Kennis borgen Kennis integreren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Van beroepssituatie naar inlevermap
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ontwerpprojecten In de praktijk
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Ontwerpprojecten Competenties
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Aan de slag met competenties beoordelen
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Richtlijnen voor de casustoets
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
15 oktober 2015 Terugblik & toepassingsopdrachten Verdieping (cyclisch model, triades, Jim introductie) Oefenen Lunch Oefenen Reflectie En verder…..
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Competentie gericht onderwijs
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Kennis borgen Kennis integreren 1

In een competentiegericht curriculum is het apart borgen van vakkennis (niet) zinvol 2

Sturing professionele ontwikkeling Drie dimensies per competentie Handelen in complexe beroepssituaties Conceptuele reflectie Reflectie vanuit persoonlijke beroepsidentiteit (via beroepsrollen) Interactum competentiemodel Domstad competentiematrix 3

Kernen per competentie Omschrijving kernen op 4 beheersingsniveaus De context complexer per fase Eisen aan het handelen (prestatie-indicatoren) Eisen aan reflectie 4

Van aanbod- naar vraaggericht Aanbod vanuit competenties (kernen) in thema’s en leerarrangementen Van meer naar minder sturing vanuit de opleiding Van ontwikkelen in de breedte naar verdieping 5

Kennis borgen Toetsen van competenties (kernen): geen aparte modules/ vakken Vak- en leergebiedspecifieke invulling Profielspecifieke invulling van competenties (in kader uitstroomprofiel) 6

Majorfase: kennisbasis Kennistoets: feiten- en begripskennis Casustoets: toepassen van kennis Assessmentdossier: pendel tussen theorie en praktijk 30 ECTS: Kennistoets 2x (6 ECTS) Casustoets 1 of 2x (10 ECTS) Assessmentdossier 1x (14 ECTS) 7

Minorfase: kennis integreren Assessmentdossier en beoordelingsgesprek 30 ECTS (20 + 10) Beroepsminor: inclusief leergebieden en beroepsonderneming Profielminor: inclusief leergebieden, profielspecifieke invulling, en profielonderneming (onderzoek doen) 8

Pendel tussen theorie en praktijk Integreren van kennis in handelen student Eigen praktijksituatie staat centraal Werken aan complexe beroepssituaties op klas- en schoolniveau 9

Cyclisch werkproces Vanuit eigen beroepssituatie aan de slag (leer- of onderzoeksvraag opstellen) Theoretische verdieping door bronnenonderzoek Plan van aanpak voor de praktijk Benoemen meerwaarde (wat heeft het opgeleverd?) Komen tot conclusie en antwoord op leervraag 10

Kennis borgen en kennis integreren Ons ideaal: Pendel tussen theorie en praktijk en daarmee niveau verhogend Integratie waardoor betekenisvol 11

Kennis borgen en kennis integreren Wat is jouw ideaal? Welke mogelijkheden en/ of beperkingen zie je in de opzet van Domstad? Welke mogelijkheden en/ of beperkingen zie je op de eigen opleiding? 12