Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Nul Energie Huis Workshop offerte.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werkvormen als vanzelf
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Logical Framework Approach
Oplossingsgericht coachen
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
College 2 7 stappenplan.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Proces en Product.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Doelstellingen formuleren
LauwersCollege Buitenpost Informatica
De evaluatie van een project
Coachen Maandag 14 juni 2006.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Workshop evalueren Dcp
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
Walibi World(poster en folders)
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Alle lijntje bij elkaar…?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Coaching in regioleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis

Belangrijk bij ontwerp- projecten bij de HU FNT n Drie stromen n Vraagontwikkeling n Validatie en review n Criteria

In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Competentie Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag

Essentieel element n Team is zelfsturend: n Neemt beslissingen en gaat zelf achter informatie aan n Signaleert informatie- en coachingsbehoeften n Geeft zelf aan hoe het doel bereikt gaat worden n Geeft zelf aan wat daar voor nodig is n Regelt het zelf

Stelling n Criteria? Helder! n Zet op een ‘flap’ wanneer is jullie project geslaagd?

Kwaliteitscriteria (zie ook handleiding vanaf Hoofdstuk 2) n Kwaliteitscriteria helpen om te definiëren wat wordt verwacht. n Bijvoorbeeld een plan van aanpak n Bevat een heldere probleemstelling n Beginsituatie is beschreven n Problemen in de beginsituatie beschreven n Eindsituatie is beschreven n Beschrijving van wat het project kan betekenen om van begin tot eind te komen n Bevat een goede analyse voor de aanpak n Levert het gewenste resultaat op n Bevat een taakverdeling die past bij de leervragen n Bevat een haalbare hoeveelheid taken n Houdt rekening met de beschikbaarheid van anderen (opdrachtgever / tutor/ deskundigen) en doorlooptijden n ……

Vragenlijst n Ja (1 pt), beetje (0.5 pt), nee (0 pt) n Ik weet precies wat de opdrachtgever van de praktijkvraag wil bereiken n Ik weet precies wat de opdrachtgever van de kennisvraag wil bereiken n Ik weet precies wat ik ga leren in dit project n Ik weet precies welke stappen nodig zijn om dit project af te ronden n Ik heb de beschikking over alle kennis/vaardigheid die nodig is om het project af te ronden

Wie heb je nodig voor je validatie? n En wat wil die hebben voor die validatie n Hoe gaan jullie dat organiseren? n Presenteer na discussie aan de rest.

Review? Helder! n Wat gaan jullie doen om de review goed te laten verlopen? n Presenteren.

De digitale coach n

Vragen?

Zelfstudie: digitale coach invullen n Zelfstandig de vragen 1-35 (je mag meer) n Overleg met het team: welke antwoorden hebben jullie niet? n Met het team kijken naar tabbladen ‘Te onderzoeken achtergrond.. Op te leveren resultaat’: welke tabbladen moeten jullie nu aan werken?