Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STUDIEDAG Jos Vander Sloten / Christel Heylen '07 Competenties in de praktijk. Naar competentiegericht onderwijs in (bio)wetenschappen en technologie.
Advertisements

Deel 1 – financieringskanalen voor onderzoek en innovatie
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Dany Jacobs 1 Wrijven en botsen prof.dr. Dany Jacobs AMFI.
INNOLEREN Innoveren Leren. Essentie Innoleren Innovatie bevorderen bij MKB. Maakindustrie in de Achterhoek Samenvoegen van ondernemers en studenten. Wederzijdse.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Valorisatie Programma Rotterdam
Het innovatiemodel van IMEC
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Studietaak De studietaak staat centraal
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Opleiding Psychologie Universiteit Gent
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Honoursonderwijs in HBO
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Questionable research practices Confronteert met hoe we wetenschap bedrijven 1. Verification bias & missing replications 2. Incomplete or incorrect information.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
Meer innovatieve professionals
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
“DE ATTRACTIVITEIT EN HET TOEKOMSTIG PROFIEL VAN DE TECHNISCHE BACHELOROPLEIDINGEN” A GORIA V LAANDEREN - W ILSON D E P RIL VVKHO: “De versterking van.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Resultaatgericht Samenwerken
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De driehoeksverhouding
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
aantrekkingskracht van informatica
Opleiding, onderzoek en werkveld
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
CoE / KennisDC Logistiek
Monique Greve Technische Universiteit Eindhoven
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector

Overzicht Nieuw hoger onderwijslandschap Academiseren Organisatie van onderzoek

Onderwijslandschap Bolognaverklaring  nieuw hoger onderwijslandschap: binariteit  huidige universitaire opleidingen (ba-ma)  versus  twee cyclus opleidingen (ba-ma)  versus  professionele opleidingen

Onderwijslandschap Bolognaverklaring  nieuw hoger onderwijslandschap: binariteit huidige universitaire opleidingen + academiserende opleidingen (ba-ma) professionele opleidingen

Kennis- en competentienetwerk Geacademiseerde opleidingen worden opgenomen in de universitaire structuur Dwarsverbanden tussen nieuwe universitaire opleidingen en professionele opleidingen worden versterkt

Twee vragen Waarom een kennis- en competentienetwerk? –Mogelijkheid tot afstemmen van profielen zowel voor onderwijs als voor onderzoek –Organisatie die aanleiding geeft tot het vinden van synergieën en kruisbestuiving Wat is academiseren? –Onderwijs gesteund op onderzoek

Naar een FIBW: onderwijs de beste manier om de verschillende profielen van de opleidingen op elkaar af te stemmen en te vrijwaren van strategisch belang om een zo breed mogelijk doelpubliek aan te spreken en studenten een optimaal traject aan te bieden vanuit het secundair onderwijs tegemoet komen aan de vraag van de industrie om twee profielen (ir en ing) aan te bieden op arbeidsmarkt

Profiel ingenieurs theoretische diepgang praktische toepassingen waarom? hoe? abstractievermogen beheersing uitvoeringstechnieken synthesevermogen technische bagage multidisciplinariteit specialisatie onderzoek ontwikkeling bio/burgerlijk ingenieur industrieel ingenieur

"Nieuwe" ing. Bama-profielen: academische masters Opleidingen leggen nadruk op –wetenschappelijke inzichten –onderzoeksmethodische vaardigheden –aanwending in professionele contexten  competentiegericht onderwijs (OOF-projecten "Door-groei naar competenties in practica" en "De ingenieur als problem-solver en entrepeneur")

"Nieuwe" ing. Algemene competenties: –zelfstandig wetenschappelijk redeneren en handelen –probleemoplossend vermogen –kritisch reflecteren –mondeling en schriftelijk communiceren over eigen onderzoek –leiding geven

"Nieuwe" ing. Wetenschappelijke competenties –maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische betrokkenheid –gebruiken van methoden en technieken in onderzoek –wetenschappelijke problemen identificeren en oplossen –multidisciplinair samenwerken –inzicht in de nieuwste kennis van het vakgebied

Onderzoek ing. Schakel in onderzoeksketen: –toegepast onderzoek –sterk innovatief karakter –valorisatie in industriële omgeving Onderzoeksoutput met eigen accenten: –publicaties –erkenning expertise –onderzoeksprojecten –wetenschappelijke en maatschappelijke dienstverlening

HOBU-TETRA Belangrijke bijdrage tot ontwikkeling onderzoeksgroepen hogescholen: –opgebouwde kennis en infrastructuur –structurele samenwerkingen met industrie –toegang tot meer en andere financieringskanalen

Onderzoek Het profiel van Industrieel Ingenieur biedt een meerwaarde voor het onderzoek Het is een “missing link” tussen het toegepast gedreven onderzoek dat aanleunt bij de industrie en het onderzoek dat traditioneel aan de universiteit wordt gedaan Deze meerwaarde is belangrijk voor het “universitair onderzoek”

Toegepast-Fundamenteel De combinatie van alle “onderzoeksvormen” is essentieel voor de innovatie in Vlaanderen tijd universiteiten hogescholen vinding uit basisonderzoek toepassing Industrie, KMO’s… Fundamenteel- toegepast vinding Kennisdiffusie/synergie

Output research K.U.Leuven Evolution number of spin-offs

Organisatie van onderzoek Het academiseren van de twee cyclusopleidingen Samen met een reorganisatie van het onderzoek Samen met het “professionaliseren” van de professionele opleidingen

Leuven Onderzoekscentra Excellent Academisch Onderzoek Recruteren van talent  internationale oriëntatie State of the art facilities  strategische keuzes Dynamische onderzoeksteams  aanpassing aan een snel veranderende wereld Voedingsbodem voor high potentials Impact van Academisch Onderzoek op Innovatie Transformatierol voor de internationale industrie Transformatierol voor KMO’s met lagere absorptiecapaciteit Incubatie van nieuwe technologie

Transformatierol naar industrie Time frame R&D kost kritische massa Lange termijn Korte termijn LaagHoog Universiteit Kennis-en competentienetwerk Industrie Bundelen van krachten en concentratie van onderzoek Opzetten van communicatie- en samenwerkingsstructuren Kennis Competentie Communicatie Samenwerking Transformatie rol

Onderzoekscentra -Strategische ambities: Grensverleggend onderzoek Duidelijke visie -Top onderzoeksgroepen -Multidisciplinair -Balans tussen toepassingsgedreven en fundamenteel onderzoeksprofiel -Dynamische structuur -Communicatie- en samenwerkingsvormen -Versterkt door dwarsverbanden met praktijkgericht onderzoek Head of Center Academic Board Strategic research line Strategic research line Strategic research line Strategic research line Research groups

Besluit Nieuwe hoger onderwijslandschap Academiseren Organisatie van onderzoek Versterkte samenwerking met industrie Duidelijke rol en versterking van de innovatieketen Versterken van de regio in Europa