Pluis-niet pluis. omschrijvingen  Langzaam of plotseling opkomend of weer wegzakkend alarmgevoel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
kaderhuisarts bewegingsapparaat (= KBA) mogelijkheden en kansen
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Terug naar de jaren vijftig Althans een beetje Margo Trappenburg.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Respectvolle bejegening
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn
De vasculaire patiënt Wiens zorg is het?.
Professionaliteitsontwikkeling
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Signalering in de palliatieve fase
Ziekenhuispsychiatrie in beweging 2007 “Het zit toch echt tussen Uw oren!” Kinken in de kabels van de ketenzorg bij onbegrepen klachten Ine Klijn, psychiater.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Wormpje wordt wormpjesmoes
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Inleiding parallelprocessen.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
2. Eduscrum als activerende didactiek
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Welkom bij Maastricht University.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Professionaliseren of deprofessionaliseren
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Van Disbalans naar Balans Nascholing 16 april 2015.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Casuïstiek {titel toevoegen} {naam diëtist, ziekenhuis, plaatsnaam} TOP MDL 5 november 2015.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Substitutiescenario in de follow-up van chronische kanker patiënten in de eerste lijn. Prevalentie, ziekteduur en geschatte extra consultatie tijd. Carola.
Afdeling Huisartsgeneeskunde/Sociale Geneeskunde 1 Van een effectieve interventie naar reguliere eerstelijnszorg: Lessen uit het SMS-project NHG-wetenschapsdag.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw 1.
Noorderpoort Paktijkscholing
Ouderen met dementie & behandelwensen
De Wever Zorg Innovatie Centra
PALS: een speciale PaTz-groep
Huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde doen het samen
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Pathologie en ziektebeelden
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Beter worden in de helft van de tijd!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Pluis of niet pluis Gert Roos Omgaan met onzekerheid - deel 1
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Pluis-niet pluis

omschrijvingen  Langzaam of plotseling opkomend of weer wegzakkend alarmgevoel

 Pluis: het gepresenteerde plaatje past bij het verwachte plaatje  Niet Pluis: discongruentie,

?  1.Waarom heeft de ene huisarts een niet- pluis gevoel en de ander niet?  2.Variatie in h.a geneeskundig handelen  3.Hoe om te gaan met twijfels?  4.Het niet-pluisgevoel activeert het diagnostisch proces,kan een gevoel kennis activeren?

Uitspraken tuchtcollege  2002: huisarts krijgt waarschuwing ivm onvoldoende verslaglegging en te kort schietende vervolgstappen D/ Ziekte van Crohn D/ Ziekte van Crohn Uitspraak tuchtcollege: verweerder heeft verklaard dat hij een niet-pluis gevoel had, maar er niets mee gedaan heeft

 2007: huisarts aangeklaagd wegens te laat stellen van diagnose pneumonie (patient overleden) uitspraak: geen maatregel opgelegd Tuchtcollege: Het CTG meent dat er onvoldoende aanleiding was om een niet-pluis gevoel te krijgen

Kan je het leren?  Kennis: theorie en ervaring - evidence based knowledge - experience based knowledge - phronese Samen: professional knowledge van de huisarts

Hoe te ontwikkelen?  Kennis en ervaring vergroten  Casuistiek bespreking/intervisie met collegae huisartsen  Gezamenlijke consulten met specialist