Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Leren in de beroepspraktijk
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Een quick start naar leergemeenschappen Bart Ormel, Fer Coenders Ecentconferentie 16 mei 2012.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Terugkoppeling herijkingswensen
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Van Eiland naar wijland
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Transcript van de presentatie:

Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg) Een professionele leergemeenschap Mirjam Timmerman (Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch) Een academische basisschool Iris Windmuller (Fontys Pabo Eindhoven) Fontys Hogescholen

Inleiding Professionalisering van leraren Diverse niveaus Leraar Team Interactie omgeving Fontys Hogescholen

Aanleiding Kennissamenleving Kennisbasis Opvattingen over leren en kennisverwerving Fontys Hogescholen

De onderzoekende leraar Achtergrond: Discussie over HBO-niveau Kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk Fontys Hogescholen

Theoretische achtergrond Opvattingen over onderwijsonderzoek Fundamenteel onderwijsonderzoek (wetenschapper) Onderwijspraktijk (leraar) A B C Fontys Hogescholen

Onderzoeksvragen Welke onderzoekscompetenties zijn nodig voor leraren basisonderwijs om als een onderzoekende leraar te functioneren? Hoe ontwikkelen leraren basisonderwijs deze onderzoekscompetenties? Fontys Hogescholen

Professionele leergemeenschappen Achtergrond: Professionaliteit leerkrachten Falende schoolontwikkelingsinitiatieven De lerende organisatie Andere ideeën over leren Fontys Hogescholen

Theoretische achtergrond Belang van onderzoek en reflectie (Dewey, 1929; Schön, 1983) De leerkracht als curriculum-ontwerper (Stenhouse, 1975) Zelfevaluatie van scholen (Dalin, 1993) Ontwikkeling van een professionele omgeving (Rosenholtz, 1989; Little, 1999) Steeds meer aandacht voor “communities of learners” (Louis, Marks & Kruse, 1996; Hord, 1998) Fontys Hogescholen

Het hart van de zaak Drie belangrijke noties Professionele leergemeenschap -samenwerking reflectie verbetering onderwijspraktijk verbeteren van leren leerlingen Professionaliteit Leren Gemeenschap Fontys Hogescholen

Onderzoeksvragen Hoe kunnen professionele leergemeenschappen binnen het Nederlandse basisonderwijs op adequate wijze beschreven worden? Hoe kunnen we scholen ondersteunen bij hun ontwikkeling naar een professionele leergemeenschap en hoe kan een systematische modelbenadering hierbij een betekenisvolle en ondersteunende context bieden? Fontys Hogescholen

Academische Basisschool Opleiden Ondersteunen Ontwikkelen Onderzoeken Projecten regio De Kempen Fontys Hogescholen

Focus Academisering in de praktijk van de leraar basisonderwijs. Fontys Hogescholen

Theoretische achtergrond Professionele ontwikkeling van leraren Academischehouding Factoren/ context Fontys Hogescholen

Aan de slag met de drie concepten Onderzoekende leraar Professionaliteit van leraren Academische basisschool Professionele leergemeenschappen Fontys Hogescholen

Belangrijkste conclusies Onderzoekende leraar Professionele leergemeenschappen Academische basisschool Fontys Hogescholen

Spiegel En jij? Fontys Hogescholen