Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Communicatief gedrag + / -
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Succesvoller rekruteren, binden en boeien met interne marketing 21 maart 2013 Kinepolis Kortrijk.
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Ambtsdragers avond april 2013 Samenwerken
Tim Versluijs Leerdoelen.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
communicatieambtenaar
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
dataverzamelformulieren
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Wat is een communicatieplan?
Stichting Jeugdwerk Pottenberg.
Basisboek marketingcommunicatie
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Workshop bejegening en informatievoorziening
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Trends en ontwikkelingen OPDC nieuwe stijl Lunteren, 3 oktober 2014.
Mooiland in Oss introductiebijeenkomst Wijk- en Dorpsraden gemeente Oss donderdag 5 februari 2015.
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Beschouwing – De Laatste Tips
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatie en Instumenten
1 sv Borger “nieuwe stijl ” 30 oktober Korte terugblik 15 december 2003 gestart met ondertekenen intentieverklaring Er is een stuurgroep geformeerd.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kwaliteit en beleid
Social work Week 2.
Groepsdynamica.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Communicatie is de basis
Beroepshouding en beroepscode
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
“MEET & MATCH” DOOR : JAN MENSINK. VOORSTELLEN  JAN MENSINK  NIJVERDAL  LEEFTIJD 57 JAAR  GETROUWD  2 KINDEREN.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De Politiek ontmoet De Federatie Een eerste kennismaking 20 juni 2016.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
De schrijver mee op reis
Functionaris Gegevensbescherming a.i Gemeente Katwijk
Transcript van de presentatie:

Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie

Wat zien we bij communicatie- audits van steden en gemeenten Teveel & te verspreid Inhoudelijk oppervlakkig Layout matig geen eenheid of stijl Alles wordt gedomineerd door de prijs. Hoe goedkoper, hoe beter. Hoe kan dit vermeden worden?

Wat moet er vooraf gaan? 1.SWOT-analyse 2.Positionering van de stad of gemeente 3.Kernwaarden 4.Bepaling van speerpunten. → Dit wordt uitgewerkt als geheel en naar de individuele grote doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven.

Citymarketing is het gevolg van beleidskeuzes door het stads(gemeente)bestuur en niet omgekeerd.

Informeren: de doelgroep informeren over de stad zodat de afstand tussen de burger en het stadsbestuur vermindert (werken op houding) Werven: actiegerichte communicatie, de doelgroep aanzetten om iets te doen (werken op gedrag) Imago bepalen: de stad een gevoel/persoonlijkheid geven om te duiden waar de stad voor staat (werken op gevoel). → Voor elk van de voornaamste actoren wordt nagegaan hoe gecommuniceerd wordt en of dit in overeenstemming is of uitdrukking geeft aan de bestaande positionering en visie. Communicatie

Wordt het logo consequent gebruikt? Wordt er één of eventueel meerdere logo’s gebuikt en in welke omstandigheden? Is er een overkoepelende huisstijl en zo ja, wordt die consequent toegepast? Is er een eenduidige schrijfstijl? Wordt er vanuit het standpunt van de lezer geschreven? Huisstijl & Logo

3 Niveau’s: Kennis: de doelgroepen kennen de kernwaarden en de positionering  is uw communicatie voldoende informatief? Attitude: de doelgroepen staan positief tegenover de kernwaarden en geloven erin  Roept uw communicatie een warm gevoel op? Gedrag: de doelgroepen dragen de kernwaarden actief uit en nemen zelf initiatief om ze te versterken  Is uw communicatie wervend? Communicatie-uitingen Indeling 1

Communicatie-uitingen Indeling 2 Het moment: Vóór de uitvoering: het beleid wordt gepresenteerd. Er wordt gepresenteerd wat het voordeel van het beleid of de beslissing is. Tijdens de uitvoering: de stand van zaken met herhaling van het toekomstperspectief. De doelgroep zal er beter van worden. Na de uitvoering: herhaling van hoe het vroeger was en hoe sterk het is veranderd in de positieve zin. Bijvoorbeeld: Bij openbare werken moet aandacht besteed worden aan de onzichtbare voordelen van de uitgevoerde werken. Bij de stadsvernieuwingsprojecten dient op verschillende momenten voldoende gecommuniceerd te worden wat het voordeel zal zijn voor de betrokken doelgroep.

Tot slot… een “tip”

Gebruik de formule WII-FM = W hat’s i n i t f or m e?

Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Bedankt voor uw aandacht!