ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Eva Roeykens Plattelandscoördinator
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Erasmus+ Key action 1 Presentatoren: Babette Bervoets Silvia Rossa.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Strategische partnerschappen PO/VO
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Werken aan het beroep van morgen
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Jaap van Lakerveld Directeur
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
ERASMUS+ KERNACTIE 2. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS JEUGDSPORT.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
Workshop EU-subsidies
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
Erasmus+ Sport.  Erasmus+ onderwijs opleiding jeugd sport.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
VolwASSENENEDUCATIE GENT, 29 januari 2017
Jaap van Lakerveld Directeur
The psychotherapy single case database
Erasmus + Geneviève Cochez.
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
Workshop internationalisering
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ERASMUS+

GRUNDTVIG ERASMUS +

ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren

Sterke link met het beleid ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * PRIORITEITEN 2014 *Transversale vaardigheden, ondernemerschap, Digitale competenties, meertaligheid – assessment! * ICT / OER (! Personeel ! )

ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * PRIORITEITEN 2014 * Validation of non-formal & informal learning *Aansluiting bij /relevantie voor de arbeidsmarkt *Ontwikkeling van vaardigheden via duurzame investering in onderwijs en opleiding * Impact vd programma-resultaten vergroten

* Mobiliteit > 1 maand: Assessment of Language Competences Online language courses - Linguistic support ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ *PROJECT-resultaten: toegankelijk voor iedereen digitaal & via internet !

* EPALE European Platform for Adult Learning ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * National Coordin for the implementation of the European Agenda for Adult Learning

WIE ? *Volwassen lerenden in adult education (KA2) ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ * Leraren / opleiders / vormingswerkers = personeel uit organisaties uit de volw edu (KA1 & KA2)

WIE ? *Organisaties uit de Programma-Landen ERASMUS+ : ‘Adult Learning’

Deelnemende landen: 28 EU- Lidstaten NO, IS en Liechtenstein Turkije FYROM Zwitserland ERASMUS+ : ‘Adult Learning’

DOELSTELLINGEN: Sleutelcompetenties en vaardigheden Link met arbeidsmarkt en bijdrage aan een sociale maatschappij bevorderen van kwaliteit en transparantie ‘modernisation’ Meertaligheid en intercultureel bewustzijn ERASMUS+ : ‘Adult Learning’

De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties: 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie en goede praktijken 3.Steun voor beleidshervorming

GRUNDTVIG en KA1: Leermobiliteit voor individuen

KA1: doelstellingen Professionele ontwikkeling Beter begrip van - praktijk, beleid, systemen - links tussen n-f, f, inf leren, beroepslopleiding en de arbeidsmarkt Modernisering Talenkennis Motivatie en tevredenheid in het werk

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG Professionele ontwikkeling –Deelname aan gestructureerde cursus of ‘training event’ –Job shadowing / observatie in een relevante organisatie Onderwijs- of opleidingsopdracht in een partnerorganisatie Van 2 dagen tot 2 maanden

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG Zendende organisatie Ontvangende organisatie (indien gekend) Coördinator (kan zendende org zijn)

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG European Development Plan ! modernisering noden van het personeel Selectie, voorbereiding en opvolging Erkenning van de leerresultaten en de disseminatie ervan

Stafmobiliteit (KA1) in GRUNDTVIG Duur: 1 of 2 jaar Voor PERSONEELSLEDEN (hoeven nog niet gekend te zijn !) Aantal: onbeperkt Deadline: 17/03/2014 om 12u ‘s middags

KA2: Samenwerking voor innovatie en goede praktijken

1.Strategische partnerschappen: onderwijs, jeugd en andere relevante actoren 2.Kennisallianties (hoger onderwijs) en Allianties voor sectorspecifieke vaardigheden tussen onderwijs en bedrijfsleven 3.IT ondersteuning, inclusief EPALE

Strategische partnerschappen (KA2) Institutioneel, structureel en duurzaam School, Regio HE, VET, AE, Jeugd, Cross- sectoraal 2 tot 3 jaar Min 3 org van 3 verschillende progr landen Deadline: 30/04/2014 ’s middags

Strategische partnerschappen (KA2) Van eenvoudige kleine samenwerkingen tot grootschalige projecten om innovatieve middelen te verspreiden

KA2: doelstellingen Kwaliteit Innovatieve praktijken (ICT / OER) Assessment v sleutelvaardigheden ( vnl ondernemerschap, talenkennis en digitale geletterdheid) Interregionale samenw ism lokale, regionale overheden Strategische ontwikkeling (aanbod, management, leiderschap, bijz groepen) Drop out; minder bevoordeelde groepen

KA2: doelstellingen Ondernemerschap ; incl social business Participatie in leren bevorderen; begeleiding Erkenning, validering v competenties en certificaten => overgang v n-f, f & inf leren bevorderen * In 1 specifiek veld * cross-sectoraal

KA2: activiteiten Uitwisseling van praktijken Nieuwe praktijken validering v competenties (ERK voor talen, Europass…) Wie ? Lokale overh, kamers v koophandel, culturele org. … Actief burgerschap, nieuwe sociale ondernemeningen

KA2: activiteiten ‘Blended mobility’ – ook voor adult learners ! < 2 maanden fysieke mob in combin v virtuele mob * langdurige onderwijs-/opleidingstaken (2 – 12 maanden) Wie ? Leraren, opleiders, personeel van AE org * joint staff training (5 dagen tot 2 maanden)

Strategische partnerschappen (KA2) Land v Co selecteert Financiering in modules –Projectmanagement en implementatie –Transnationale vergaderingen –Intellectuele producten –Multiplicator-effecten –Transnationale leeractiviteiten –Uitzonderlijke kosten * Co ontvangt contract en budget van NA

Gecentraliseerde acties (KA2) Kennisallianties (hoger onderwijs) tussen onderwijs, opleiding, de brede socio- economische sector en bedrijfsleven Innovatie Ondernemerschap Uitwisseling tussen H.O. en ondernemingen Publicaties, handboeken, gidsen…: OER

Gecentraliseerde acties (KA2) Sector Skills Alliances voor specifieke sectoren tussen onderwijs, opleiding en bedrijfsleven Textiel/Kleding/Leder/Handel ICT / ECO-Innovatie / Culturele & Creatieve Industries Gezamenlijke curricula / work-based learning 9 organisaties, min 3 progr-landen v wie 2 MS Deadline: 3/04/ middag

SPORT Integriteit (doping, geweld, intolerantie, discriminatie) Vrijwilligerswerk, sociale inclusie, gelijke Kansen, gezonde sport Professionalisering van de sector * Collaborative pa-ships – 1 à 3 jaar - Deadline: 15/05/ middag

DISSEMINATION in KA1 & KA2 Communicatieplan Publiciteit: * officiële logo !!! (anders: onontvanke- lijke kost !) * In tekst verwijzen nr EU subsidie * Project DB & ‘showroom’ ** EXPLOITATION

KA 3: Steun voor beleidshervormingen

KA3: Steun voor beleidshervorming 1.Steun voor Open Coördinatiemethode (indicatoren, studies) 2.EU tools: valorisatie en implementatie (transparantie: Europass, EQF, ECTS, ECVET) 3.Beleidsdialoog (partners, derde landen, internationale organisaties)