Begeleiden van Praktijkonderzoek in de Masteropleiding Leny Vink, PhD candidate Leny.Vink@hu.nl; Hogeschool Utrecht L.Vink1@uu.nl; IVLOS, Universiteit Utrecht.
Design model PBR Onderzoek naar Praktijkgericht onderzoek In het HBO: vier cases: Bedrijfskunde, Master Leraar Biologie, Master of Engineering en Master Leraar Moderne Talen
Ontwikkeling design model PBR Practice Based Research (PBR) Praktijk Vraag-probleem Methoden en Technieken Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Onderzoeksvraag onderzoek Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Resultaten conclusies voor praktijk implementatie
PBR - design Onderzoeker in de eigen organisatie complexe context verschillende actoren perspectieven belangen verantwoordelijkheden afhankelijke onderzoeker eigen organisatie opleiding
Voorbeeld complexe context Visualisatie als instrument Om Een rijke en complexe context In beeld te brengen Zowel Als geheel als op onderdelen Kirschner, 2003.
Start fase PBR Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie Praktijk Organisatie Gebonden Kennis Aanvulling Met: Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie veranderingsproces te onderzoeken vraag Onderzoeksvraag Perspectieven belangen verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren Kennisbronnen vanuit theorie en praktijk Kwaliteit onderzoeksvraag
Doel-middelenschema Vb Probleem: Er is zo weinig Zelfverantwoordelijk leren bij mijn leerlingen DM-schema leidt van onderzoeksdoel naar gerichte (deel)onderzoeksvraag DOEL Zelfverantwoor-delijk leren Leeftijd leerlingen Omgeving leerlingen Onderwijsaanbod Middel Literatuur Wat wordt hieronder verstaan door verschillende auteurs? Puberteits-psychologie van deze leerlingen en het nemen van verantwoordelijkheid Zijn er omgevings-factoren bekend die invloed hebben op? Is er iets bekend over onderwijs/werkvormen die invloed hebben op de zelfverantwoordelijkheid Interview Ik blijf met vragen zitten: Interview met een onderwijskundige bv Vanuit bovenstaande lit: Hoe zitten die factoren bij mijn leerlingen Vanuit bovenstaande: Collega’s en of leerlingen die met bepaalde positieve of juist negatieve werkvormen gewerkt hebben en hun ervaringen Middel: Observatie Waarnemen of de leerlingen nu anders (en volgens de uit bovenstaande geformuleerde criteria) werken Waarnemen bij verschillende leeftijden (volgens vastgelegde criteria) Waarnemen in verschillende omgevingen (in de klas, op de gang, etc)
Praktijk: GHV - FHV Leren te onderzoeken met behulp van een Gewenst HandelingsVerloop (GHV) Begeleiden van onderzoek confronteren Feitelijk HandelingsVerloop (FHV) aan GHV Gericht op het expliciteren van keuzen
Reflective practitioner Inzichtelijk maken én expliciteren van: knelpunten, afwegingen en keuzen vanuit Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren
PBR – recente artikelen Tijdschrift voor Hoger Onderwijs Praktijkgericht onderzoek: bedrijfskunde studenten leren onderzoeken Jaargang 27 – 2009/3 p. 181-198. VELON tijdschrift: Praktijkgericht onderzoek door eerste graads Biologie docenten nr 2 – 2010 (verschijnt in april)