1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven en proefdieren in Nederland
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Deel 1: Waarom meet je? – Doel
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
De sleutel tot succes: Seminars Wabo-opleiding
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Strategisch Personeelsbeleid
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Flexibele EmissieBeheersing Test monitoringssysteem •Eenvoudig analytisch model DG>Plume •Parameters kunnen variëren •DG>Plume bepaalt, door veel berekeningen,
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De rekenkamer van Venlo
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Competentie Thermometer
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Informatie over project vrijwillige ouderenadviseur
MEE maakt meedoen mogelijk Leerpunten EKc bij MEE 24 maart 2013.
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Stichting ZZP Nederland
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoe kan Jaap Klaver IN/FO-Systeem® U helpen?. Jaap Klaver IN/FO-Systeem ® Voor: ONDERZOEK ONDERZOEK ORGANISATIEADVIES ORGANISATIEADVIES.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Aanmelding en Inschrijving Studielink en Progress.NET | 1.
1 Van onbewust naar bewust? De risico’s van reflectie Workshop Landelijk HBO-Congres SLB “Van onbewust naar bewust” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Arnhem,
Onderwijsconferentie
Van, voor én door het onderwijs.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Ouderavond 1 MH maandag 23 januari 2012 HAVO-traject WELKOM.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Ouderavond 1 MH maandag 13 januari 2014 HAVO-traject WELKOM.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Transdisciplinaire projecten
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Voorlichting klas 3 sectorenteam H&A, Z&W en D&C (theater)
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Competentie Thermometer Nicolaes Maesstraat LB Zaandam The Netherlands Competentie Thermometer Voor PO, VO en MBO 1.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Workshop “Beoordelen”
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
Decanenkring Kennemerland & decanen Hogeschool Inhollland
De VOA en schuldhulpverlening
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Rechten en plichten & Testrondes.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
THEMA-AVOND WMO SAMEN NAAR EEN TOEKOMSTBESTENDIGE WMO.
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Vroegsignalering van psychosociale problemen
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Personeel en organisatie
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 3 Werving en selectie.
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool HRM en Psychologie PowerPoint:

2 Inhoud Wat is een test? Wat is een goede test? De relativiteit van betrouwbaarheid De relativiteit van validiteit Tests bij selectie Tests bij loopbaanbegeleiding Risico’s van testgebruik Richtlijnen voor testgebruik Toegift: loopbaanpatronen

3 Wat is een test? Meetinstrument voor psychische kenmerken (bijvoorbeeld capaciteiten, interessen, persoonlijkheid): gestandaardiseerd genormeerd

4 4 Wat is een goede test? Solide uitgangspunten Goede uitvoering van test en handleiding Goede normen Betrouwbaar Valide −begripsvaliditeit −criteriumvaliditeit

5 De relativiteit van betrouwbaarheid 1

6 De relativiteit van betrouwbaarheid 2

7 De relativiteit van validiteit

8 Tests bij selectie

9 Tests bij loopbaanbegeleiding Goede tests bieden wetenschappelijk verantwoorde, objectieve informatie: voor zelfkennis/begrip van de persoon om problemen te diagnosticeren op nieuwe ideeën te komen om keuzes te maken om adviezen van solide grond te voorzien om het loopbaanontwikkelingsproces te bevorderen => Voor een levendig, geloofwaardig en productief levensverhaal.

10 Risico’s van testgebruik Verwarring institutioneel en individueel perspectief Kwalitatief slechte tests gebruiken Testuitslagen verkeerd interpreteren Te veel belang hechten aan testuitslagen

11 Richtlijnen voor testgebruik Goede afstemming op cliënt, context en vraag Gebruik kwalitatief goede tests Goede voorlichting vooraf, vrijwillige deelname, vraaggerichtheid Goede afnameprocedures/-condities Verantwoorde, duidelijke rapportage Regeling privacy Recht op bespreking met competente/bevoegde adviseur/coach Inbedding in organisatie, follow-up

12 Toegift: loopbaanpatronen

13 N=1.368 Duitse werkenden

14 Inhoud Opleiding geen garantie meer voor succes: 30% (W) resp. 50% (O) academici ‘werkt onder kwalificatieniveau’. Objectieve en subjectieve criteria zijn ongeveer even belangrijk voor het loopbaanpatroon; correlatie vaak laag, bijvoorbeeld inkomen en ‘job satisfation’:.12 Opwaartse loopbaanpatronen altijd geassocieerd met proactiviteit / zelfsturing.