Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Een initiatief van vzw De Zwaluw
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Peter Schotte 1 maart Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Implementatie e-learning bij de HES Rotterdam Maart 2001 Joke Droste.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Rookstopcursus voor jongeren
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Auditing Instrument for
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Leren in een werkende omgeving
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Global Entrepreneurship Week
KA2 – "The Future Teachter 3
Together one world.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Leiderschapsontwikkeling
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Transcript van de presentatie:

Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont

-12 deelnemers uit 9 landen -verschillende beroepscontexten (lerarenopleiding, opleiding VDAB, beroepsopleiding, volwassenenonderwijs, ondernemersopleiding, opleiding ambtenaren, ministerie van Financiën/Economie/Wetenschappen-Industrie-Technologie) -gastorganisatie = Palmenia Centre for Continuing Education onderwijs + onderzoek 200 personeelsleden (20tal onderzoekers) ingebed in de universiteit van Helsinki

Qualification system in Finland

Volwassenenonderwijs in Finland Kenmerken van Fins onderwijssysteem: onderwijs = prioriteit gratis langetermijnvisie over regeringen heen wederzijds respect en vertrouwen alle leerkrachten = masters, numerus clausus kwaliteitscontrole: grote responsabilisering van scholen geen inspectie evaluatie gebaseerd op learning outcomes leerkracht maakt het verschil, niet het opleidingscentrum actieve deelname aan levenslang leren (LLL)  54% in 2000 studeren ≠ fulltime job competentiegericht leren ongeveer 1000 centra voor opleidingen voor volwassenen

Volwassenenonderwijs in Finland Volwassenenonderwijs binnen de universiteit (Palmenia - Helsinki) 59% ouder dan 25 jaar 1.Open university ± studenten jongeren (studiekeuze) en volwassenen gratis voor jongeren en werklozen avond + weekend contact- en afstandsonderwijs 2.Continuing education ± studenten korte cursussen (seminaries) + lange programma’s arbeidsmarktgerichte opleidingen open leercentrum 3.University of the third age ± 2500 studenten

Volwassenenonderwijs in Finland Beroepsopleidingen 1.AMIEDU ± volwassenen 80 beroepskwalificaties innovatieve inhoud, onderwijsmethodes en leeromgevingen uitgebreid netwerk van partners NT2 in OLC + beroepsopleiding 2.Centre for Economic Development, Transport and the Environment cf. VDAB (competentiecentra, partners) voorbereidend: sociale vaardigheden en taal (NODW) knelpuntberoepen 3.Apprenticeship Bureau ± stagiaires 370 beroepskwalificaties 80% werkplekleren betaald individuele leerpaden

Volwassenenonderwijs in Finland Niet-formele opleidingen (liberal adult education) Voorbeeld: Metropolia University of applied arts ¼ cursussen in Engels halftijds of voltijds, identiek curriculum EVC vrijstellingen  persoonlijk opleidingsplan  3 à 4 jaar werkervaring Docenten: mix van experts in onderwijzen en experts met beroepservaring = TEAM Evaluatie van docenten - door studenten (na elke cursus: inhoud, pedagogische competenties, sfeer) - door directie - outcomes - feedback van studenten - zelfevaluatie - motivatie + ontwikkelingsplan

Conclusie Study visit inhoudelijk: Fins onderwijssysteem = inspirerend maar geen copy paste langetermijnvisie op beleidsniveau doorgedreven en efficiënt EVC-beleid LLL als evidente realiteit Study visit persoonlijk: prima organisatie door gastorganisatie interessante ervaring bredere kijk op onderwijs in verschillende Europese landen