Begeleiden van Praktijkonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FACULTEIT EDUCATIE ARCHIMEDES LERARENOPLEIDING
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Presentatie Procedure naar het VO
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Lean Construction Hogeschool Utrecht
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Ontwerpprojecten In de praktijk
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Workshop rekenen 6 december
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Deel anders, mijn organisatie
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren van lastige kwesties
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Als je nog geen idee hebt …
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Begeleiding bij Werkplekleren
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De juiste route naar het juiste doel
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van Praktijkonderzoek in de Masteropleiding Leny Vink, PhD candidate Leny.Vink@hu.nl; Hogeschool Utrecht L.Vink1@uu.nl; IVLOS, Universiteit Utrecht.

Design model PBR Onderzoek naar Praktijkgericht onderzoek In het HBO: vier cases: Bedrijfskunde, Master Leraar Biologie, Master of Engineering en Master Leraar Moderne Talen

Ontwikkeling design model PBR Practice Based Research (PBR) Praktijk Vraag-probleem Methoden en Technieken Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Onderzoeksvraag onderzoek Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Resultaten conclusies voor praktijk implementatie

PBR - design Onderzoeker in de eigen organisatie complexe context verschillende actoren perspectieven belangen verantwoordelijkheden afhankelijke onderzoeker eigen organisatie opleiding

Voorbeeld complexe context Visualisatie als instrument Om Een rijke en complexe context In beeld te brengen Zowel Als geheel als op onderdelen Kirschner, 2003.

Start fase PBR Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie Praktijk Organisatie Gebonden Kennis Aanvulling Met: Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie veranderingsproces te onderzoeken vraag Onderzoeksvraag Perspectieven belangen verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren Kennisbronnen vanuit theorie en praktijk Kwaliteit onderzoeksvraag

Doel-middelenschema Vb Probleem: Er is zo weinig Zelfverantwoordelijk leren bij mijn leerlingen  DM-schema leidt van onderzoeksdoel naar gerichte (deel)onderzoeksvraag DOEL Zelfverantwoor-delijk leren Leeftijd leerlingen Omgeving leerlingen Onderwijsaanbod Middel Literatuur Wat wordt hieronder verstaan door verschillende auteurs? Puberteits-psychologie van deze leerlingen en het nemen van verantwoordelijkheid Zijn er omgevings-factoren bekend die invloed hebben op? Is er iets bekend over onderwijs/werkvormen die invloed hebben op de zelfverantwoordelijkheid Interview Ik blijf met vragen zitten: Interview met een onderwijskundige bv Vanuit bovenstaande lit: Hoe zitten die factoren bij mijn leerlingen Vanuit bovenstaande: Collega’s en of leerlingen die met bepaalde positieve of juist negatieve werkvormen gewerkt hebben en hun ervaringen Middel: Observatie Waarnemen of de leerlingen nu anders (en volgens de uit bovenstaande geformuleerde criteria) werken Waarnemen bij verschillende leeftijden (volgens vastgelegde criteria) Waarnemen in verschillende omgevingen (in de klas, op de gang, etc)

Praktijk: GHV - FHV Leren te onderzoeken met behulp van een Gewenst HandelingsVerloop (GHV) Begeleiden van onderzoek confronteren Feitelijk HandelingsVerloop (FHV) aan GHV Gericht op het expliciteren van keuzen

Reflective practitioner Inzichtelijk maken én expliciteren van: knelpunten, afwegingen en keuzen vanuit Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren

PBR – recente artikelen Tijdschrift voor Hoger Onderwijs Praktijkgericht onderzoek: bedrijfskunde studenten leren onderzoeken Jaargang 27 – 2009/3 p. 181-198. VELON tijdschrift: Praktijkgericht onderzoek door eerste graads Biologie docenten nr 2 – 2010 (verschijnt in april)