De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Peter Schotte 1 maart 2013. Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Peter Schotte 1 maart 2013. Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit."— Transcript van de presentatie:

1 Peter Schotte 1 maart 2013

2 Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit

3 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

4 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

5 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

6 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

7 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

8 Gidsland *****  Wereldtop PISA-test  Wereldtop World Skills  Een van de beste landen om in geboren te worden  Leerkrachten hoog gewaardeerd  Zeer ruime financiële ondersteuning van het onderwijs Peter Schotte 1 maart 2013

9 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

10 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

11 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

12 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

13 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

14 Gidsland ????? ? Europese top zelfdodingen bij jongeren  Ons land kent na Finland het hoogste zelfdodingscijfer van Europa. In Vlaanderen maken jaarlijks veertig jongeren een einde aan hun leven. De Vlaamse minister van Welzijn, Steven Van Ackere (CD&V), noemt dat 'onaanvaardbaar'. ? Alcoholisme vormt een groot probleem bij de jeugd.  Volgens een onderzoek van het Finse ministerie van Sociale Zaken en Gezondheid, drinkt de jeugd meer en wordt zij vaker dronken dan in het verleden. ? Het druggebruik stijgt bij de Finse jeugd  De drug (Cannabis) is duidelijk populairder dan in de vroege jaren 90. ? 10 % van de jongeren halen “de limiet” niet aan 16 jaar ? Spijbelgedrag is een steeds groeiend probleem Peter Schotte 1 maart 2013

15 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

16 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

17 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

18 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

19 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

20 Wat kunnen we leren van de Finnen?  Leren wel, kopiëren niet!  Organisatie van de lessen  Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Opleiding van de leerkrachten  Streven naar uitmuntendheid… Peter Schotte 1 maart 2013

21 Leren wel, kopiëren niet!  Hou rekening met de context. Volg niet zomaar andere ideeën. Wees kritisch.  Stel je open om van anderen te leren;  Leer door te delen. Peter Schotte 1 maart 2013

22 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

23 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

24

25 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

26 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

27 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

28 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

29 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

30 Organisatie van de lessen  Organisatie van het onderwijs???  Zeer veel geld naar onderwijs (10.000€ per ll);  Tot 18 jaar alles gratis (lesmateriaal, boeken, vervoer, maaltijden, internaat,…);  Per school (= 250 lln) zeer veel medewerkers;  Leerkrachten 40-uren opdracht;  Omgeving moet “ondersteunend” zijn;  “Vastlopen” kan en mag niet. Peter Schotte 1 maart 2013

31 Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

32 Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

33 Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

34 Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

35 Zorg voor de leerlingen met bijzondere noden  Iedereen heeft recht op het onderwijs dat best bij hem/haar past!  25 % van alle leerlingen  Individueel plan:  Individueel studieplan (gedrag-taal-concentratie) met aangepast curriculum (!)  Individueel onderwijsplan (8 criteria = BUSO)  Differentiatie en individuele ondersteuning Peter Schotte 1 maart 2013

36 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

37 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

38 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

39 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

40 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

41 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

42 Opleiding van de leerkrachten  Minimum 5-jarige (master) opleiding  10 % van de kandidaten worden uiteindelijk leerkracht  Hoge maatschappelijke en financiële (2000€ start) waardering  Zeer hoge eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen (geen inspectie!)  Directeur gekozen door leerkrachten (+ geeft 4u les)  Leerkrachten “special needs” = 2 jaar bijkomende opleiding + 50% hoger loon Peter Schotte 1 maart 2013

43 Streven naar uitmuntendheid Peter Schotte 1 maart 2013

44 Streven naar uitmuntendheid  PISA: wereldtop !? Vesa Parkkonen, international manager HAMK • Hämeen ammatikorkeakoulou Univ of Applied Science  Kritische bedenking:  “special needs” doen niet mee, leerlingen met speciaal studieplan wel????  Trainen voor de tests (waardemeter voor de school);  Taal is geen barrière (eenvoudige taal + geen migratie);  Hoge eigen verantwoordelijkheid! Peter Schotte 1 maart 2013

45 Streven naar uitmuntendheid  World Skills  Big business: Executive Manager Tuomas Eerola  “when you are not in the media, you don’t exist!”  Selectie en training van de deelnemers (3 niveau’s: Basic training, Developing Special Skills, National team training).  Speciaal opgeleide trainers (3 niveau’s: Competition tutor (3 credits), National trainer (9 credits), Euroskills of Worldskills expert (9 tot 18 credits)). Peter Schotte 1 maart 2013

46 Streven naar uitmuntendheid  Excellence in skills research: Professor Petri Nokelainen v Tampere University  Studie van de elementen die de evolutie van talent naar uitzonderlijk talent beïnvloeden  Differentiated Model for Giftedness and Talent Peter Schotte 1 maart 2013

47

48 Streven naar uitmuntendheid  Uit onderzoek blijkt dat getalenteerde mensen volgende karakteristieken van hun werk verwachten:  uitdagende opdrachten;  vrijheid en verantwoordelijkheid;  logisch en fair leiderschap;  levenslang leren;  salaris. Peter Schotte 1 maart 2013

49 Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

50 Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

51 Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit;  In-Company-Classes. Peter Schotte 1 maart 2013

52 Beroepsonderwijs met link naar de realiteit  3-jarige opleiding met 120 studiepunten  Studielast van 40 uur (32 contacturen of stage), de rest persoonlijke verwerking thuis  Grote link met de realiteit  In-Company-Classes Peter Schotte 1 maart 2013

53 Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

54 Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

55 Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

56 Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

57 Bedenkingen  Lang uitgesponnen basisonderwijs:  Gedragsmoeilijkheden, spijbelen,  40 % naar beroepsonderwijs: blust het jongeren uit?;  Niet zomaar kopiëren  Maatschappij prestatiegericht maar tegelijk ook uitermate zorgend  Hoge scores in competities resultaat van selectie en doorgedreven training Peter Schotte 1 maart 2013

58 Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

59 Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

60 Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

61 Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

62 Wat kunnen we wél onthouden?  Hoog opgeleide leerkrachten;  De eigen sterktes van de leerling ontwikkelen, volgens eigen tempo;  De leerling is niet “maakbaar” naar de norm: door systematische en geïntegreerde ondersteuning of andere trajecten de leerachterstand beperken ;  Flexibele leertrajecten; Peter Schotte 1 maart 2013

63 Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

64 Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

65 Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

66 Wat kunnen we wél onthouden?  Leerkrachten van leerlingen met bijzondere noden moeten “special” zijn/ zijn “special”;  Vertrouwen en zelfstandigheid;  Leren van elkaar;  Projectwerk en “In-Company-Classes”. Peter Schotte 1 maart 2013

67  Onderstaande link verwijst naar alle documenten, verslagen, foto’s en besprekingen van de Study Visit   https://wiki.hamk.fi/display/materiaalit/%21NEW+M aterials+and+links Peter Schotte 1 maart 2013

68 Finland, een gedroomde inspiratiebron Peter Schotte 1 maart 2013


Download ppt "Peter Schotte 1 maart 2013. Ervaringen, bedenkingen, suggesties naar aanleiding van een Study Visit."

Verwante presentaties


Ads door Google