionele vaardigheden via bewegingsopvoeding kennismaking van Toeka, Huis vol gevoelens en Axen, Kinderen en hun sociale talenten, talentgerichte visie spelletjes rond lichaamsbeleving, veilig gevoel van kinderen verhogen in de turnzaal, turnlessen structureren door rituelen

METHODIEKEN bij bedenken van interventies methodiek van Veronica Sherborne methodiek van schrijfdans relaxatie, yoga bij kleuters methodiek van Pnina Klein methodiek bewegingsschool Achilles

STAP¨6 : uitvoeren en reflecteren OBSERVEREN UITVOEREN ACTIE ONDERNEMEN

STAP 7 : verdere stappen of afbouwen geef tijd niet drillen dagelijkse bewegingskansen samenwerking met ouders overleg voor doorverwijzing Indien er geen evolutie is : specifieke vraag naar CLB Bij duidelijk afwijkend bewegingsgedrag : specifieke vraag naar CLB als er al extra hulp is (gon of revalidatie) Communicatie met CLB Hulp voor dagdagelijkse situatie

KLEUTERLEIDSTERS OBSERVEREN welbevinden (kleurt de compententie) betrokkenheid moet gegarandeerd zijn (situatie moet betekenisvol zijn voor het kind) kwaliteit van het gedrag meerdere keren in verschillende situaties de norm : beter/zwakker dan de doorsnee kleuter intuïtief aanvoelen/ gekoppeld aan beelden van bewegende kinderen (= goede indicator) risico/valkuil kleuteronderwijzers zien kleuters niet meer bewegen uitvergroten/veralgemenen van prestaties in één of meer situaties gedrag stoort hen niet persoonlijke norm