Van cultuurweb.be naar een UiTnetwerk Strategische marketing in de praktijk 5de Dag van de Cultuurcommunicatie 19/11/2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Ervaringen in samenwerking
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Stichting Dijk van een Kust
UiT in Oostrozebeke Wie INvoert haalt er veel UiT.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Dorpshuus Heino MFA Heino
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
OKRA – twee jaar na KBG….
Provinciale startdag Provincie Antwerpen. PROGRAMMA Kennismaking VFG … wie zijn we? Onze visie op gemeentelijk beleid: - Adviesraden - Agenda 22 Thema:
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
De ogen en oren krijgen nu ook handen en voeten
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
UiTcampagne Sint-Truiden Uitwerking van een lokale campagne: deel 1 – de start 2009: Begin UiTpartnerschap Sint-Truiden: doelstellingen 1. Beter.
Family Friendly Toolkit: een Vlaamse herwerking. Vlaamse versie: wat en waarom? Vlaamse versie -Jong geleerd… -Families belangrijke doelgroep -Vraag uit.
Het Nederlands Uitburo
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Seminarie V-ICT-OR 15/02/07 De CultuurDatabank: een schets van verleden, heden en toekomst? Hans Nissens.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
Participatie en Portaal
Steeds krachtiger bestuur in:
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Citymarketing Hilversum 2006
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Transcript van de presentatie:

Van cultuurweb.be naar een UiTnetwerk Strategische marketing in de praktijk 5de Dag van de Cultuurcommunicatie 19/11/2007

Inhoud 1.Situatie vandaag IN de CultuurDatabank UIT de CultuurDatabank Cultuurweb.be en UITmail Vlieg 2.Meer publiek voor cultuur? Cultuurparticipatie Missie & strategie Inzichten uit de situatie-analyse Naar een UiTnetwerk

Situatie vandaag IN DE CULTUURDATABANK Gelanceerd maart 2005, opgeleverd maart Steeds breder Kunsten, erfgoed, sociaal cultureel werk, vorming, jeugd, monumenten en landschappen, uitgaan, recreatie, toerisme en beperkt ook sport. Steeds lokaler Ook verenigingen, amateurs, studenten- fuiven, …

In 2006 in de databank – aanboditems. – organisaties. – personen, vnl. kunstenaars. Cijfers november 2007 – aanboditems. –3.882 actieve invoerders. –8.013 activiteiten met startdatum in oktober = nieuw record. Situatie vandaag IN DE CULTUURDATABANK

Situatie vandaag UIT DE CULTUURDATABANK Filosofie 1 keer gegevens invoeren = meervoudig rendement Gemeentelijke, regionale en provinciale websites en drukwerk. Regionale media. Nationale media. Doelgroepgerichte communicatiekanalen Sectorgerichte communicatiekanalen. cultuurweb.be. > Overzicht :

Steden, gemeenten, regio’s en provincies: 55-tal publiceren gegevens of in voorbereiding. Toerisme: opstartende samenwerking potentieel 150 toerismediensten (ism Toerisme Vlaanderen). 17-tal grote media: VRT, De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg, Sherpa, Skynet, Humo, Zone-magazines, … 20-tal sectorevenementen, culturele steunpunten en koepels: bibliotheekweek, Erfgoeddag, Week van de Smaak, WAK,Prettiggeleerd.be, Dag van de Architectuur, Boek.be, CJP, … Situatie vandaag UIT DE CULTUURDATABANK

cultuurweb.be (° sep ’05): unieke bezoekers/maand C-spot campagne: deelnemers, tot unieke bezoekers/dag ipv gemiddeld UITmail: abonnees Situatie vandaag CULTUURWEB.BE

Profiel van gebruiker van cultuurweb.be (03/’07) Leeftijd vnl jaar, 2/3 vrouwen. Sterk cultureel geïnteresseerd publiek. Bijna 1/4 professioneel werkzaam of betrokken bij cultuursector. Algemene tevredenheid Gemiddelde tevredenheidscore: 7,4/10. Trouwe gebruikers –15% wekelijks, 25% minstens tweewekelijks, bijna 40% minstens maandelijks. –90% zegt regelmatig te zullen (blijven) bezoeken. –Meer dan 85% zou de site (waarschijnlijk) aanbevelen.

Zomercampagne ‘Vlieg vermist’ Meer dan kinderen hebben unieke code ingevoerd op vliegjemee.be. Provinciale Vliegbrieven abonnees. Vlieg als icoontje Meer dan 130 organisaties gebruiken Vlieg in hun eigen communicatie Situatie vandaag VLIEG (kinderen & cultuur)

Inhoud 1.Situatie vandaag IN de CultuurDatabank UIT de CultuurDatabank Cultuurweb.be en UITmail Vlieg 2.Meer publiek voor cultuur? Cultuurparticipatie Missie & strategie Inzichten uit de situatie-analyse Naar een UiTnetwerk

Meer publiek voor cultuur? CULTUURPARTICIPATIE bron: Cultuurparticipatie in breedbeeld. Eerste analyses van de survey ‘Cultuurparticipatie in Vlaanderen ’, Re-Creatief Vlaanderen, p. 52 Participatiefrequentie

Meer publiek voor cultuur? CULTUURPARTICIPATIE Participatiedrempels Cultuur is niks voor mij. Ik herken mij daar niet in. Cultuur is saai, ik heb liever een leuk avondje uit met familie of vrienden. Ik zou wel willen, maar ik vind geen geschikte informatie. Ik begrijp de informatie niet dus de activiteit zal wel niks voor mij zijn. Ik weet niet hoe ik me moet gedragen in een cultuurhuis. Is dat zijn geld wel waard? Ik zou wel willen maar ik heb geen tijd. Ik zou wel willen, maar dat gaat moeilijk met de kinderen. Dat klinkt wel leuk maar hoe geraak ik daar? …

Meer publiek voor cultuur? PARTICIPATIE Bestaand publiek Nieuw / potentieel publiek Bestaand / vertrouwd Nieuw / onbekend aanbodaanbod Strategieën om participatie te bevorderen

Meer publiek voor cultuur? PARTICIPATIE Strategieën om participatie te bevorderen Mensen die vaak participeren (frequente participanten) –Binding met aanbod / organisaties die ze al kennen > verdieping. –Intensivering deelname aan aanbod dat ze al kennen. –Doorstroming naar soort aanbod dat ze nog niet kennen. Mensen die weinig participeren (occasionele participanten) –Positieve attitude > laagdrempelige kennismaking, proeven. –Praktische drempels (aangepaste informatie, tijd, geld, mobiliteit, …) > Faciliteren van participatie. Mensen die nooit participeren (niet-participanten) –Geen interesse > creatie van aangepast aanbod? –Onbekend is onbemind? niet kennen, niet weten hoe zich te gedragen, … > Toeleiding en aangepaste methodieken. –Praktische drempels: aangepaste informatie, tijd, geld, mobiliteit, … > Faciliteren van participatie.

(meer) mensen (meer) zin doen krijgen in (meer) cultuur in al zijn vormen. –Zin geven: door prikkelende cultuurmarketing. –Makkelijker maken: door relevante info- en onthaalservices. Focus Optimale publieksgerichte exploitatie van de CultuurDatabank. Actieve samenwerking met tal van partners op diverse niveaus, zowel binnen als buiten de culturele sector. Prospecten en incidentele participanten (ongeveer 60% van de bevolking), met bijzondere aandacht voor kinderen en gezinnen. Meer publiek voor cultuur? MISSIE & STRATEGIE

collectieve cultuurmarketing = SAMENWERKING (potentieel) publiek (cultuur)aanbod

Strategische conclusies mbt het publiek ‘Kernpubliek’ wordt goed bereikt door sector.  Dat moet CultuurNet niet overdoen; wel groei mogelijk door bevordering van doorstroming. Occasionele participanten = kansrijk publiek dat moeilijker bereikt wordt door de sector.  Hier kan CultuurNet de sterkste rol spelen met focus op kennismaking en drempelverlaging. Niet-participanten vergen andere methodieken dan info- en onthaalservices en promotie.  Niet realiseerbaar met sterktes / core business CultuurNet, wel door / met partners. Meer publiek voor cultuur? INZICHTEN SITUATIE-ANALYSE

Strategische conclusies mbt het publiek  Occasionele participanten vergen specifieke benadering!! Minder identificatie met ‘cultuur’ -Zoektocht naar leuke / interessante vrijetijdsbesteding. -Ook niet-artistieke drijfveren: leuk dagje uit, vrienden, … -Gebruiken vaak andere informatiebronnen. -‘Cultuur voor dummies’: niet uitgaan van veronderstelde kennis, laagdrempelige kennismaking en (risicoloos) proeven. -Term ‘cultuur’ kan afschrikken (herkennen zich er niet in). Minder engagement > zo makkelijk mogelijk maken -Vlot informeren en bestellen. -Aanbod dicht bij huis. -Belang contextuele services: bereikbaarheid, horeca, … Meer publiek voor cultuur? INZICHTEN SITUATIE-ANALYSE

Strategische conclusies mbt het publiek Participatiebevordering op lange termijn: investeren in participanten van morgen.  Specifieke aandacht voor kinderen (jong geleerd is oud gedaan). Zone30: 80% participatie in straal van 30km/30min rond eigen woning  Niet alleen focussen op Vlaams niveau!  Lokaal aanbod clusteren voor lokaal publiek: diverse menukaart, voor elk wat wils. Meer publiek voor cultuur? INZICHTEN SITUATIE-ANALYSE

Inzichten mbt huidige situatie: eigen aanpak Eigen initiatieven cultuurweb.be en UITmail focussen nog sterk op bestaand publiek. Agenda is noodzakelijke basis maar volstaat niet om participatie te bevorderen. Samenwerking met partners is weinig zichtbaar en herkenbaar voor het publiek > we laten kansen liggen. Meer publiek voor cultuur? INZICHTEN SITUATIE-ANALYSE

Inzichten mbt huidige situatie: aanpak partners Gemeenten en regio’s –Willen agenda over volledige vrijetijdsaanbod. –Willen steeds vaker regionaal samenwerken. –Vaak beperkte kennis en personeel op vlak van ICT en (cultuur)marketing. De media –Focussen niet op verhogen van cultuurparticipatie. –Hebben steeds meer aandacht voor vrije tijd, ook regionaal. –Willen / kunnen meer doen dan een agenda. –‘Minder culturele’ media bereiken breder / ander publiek. Sectorpartners –Organiseren vaak drempelverlagende promotionele initiatieven voor eigen sector die regionaal ingebed zijn. Meer publiek voor cultuur? INZICHTEN SITUATIE-ANALYSE

Vaststelling er gebeurt heel veel maar… Er zit geen herkenbare lijn in Er is een grote versnippering We vinden vaak opnieuw het warm water uit We leren niet optimaal uit eigen en andermans fouten en successen Conclusie we profiteren te weinig van onze gezamenlijke draagkracht Suggestie een duidelijke rode draad doorheen alle initiatieven en partners, zonder eigen profilering onmogelijk te maken = 3

Bijsturing aanpak Marketing –Van ‘cultuur’ naar ‘UiT’: verbreding naar vrije tijd maar met sterke culturele kern (80/20). –Focus op ‘zone30’: aanbod dicht bij huis. –Focus op occasionele participanten en kinderen. Oprichten UiTnetwerk –Primaire partners: lokale overheden en enkele landelijke regionale media –Sluitstuk: cultuurweb.be wordt ‘UiTinVlaanderen.be’ –Bron: CultuurDatabank wordt ‘UiTdatabank’ (werktitel) –Kern: UiTagenda met focus vrije tijd incl. cultuur / regionaal / occasionele participanten en kinderen –Verbinding: herkenbaar UiTlabel (géén merk). Meer publiek voor cultuur? NAAR EEN UiTNETWERK

Aan de voorkant (gebruikers)… ‘Spinnenweb’ met vlotte doorstroming tussen verschillende informatiekanalen en partners Gemeente / stad / regio / provincie / Vlaanderen. UiTwebsite, UiTmagazine, UiTezine, UiTlijn, UiTpunt, … Brede inhoudelijke scope start van wat ‘occasionele participanten’ zoeken leuke / interessante vrijetijdsbesteding. Up-to-date informatie met UiTagenda als kern. Gericht informeren én actief prikkelen Tips, redactionele aandacht, acties, campagnes, promotionele evenementen, … Laagdrempelige, toegankelijke benadering Focus op ‘nieuwelingen’ maar ook ruimte mogelijk voor andere accenten / segmenten.

Meer publiek voor cultuur? NAAR EEN UiTNETWERK Aan de achterkant (UITpartners)… ICT-platform voor gezamenlijke ontwikkeling van actuele en relevante informatie- en onthaalservices. Kennisplatform voor regionale cultuurmarketing: workshops, pilootprojecten, publieks- en gebruikersonderzoek, … Ontmoetingsplek voor het delen van ervaringen met collega’s die een vergelijkbaar doel nastreven. Broeikas voor samenwerking tussen overheden onderling en met media- en andere partners. Communicatiekanaal voor collectieve promotionele evenementen en campagnes (Start, …).

Meer publiek voor cultuur? NAAR EEN UiTNETWERK Op korte termijn: februari 07: lancering UiTnetwerk bij huidige partners (in wording) –Hoe UiTpartner worden? –UiTlabel als verbindend element, zonder lokale profilering onmogelijk te maken. –Samenwerking mediapartners. –Kennisdeling en –ontwikkeling (workshops, …). –Cultuurnet.be/uitnetwerk en UiTnetwerk nieuwsbrief. Seizoenstart 07 (aug-sep): start fasegewijze introductie UiTnetwerk –Cultuurweb.be wordt UITinVlaanderen.be –Partners worden UiTpartners –Startcampagne vertrekt vanuit UiTnetwerk