De zin en onzin van communities of practice

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Social Business Tools en Kennisdeling
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Module B: De ‘Whole School Approach’
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Besturen zonder bestuur
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Communicatie in organisaties
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Waarom dit literatuuronderzoek?
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Dossier Empowerment.
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Kennismanagement & Sociale media
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Netwerkleren in het onderwijs
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Besturen met Burgerkracht
Embedded Librarianship
Sociaal werk in een veranderende samenleving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Leiding geven aan school ontwikkeling
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

De zin en onzin van communities of practice Marleen Huysman 12 maart 2007 VELON congres, Noordwijkerhout

Agenda Kennismanagement: 1ste & 2de generatie Communities of practice Valkuilen communities: voorbeelden uit onderzoek en stellingen Consequenties voor leergemeenschappen van leraren

Kennismanagement in de praktijk Kennismanagement is een hype Weinig organisaties zijn tevreden over KM 1ste generatie en 2de generatie KM

1ste generatie KM Opvolger van informatie-management Problematisch: ICT valkuil Management valkuil Locaal leren valkuil

ICT valkuil: Problemen met vastleggen van kennis (via ICT) Discipline (een voet al in nieuw project) Openheid verhoogd kwetsbaarheid Legitimatie gedrag Verouderde kennis Behoefte aan meta-kennis ‘Not-invented-here’ syndroom Technologie niet ingebed in bestaande sociale structuur Nadruk expliciete kennis

Management valkuil: motivationele belemmeringen t. a. v Management valkuil: motivationele belemmeringen t.a.v. ‘top-down’ kennisdelen Win – win situatie: What’s in it for me? Status (e.g. arts leert niet van verpleegkundige) Urgentie van waan van de dag Behoefte aan psychologische veiligheid

Locaal leren valkuil Nadruk op individuele expliciete kennis, negeren ‘shared tacit dimension’ Kennisoverdracht via systemen: informatie uitwisseling Mondelinge overdracht van kennis is niet genoeg: delen van impliciete kennis vraagt om gedeelde context gerelateerd aan praktijken.

2de generatie KM Nadruk op tacit kennisdelen (t.o.v. ICT valkuil) Zelf-organiserend (t.o.v. Management valkuil) Nadruk op collectief (t.o.v. Locaal leren valkuil) Hoge verwachtingen t.a.v. communities

Communities of practice Kennisdelen en leren als onderdeel van praktijk; leren is geen losstaande activiteit Communities ontstaan uit gedeelde behoefte aan kennisdelen Veel succesvolle ‘bottom up’ communities, weinig succesvolle ‘top down’ communities. Positieve connotatie, populair zowel in private als publieke sector.

Communities niet zaligmakend Moeilijk te sturen: geen management instrument Communities vereisen hoog sociaal kapitaal Organisatorisch leren via communities: problematisch Electronische communities zelden succesvol

Ad 1) Geen management instrument 1ste en 2de generatie KM: ontstaan door behoefte aan controle: Verlies aan kennis, wiel heruitvinden, verbeteren concurrentie positie. Mgt zelden betrokken: horizontaal kennisdelen Geen win-win situatie: waarom zou je kennis delen? Top down ontwikkelde communities: zelfde effect als kennissystemen: ‘leeg’

Voorbeeld Tomato sauce workshops tbv ‘knowledge mapping’ Kennisbanken niet gebruikt ‘ Side effect’ ontwikkeling van COP’s

Voorbeeld Cap Com and Galaxy, kennisbanken zelden gebruikt (gever): discipline, expliciteren, gezichtsverlies, legitimatie gedrag (nemer): behoefte aan meta-kennis, verouderde kennis Tegelijkertijd: informeel kennisdelen in groepen (‘beer & pizza meetings’) Na bewustwording management: formaliseren in SIG’s

Stelling 1 Zolang in praktijk weinig sprake is van spontane community-vorming, heeft het introduceren en faciliteren van communities geen zin

Ad 2) Communities vereisen hoog sociaal kapitaal Structurele dimensie: sociale netwerken, ‘ties’ etc Cognitieve dimensie: gedeelde verhalen, taal, jargon, ‘cognitive distance’ Relationele dimensie: vertrouwen, afspraken, sociale identificatie, reciprociteit

Voorbeeld Invoering gestructureerde netwerken alleen succesvol onder groepen met hoog sociaal kapitaal Sociaal Kapitaal 0.41*** Kennisdelen in communities Management interventies 0.07

Stelling 2 Wanneer het sociaal kapitaal onder medewerkers niet hoog is, wordt invoering van communities moeilijk.

Ad 3) Problematische relatie Communities en leren Communities leiden tot gebrekking kennisdelen en / of stimuleren conservatisme verblindend: geen oog voor andere interpretaties normerend: bepaald welke kennis relevant en ‘waar’ is onzichtbaar: mgt vaak niet bewust van communities narcistisch: wereld gezien vanuit eigen community

Stelling 3 ‘Homogene’ communities sorteren op lange termijn negatieve effecten. Dit vraagt om heterogene communities: paradox?

Ad 4) Electronische communities zelden succesvol Kennisdelen via online communities impliceert: Gedeelde impliciete kennis / interpretatiekader Gestandaardiseerde kennis Zelf-destructie op lange termijn a.g.v. Lurkers, dominante actoren, verlies aan momentum, etc Van publiek naar persoonlijke media

Voorbeeld Belang van inbedding in dagelijks praktijk Kennisdelen via probleem-oplossing (vraag en antwoord), geen discussies / verhalen Belang van een leider en moderator om momentum te behouden Gemiddeld 75% lurkers

Online communities Persoonlijke media: e.g. telefoon, email Media gebruik Publieke media: Online communities Tijd

(zie ook www.paboweb.nl) Stelling 4 Gebrek aan gedeelde context, gebrek aan gestandaardiseerde kennis en aard van het beroep (solitaire professionals), maken online communities binnen onderwijsland niet makkelijk (zie ook www.paboweb.nl)

Conclusie Invoeren van communities niet vanuit management maar vanuit behoefte kenniswerkers zelf. Leren door communities niet vanzelfsprekend en probleemloos Inzet electronische communities twijfelachtig Zonder organisatorische veranderingen (mgt, cultuur, communicatie etc) hebben communities een korte levensverwachtingen (vgl 1ste generatie KM en IT)

Leergemeenschappen: Hot of Hype? Tot nog toe vaak Hopeloos

Tot slot: is er hoop? JA: Communities ondersteunen kennisdelen en kennisontwikkeling Individuen hebben vaak behoefte aan communities. Probleem is niet het individu maar eerder de (hierarchische) inbedding Neemt men de potentie van communities en KM serieus, dan zal de organisatie drastisch dienen te veranderen.