MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

situationeel leiderschap
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Organisatie en beheer Week 2.
Geld verdienen met trends
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Consumentengedrag bij communicatie
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Marketing .
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Beleidsvoering naar groei
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Marketingplanning en strategie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Business Marketing Management
Detailhandelsmarketing
Interculturele communicatie
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Kwaliteitszorg in archieven
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Pemprl.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
De marketing van kennis
Marketingstrategie.
Embedded Librarianship
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Probleemomschrijving/PES
Communicatie Christel
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Direct Uitwerken concept DEM
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie en marketing
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Verkoopt en handelt verkoop af
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie en Cultuur Ewout Sanders Uitmarketingburo Tilburg

Gedifferentieerde marketing is een belangrijke marketingstrategie in de marketing van kunst. Gedifferentieerde marketing impliceert marktsegmentatie. Marktsegmentatie: • Identificeer segmentatievariabelen • Ontwikkel een profiel voor ieder segment • Bepaal op basis van criteria welk segment aantrekkelijk is Het MAO-model biedt een basis voor marktsegmentatie.

The MAO-model voor publieksvergroting (Wiggins 2004): Assumptie: Deelname aan een specifieke cultuuruiting wordt bepaald door: • Motivatie: de wens om deel te nemen • Bekwaamheid: het bezit van kennis, vaardigheden en andere bronnen om te kunnen genieten van deze cultuuruiting • Mogelijkheid: de afwezigheid van omgevingsbarrières om deel te nemen De marktsegmenten resulteren uit het ‘kruisen’ van deze drie hoofdvoorwaarden

MAO - matrix Lage motivatie Hoge motivatie Lage bekwaamheid Hoge bekwaamheid Weinig mogelijkheden Segment A Segment D Veel mogelijkheden Segment B Segment C

Segment A Dit segment heeft geen behoefte aan deze cultuuruitingen (motivatie is laag) Dit segment heeft niet de bronnen om te genieten van deze cultuuruitingen (bekwaamheid is laag) Dit segment wordt niet de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan deze cultuuruitingen (weinig mogelijkheden) Dit segment is nauwelijks bewerkbaar

Segment B Dit segment heeft geen behoefte aan deze cultuuruitingen (motivatie is laag) Dit segment heeft genoeg bronnen om te genieten van deze cultuuruitingen (bekwaamheid is hoog) Dit segment wordt voldoende de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan deze cultuuruitingen (veel mogelijkheden) Dit segment is bewerkbaar als de interesse in deze cultuuruitingen gewekt kan worden

Segment C • Dit segment heeft wel interesse in deze cultuuruitingen (motivatie is hoog) • Dit segment heeft te weinig bronnen om te genieten van deze cultuuruitingen (bekwaamheid is laag) • Dit segment wordt voldoende de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan deze cultuuruitingen (veel mogelijkheden) Dit segment is bewerkbaar door de barrières gevormd door de bronnen te beslechen. Een te kort aan financieel budget: prijsreductie Een te kort aan culturele competentie: rondleiding met een gids, of een voorbespreking

Segment D Dit segment heeft wel interesse in deze cultuuruitingen (motivatie is hoog) Dit segment heeft genoeg bronnen om te genieten van deze cultuuruitingen (bekwaamheid is hoog) Dit segment wordt te weinig mogelijkheden geboden om deel te nemen aan deze cultuuruitingen (weinig mogelijkheden) Dit segment is bewerkbaar door de barrières gevormd door de mogelijkheden te beslechen. Voorstelling op lokatie Aanpassen van het uitgebreide product

Uitwerking van het MAO-model Twee hoofdvragen: Wat houdt motivatie, bekwaamheid en mogelijkheid precies in? Hoe komt men vanuit de metingen tot de MAO – matrix. Ofwel welke clustermethode kan men toepassen om de MAO-segmenten te identificeren?

Uitwerking van het MAO-model Omschrijving van motivatie: De wens van de (potentiele) consument om deel te nemen aan het domein van culturele activiteit waarin de organisatie actief is. Is gerelateerd aan: - de ‘verwachte waarde’ van het culturele domein - de getoonde interesse in, en belangstelling voor het culturele domein

Uitwerking van het MAO-model Omschrijving van bekwaamheid: Alle bronnen van een (potentiele) consument die ingezet kunnen worden om van cultuuruitingen uit dit culturele domein te genieten Is gerelateerd aan: - Cultureel en economisch kapitaal van Bourdieu - Tijdbudget en fysieke mogelijkheden

Uitwerking van het MAO-model Omschrijving van mogelijkheid: • De mate waarin een (potentiele) consument denkt dat er omgevingsbarrières zijn om deze specifieke culturele organisatie te bezoeken. • Is gerelateerd aan “fitness for use” en waargenomen kwaliteit. • In de uitwerking wordt het sterk gekoppeld aan de marketing-mix van de culturele organisatie - prijs - plaats /lokatie - product - promotie

Uitwerking van het MAO-model Constructie van de MAO – matrix uit de metingen 1. Itemanalyse en schaalconstructie: Een variabele per indicator 2. Voer per hoofdvoorwaarde een culsteranalyse uit 2 à 3 clusters per hoofdvoorwaarde 3. Kruis de clusters van de hoofdvoorwaarden tot de MAO – matrix 4. Beschrijf de resulterende segmenten in termen van: - M, A en O indicatoren - Demografische kenmerken - Mediagebruik  

Voorlopige conclusie Het MAO – model geeft richtlijnen voor de praktijk Segmentatie is direct gebaseerd op de kans op deelname. De beschrijving van de segmenten in termen van MAO geeft aan hoe de marketing-mix voor een specifiek segment geoptimaliseerd kan worden. MAAR het is een complex model, werkt het ook in de praktijk?