Eric Goubin1 Je communicatienetwerk onder de scanner: de communicatieaudit Eric Goubin 2de dag van de Cultuurcommunicatie, 13 december 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
verenigings- communicatie
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Communicatiemanagement
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
….een korte presentatie
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Onderneem, exploreer, groei! Business Angels coachen Groeigazellen Antwerpen, 5 december 2012.
iDTV Enkele persoonlijke bedenkingen iDTV/digitale TV = een Belgisch prematuurtje Zomer/herfst 2005: te vroeg gelanceerd Technisch nog niet rijp Niet.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Faculteit Sociale Wetenschappen
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Zorgbedrijf Antwerpen Een nieuwe organisatie, werken aan een nieuw imago.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin.
2de Conferentie over de kwaliteit bij de overheid Heizel november 2003 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Administratie Waterwegen en Zeewezen.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Cameratoezicht binnen het
Basisboek marketingcommunicatie
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Crossmediale Communicatie
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Op school en in de scholengemeenschap
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
In de Vlaamse gemeenten
Communicatie en Instumenten
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Communicatie is de basis
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Communicatiebeleid & communicatieplanning voor VCLB’s
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Jongeren de kracht van zorg & welzijn laten zien!
Welkom VWO 5..
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
De succesformule van Dienstverlening
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Eric Goubin1 Je communicatienetwerk onder de scanner: de communicatieaudit Eric Goubin 2de dag van de Cultuurcommunicatie, 13 december 2004

Eric Goubin2 Achtergrond...  Eric Goubin  Memori - KHMechelen –onderzoek & consulting –vakdomeinen: niet-commerciële communicatie, internetmarketing, e-government (niet-technologische aspecten)  Memori-communicatieaudits bij o.a. : –Federatie Werkgevers Sociaal-Cultureel Werk –Vlaams Centrum voor Amateurkunsten –Cultuurcentrum Ter Dilft (Bornem) –Stad Antwerpen, Gemeenten Hoeilaart en Bornem, OCMW’s Bornem en Meeuwen-Gruitrode –Studentenvoorzieningen KHMechelen –Kristelijke Beweging van Gepensioneerden –Administratie Waterwegen & Zeewezen (ism Deloitte & Touche) – –...

Eric Goubin3 “Communicatie-audit” ?!  = doorlichting van de communicatie  = sterktezwakte analyse, incl. aanreiken van verschillende aandachtspunten voor je huidige en toekomstige communicatiewerking  basis voor optimalisering van je communicatie  Maar…: een communicatieaudit, in de non-profit sector?!

Eric Goubin4 Wat valt er te onderzoeken?  Bekendheid, imago, houding, gedrag –t.o.v. je organisatie, je ideeën, diensten & producten –m.b.t. je communicatiekanalen –m.b.t. je communicatieboodschappen  Communicatieonderbouw: –Communicatiebeleid –Communicatiedoelen –Organisatie & professionaliteit van de communicatiewerking –Huisstijl –Procedures voor zelfonderzoek & publieksonderzoek  Bereik van doelgroepen (algemeen of specifiek) ...

Eric Goubin5   Bereik van doelgroepen (algemeen of specifiek)   Communicatiekanalen: – –Adequaatheid van de mediamix – –Kwaliteiten van je communicatiekanalen   Interne Communicatie   Externe Communicatie   Tweerichtingscommunicatie   Onthaal   Richtlijnen voor crisiscommunicatie  ... Wat valt er te onderzoeken (vervolg)?

Eric Goubin6

7 Waarom een communicatieaudit?  Communicatiebeleid afstemmen op het algemene beleid van je organisatie  Professionalisering & kwaliteitszorg  Publieksgerichtheid: infoaanbod vergelijken met infobehoefte  Klantentevredenheid  Discussies de wereld uit helpen…  Toekomstgericht werken  Efficiënte besteding van middelen i.f.v. kosten/baten  …  Objectiverende kijk op je communicatiewerk!

Eric Goubin8   => Nood aan en objectiverende kijk op je communicatiewerk! EEN COLLEGE VAN BESTUURDERS

Eric Goubin9 Communicatieaudit: hoe?  Publieksonderzoek: –publieksgroepen: interne & externe –expertonderzoek  Mix van onderzoekstechnieken: –kwantitatief: enquêtering (mondeling/telefonisch/ schriftelijk/online) –kwalitatief: interviews, focusgroepsgesprekken –expertenpanels (communicatiedeskundigen, pers) –=> mix van technieken is noodzakelijk i.f.v. evenwichtige, genuanceerde en geduide resultaten!

Eric Goubin10 Wie moet dat doen…? 4 mogelijkheden  Zelf doen  Hogescholen of univs –studenten –onderzoekscentra (onderzoekers en/of lectoren/profs) –=> opleidingen communicatiebeheer & marketing via  Commerciële bureaus: –marktonderzoeksbureaus –communicatiebureaus  Mengvorm

Eric Goubin11 Wat kost dat?  studenten: gratis of hooguit wat werkings- en/of transportkosten (tenzij: als jobstudent)  univs/hogescholen: dagkost (400 à 620 Euro/dag)  commerciële bedrijven: dagkost (550 à 1100 Euro/dag)  verschillende formules: –mogelijkheid van “all-in formule” t.e.m. à la carte benadering –bvb. Memori: van 215 Euro tot Euro voor deeltje tot geheel van begeleiding en/of uitvoering communicatieaudit

Eric Goubin12 Wat leer leer je hieruit? Bijvoorbeeld...  : twee tijdschriften of één tijdschrift?  VCA/amateurkunstenorganisaties: variabele bekendheid van AK-organisaties bij gemeentelijke culturele sleutelfiguren  VCA: variabele bekendheid werkingsaanbod  KBG: over merken & submerken...  FWSCW: alsnog te grijs imago  Stad Antwerpen: te ambtelijke stijl media wijkoverleg  StuVo KHMechelen: jobdienst of niet?  KHMechelen: is er iets mis met imago en/of communicatiekanalen?  OCMW Meeuwen-Gruitrode: “denken die nu echt dat ze niet goed communiceren?”

Eric Goubin13  “Neen, ik voel mezelf nog te jong daarvoor.”  (focus group 55+, Doelgroepenonderzoek Ministerie Vl. Gemeenschap, )

Eric Goubin14 Hoe voorspelbaar is dit allemaal?  60 à 75% van de resultaten had je ook wel zelf kunnen bedenken, maar… ...25 à 40% van de resultaten biedt: –volkomen nieuwe info/nieuwe aandachtspunten –heel andere intensiteit van sterktes/zwaktes dan je vermoedde –verschillende resultaten bij verschillende doelgroepen –regelmatig, maar niet altijd, cruciale info die ruimer gaat dan het puur communicatieve...

Eric Goubin15 Wat merken we vaak bij communicatieaudits?  Nood aan communicatie als primair beleidspunt: communicatie is niet louter een instrumentele aangelegenheid  De vlag is OK, maar de lading niet  Problemen met diensten/productenaanbod: er moet eerst inhoudelijke ipv communicatieve beleidskeuzes gemaakt worden  Te weinig aandacht voor interne communicatie  Bij groeiende organisaties: evenwichtstoornissen qua formele/informele interne communicatiekanalen en -momenten

Eric Goubin16 Wat merken we vaak bij communicatieaudits? (vervolg)   Noodzakelijke bereidheid tot empathie & tot engagement om met resultaten rekening te houden (kunnen omgaan met kritiek…)   Verschillende resultaten bij verschillende doelgroepen   Belang van nuanceren en binnen contexten plaatsen   Gebrekkige communicatie over de communicatie   Resultaten niet achterhouden voor intern publiek!   Vaak schort iets aan de noodzakelijke mix van de 3 d’s: deskundigheid, draagvlak en daadkracht

Eric Goubin17 En tenslotte...

Eric Goubin18 ! Voor wie meer wilt... ! Lees “Tante Mariette en haar fiets: Handboek overheids- en verenigingencommunicatie”! Bezoek de MEMORI-website! Zijn aankondigingen, rapporten, presentaties, zijn weblog! Neem een gratis abonnement! Op onze keineige elektronische nieuwsbrief!

Eric Goubin19