Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont
-12 deelnemers uit 9 landen -verschillende beroepscontexten (lerarenopleiding, opleiding VDAB, beroepsopleiding, volwassenenonderwijs, ondernemersopleiding, opleiding ambtenaren, ministerie van Financiën/Economie/Wetenschappen-Industrie-Technologie) -gastorganisatie = Palmenia Centre for Continuing Education onderwijs + onderzoek 200 personeelsleden (20tal onderzoekers) ingebed in de universiteit van Helsinki
Qualification system in Finland
Volwassenenonderwijs in Finland Kenmerken van Fins onderwijssysteem: onderwijs = prioriteit gratis langetermijnvisie over regeringen heen wederzijds respect en vertrouwen alle leerkrachten = masters, numerus clausus kwaliteitscontrole: grote responsabilisering van scholen geen inspectie evaluatie gebaseerd op learning outcomes leerkracht maakt het verschil, niet het opleidingscentrum actieve deelname aan levenslang leren (LLL) 54% in 2000 studeren ≠ fulltime job competentiegericht leren ongeveer 1000 centra voor opleidingen voor volwassenen
Volwassenenonderwijs in Finland Volwassenenonderwijs binnen de universiteit (Palmenia - Helsinki) 59% ouder dan 25 jaar 1.Open university ± studenten jongeren (studiekeuze) en volwassenen gratis voor jongeren en werklozen avond + weekend contact- en afstandsonderwijs 2.Continuing education ± studenten korte cursussen (seminaries) + lange programma’s arbeidsmarktgerichte opleidingen open leercentrum 3.University of the third age ± 2500 studenten
Volwassenenonderwijs in Finland Beroepsopleidingen 1.AMIEDU ± volwassenen 80 beroepskwalificaties innovatieve inhoud, onderwijsmethodes en leeromgevingen uitgebreid netwerk van partners NT2 in OLC + beroepsopleiding 2.Centre for Economic Development, Transport and the Environment cf. VDAB (competentiecentra, partners) voorbereidend: sociale vaardigheden en taal (NODW) knelpuntberoepen 3.Apprenticeship Bureau ± stagiaires 370 beroepskwalificaties 80% werkplekleren betaald individuele leerpaden
Volwassenenonderwijs in Finland Niet-formele opleidingen (liberal adult education) Voorbeeld: Metropolia University of applied arts ¼ cursussen in Engels halftijds of voltijds, identiek curriculum EVC vrijstellingen persoonlijk opleidingsplan 3 à 4 jaar werkervaring Docenten: mix van experts in onderwijzen en experts met beroepservaring = TEAM Evaluatie van docenten - door studenten (na elke cursus: inhoud, pedagogische competenties, sfeer) - door directie - outcomes - feedback van studenten - zelfevaluatie - motivatie + ontwikkelingsplan
Conclusie Study visit inhoudelijk: Fins onderwijssysteem = inspirerend maar geen copy paste langetermijnvisie op beleidsniveau doorgedreven en efficiënt EVC-beleid LLL als evidente realiteit Study visit persoonlijk: prima organisatie door gastorganisatie interessante ervaring bredere kijk op onderwijs in verschillende Europese landen