Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

situationeel leiderschap
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Maken van een stagebeschrijving
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop ‘Competenties’
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Reflecteren en een knoop
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
Klinisch redeneren en evidence based practice
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Olle ten Cate Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht
Bachelor Medische Hulpverlening
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
Michael Groeneweg, Jennifer Verhoeven, Jurjen Boes
Bijeenkomst September 2015
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum
1 Voorlichting instroom jaar 3 bachelor Dr. I.E. Thunnissen Opleidingscoördinator Bachelor GNK M. Kraan Onderwijszaken.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
PINET Huisartsen in opleiding: hoe gaan zij om met klinische vragen over patiënten? Marlous F. Kortekaas, Lia Boelman, Marie-Louise E.L. Bartelink, Arno.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Entrustable Professional Activities Toetsen en bekwaam verklaren
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Werkconferentie Leren in de zorg
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Prof. dr. Maas Jan Heineman
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht Interstavendag huisartsgeneeskunde 29 september 2011 Kritische beroepsactiviteiten als opleidingsbouwstukken Wanneer vertrouwen we een arts in opeiding een kritische taak toe? Opleiden met Entrustable Professional Activities Prof dr Olle ten Cate Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleiding UMC Utrecht

Entrustable Professional Activities Operationaliseren competenties Maken flexibiliteit mogelijk in opleiden, naar tijd en inhoud Nuttig voor kwaliteitsborging van opleidingen Nuttig voor patiëntveiligheid

Competentiegericht opleiden Competentie: vermogen om in relevante beroepssituaties kennis, vaardigheid en attitude geïntegreerd en effectief toe te passen: concrete, zichtbare, bekwaamheid Minder accent op input (“wat heeft hij/zij gedaan: duur opleiding, stages, verrichtingen etc”), meer op outcome (“wat kan hem of haar worden toevertrouwd”?) 3

Wat is een competentie? Context gerelateerd Geintegreerd Duurzaam Gerelateerd aan andere taken/activiteiten Leerbaar/trainbaar Gerelateerd aan andere competenties Evalueerbaar / toetsbaar / observeerbaar Om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt Van Merrienboer JJG et al. 2002

Kenmerken van echt competentie-gericht (competency-based) opleiden Gericht op outcome, niet op proces. Niet wat gedaan is maar wat bereikt wordt. Gericht op de integratie van kennis, vaardigheden, attitude Tijd-onafhankelijk. Opleidingsduur wordt aangepast aan bereiken van competentie Geïndividualiseerd. Iedere trainee en setting is anders

Wanneer is iemand competent? Als je op goede gronden kunt beslissen dat professionele activiteiten volledig kunnen worden toevertrouwd Competentie: de drempel-waarde die zelfstandigheid toelaat Competentie groeit daarna verder 6

Groei van competentie competent expert proficient advanced novice opleiding blijvende uitoefening Termen naar Dreyfus & Dreyfus, 1986 7

Entrustable Professional Activities Relevante professionele activiteiten, toe te vertrouwen aan een voldoende competente trainee EPA’s vormen geschikte bouwstenen van een werkplekcurriculum EPA’s verbinden een competentie-raamwerk (zoals CanMEDS) met de dagelijkse werkelijkheid 8

Nadere definitie Onderdeel van professioneel werk (taak) Leidt tot herkenbare / erkenbare beroepsoutput Activiteit waarvoor kwalificatie nodig is Vereist specifieke kennis, vaardigheid en attitude Zelfstandig uitvoerbaar in gelimiteerde tijd Observeerbaar, beoordeelbaar (proces + product) Vereist relevante competentie(s) Ten Cate, 2005 9

Voorbeelden Laparoscopische cholecystectomie Overdracht naar medium care na IC opname Verzoeken om orgaandonatie na overlijden Optreden als consulent voor andere specialisten Protocollaire triage van acute patiënten Pre-operatieve screening Cognitieve analyse in de geriatrie Medicatieverlenging bij chronische patiënten Venen rooien voor cardiothoracale chirurgie Patiënt bespreken in het multidisciplinair overleg met verpleging en maatschappelijk werk

EPA-competentiematrix direct observeerbaar indirect afleidbaar Ten Cate & Scheele, 2007 11

Volledige EPA-beschrijving Titel Beschrijving Verwachte kennis / vaardigheid /attitude Verband met competentieraamwerk Informatie voor voortgangsbeoordeling Totstandkoming van bekwaamverklaring Implicatie bekwaamverklaring voor deze EPA

Vijf bekwaamheidsniveaus 5. supervisie aan anderen geven 4. uitvoeren zonder supervisie 3. uitvoeren onder beperkte supervisie 2. uitvoeren onder volledige supervisie 1. niet uitvoeren 13

Bekwaamverklaring Erkenning van competentie (niveau 4) 14

Belang van de bekwaamverklaring Markering van belangrijke moment in de opleiding Uiting van vertrouwen in het uitvoeren van professionele activiteit Overdracht van verantwoordelijkheid Documentatie van competentie: voor de trainee, opleiding, afdeling, patiënt en maatschappij Documentatie van patiëntveilig werken Lips et al 2010

Competentie curves van trainee X EPA2 EPA4 EPA3 opleiding blijvende uitoefening EPA1 compe- tentie drem- pel Verantwoorde bekwaamverklaringen EPA5 Ten Cate et al 2010

blijvende uitoefening Trainee Y EPA2 EPA4 EPA5 opleiding blijvende uitoefening EPA1 compe- tentie drem- pel EPA3 Verantwoorde bekwaamverklaringen Ten Cate et al 2010

Competentiegericht opleiden vergt flexibiliteit Intra-trainee variatie: Aios bereiken bekwaamheid voor EPA’s op verschillende momenten Inter-trainee variatie: Aios verschillen van elkaar (in voorkennis, houding en leertempo) Context variatie (aard praktijk / werkplek / patiënten, omstandigheden, faciliteiten, personeel, leeromgeving) Daarom: individualisering werkplekcurriculum, voortgangsgesprekken en monitoring bekwaamheden Ten Cate et al 2010

Factoren van invloed op vertrouwensbeslissingen in de supervisor in de aard van de EPA in de omstandigheden in de trainee (algemene kwaliteiten en specifieke kwaliteiten, gericht op EPA) Ten Cate & Scheele, 2007; Dijksterhuis et al 2009; Sterkenburg et al 2010

Top-10 algemene trainee factoren Attitude van evidence-based werken Eigen grenzen bewaken Zelf-kritisch en open voor feedback Gericht op respectvolle samenwerking Actief-luisterende houding naar patiënten Gefocuste intercollegiale communicatie Empathisch en open naar patiënten Nemen en afleggen van verantwoordelijkheid Adequaat reagerend op eigen fouten en van anderen Alert op risico’s Wijnen-Meijer et al, in voorbereiding

Verantwoorde vertrouwensbeslissing voor bekwaamverklaring voor een EPA Algemene trainee-kwaliteiten + Specifieke trainee-kwaliteiten Zorgvuldige beslisser(s)/supervisor(en) In gegeven omstandigheden

Functies van EPAs Transparantie over opleidingsdoelen Zeer concreet en begrijpelijk Operationaliseert BIG filosofie “bevoegd mits bekwaam” Maakt flexibiliteit in opleiding mogelijk Kan intrinsieke motivatie stimuleren* *Self-Determination Theory; *Legitimate Peripheral Participation theorie

Vb 1: Physician Assistant opleiding Individueel werkplekcurriculum voor één physician assistant in opleiding (Hogeschool Utrecht) Blok 1-10: 10 10-weekse opleidingsperioden 1-6 (vertikaal): de 6 EPAs van deze opleiding voor deze PAio Rode balken: feitelijke trainingsperioden 1-4: bewaamheids-/supervisieniveaus; 4 is beoogd moment van bekwaamverklaring Zie Mulder et al 2010

Vb2: Pediatrische EPA’s geprojecteerd tegen opleidingsfase en competenties Jones et al 2011

Opvattingen van stafleden anesthesiologie Sterkenburg et al, 2007

Waar wordt gewerkt met EPA’s? Nederland: Opleidingen Public Health; meerdere medisch- specialistische opleidingen; Physician Assistant opleiding Utrecht; huisartsgeneeskunde (KBA); Verpleegkundige vervolgopleiding UMC Utrecht (KBS) Australië / Nieuw-Zeeland: Psychiatrie Canada: Kindergeneeskunde, Huisartsgeneeskunde VS: Kindergeneeskunde, Interne Geneeskunde

Referenties over EPA’s en bekwaamverklaringen Babbott S. Watching closely at a distance. Key tensions in supervising resident physicians. Academic Medicine 2010; 85:1408–1417. Carraccio C, Burke AE. Beyond competencies and milestones: adding meding through context. J Grad Med Educ 2010;419-422 Dijksterhuis MGK, Voorhuis M, Teunissen PW, Schuwirth LWT, Ten Cate ThJ, Braat DDM, Scheele F. The assessment of competence and progressive independence in postgraduate clinical training. Medical Education 2009;43(12):1156-1165 Jones MD, Rosenberg A, Gilhooly J, Carraccio C. Competencies, outcomes controversy. Acad Med.2011;86:161–165 Knape JTH, Ten Cate ThJ. Nog altijd te oud, te knap, te duur. Medisch Contact 2010;13:582-585 Lips J, Scheele, F, Dijksterhuis M, Ten Cate O. Richtlijn bekwaamverklaringen in de specialistenopleiding. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2010;29(2):S53-72 Mulder H, Ten Cate O, Daalder R, Berkvens J Building a competency-based workplace curriculum around entrustable professional activities: the case of physician assistant training. Medical Teacher 2010; 32: e453–e459 Sterkenburg A, Barach P, Kalkman C, Gielen M, ten Cate O. When do Supervising Physicians Decide to Entrust Residents with Unsupervised Tasks? Academic Medicine 2010;85(9):1408-1417 Spenkelink-Schut G, Ten Cate OThJ, Kort HSM. Toepassing van het concept EPA als verbinding tussen professionele activiteiten en CanMEDS competentiegebieden: pilot studie Physician Assistant Urologie. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2008;27(5):230-238 Ten Cate O. Trust, Competence and the Supervisor’s role in Postgraduate Training. BMJ 2006;333:748-751 Ten Cate O. Entrustability of professional activities and competency-based training. Medical Education 2005;39:1176-1177 Ten Cate O. Professionalism trust and psychometrics in the assessment of clinical competence. Poster presented at Ottawa conference, Miami, May 2010 Ten Cate O, Snell L, Carraccio C. Medical competence: The interplay between individual ability and the health care environment. Medical Teacher 2010;32(8):669-675 Ten Cate O, Scheele F. Competency-Based Postgraduate Training: Can we Bridge the Gap between Educational Theory and Clinical Practice? Academic Medicine 2007; 82(6):542–547