Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg) Een professionele leergemeenschap Mirjam Timmerman (Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch) Een academische basisschool Iris Windmuller (Fontys Pabo Eindhoven) Fontys Hogescholen
Inleiding Professionalisering van leraren Diverse niveaus Leraar Team Interactie omgeving Fontys Hogescholen
Aanleiding Kennissamenleving Kennisbasis Opvattingen over leren en kennisverwerving Fontys Hogescholen
De onderzoekende leraar Achtergrond: Discussie over HBO-niveau Kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk Fontys Hogescholen
Theoretische achtergrond Opvattingen over onderwijsonderzoek Fundamenteel onderwijsonderzoek (wetenschapper) Onderwijspraktijk (leraar) A B C Fontys Hogescholen
Onderzoeksvragen Welke onderzoekscompetenties zijn nodig voor leraren basisonderwijs om als een onderzoekende leraar te functioneren? Hoe ontwikkelen leraren basisonderwijs deze onderzoekscompetenties? Fontys Hogescholen
Professionele leergemeenschappen Achtergrond: Professionaliteit leerkrachten Falende schoolontwikkelingsinitiatieven De lerende organisatie Andere ideeën over leren Fontys Hogescholen
Theoretische achtergrond Belang van onderzoek en reflectie (Dewey, 1929; Schön, 1983) De leerkracht als curriculum-ontwerper (Stenhouse, 1975) Zelfevaluatie van scholen (Dalin, 1993) Ontwikkeling van een professionele omgeving (Rosenholtz, 1989; Little, 1999) Steeds meer aandacht voor “communities of learners” (Louis, Marks & Kruse, 1996; Hord, 1998) Fontys Hogescholen
Het hart van de zaak Drie belangrijke noties Professionele leergemeenschap -samenwerking reflectie verbetering onderwijspraktijk verbeteren van leren leerlingen Professionaliteit Leren Gemeenschap Fontys Hogescholen
Onderzoeksvragen Hoe kunnen professionele leergemeenschappen binnen het Nederlandse basisonderwijs op adequate wijze beschreven worden? Hoe kunnen we scholen ondersteunen bij hun ontwikkeling naar een professionele leergemeenschap en hoe kan een systematische modelbenadering hierbij een betekenisvolle en ondersteunende context bieden? Fontys Hogescholen
Academische Basisschool Opleiden Ondersteunen Ontwikkelen Onderzoeken Projecten regio De Kempen Fontys Hogescholen
Focus Academisering in de praktijk van de leraar basisonderwijs. Fontys Hogescholen
Theoretische achtergrond Professionele ontwikkeling van leraren Academischehouding Factoren/ context Fontys Hogescholen
Aan de slag met de drie concepten Onderzoekende leraar Professionaliteit van leraren Academische basisschool Professionele leergemeenschappen Fontys Hogescholen
Belangrijkste conclusies Onderzoekende leraar Professionele leergemeenschappen Academische basisschool Fontys Hogescholen
Spiegel En jij? Fontys Hogescholen