Beginsituatie Eelbode Elke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Workshop Handelingsgericht werken
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Welkom bij Leefstijl.
HGW en gesprekken met leerlingen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Leerstof tweede semester
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Het geven van een workshop
Les 7: het voorbereiden van een les
Benieuwd naar wie ik ben ...
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Sociale media op school
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Een bewegingsbeleid op school
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Stichting Visible Results
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Voortijdig schoolverlaten
Workshop evalueren Dcp
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Evaluatie Cursus.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Doelen behalen met activiteiten
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Doelen behalen met activiteiten
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
JUIST GYM.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Profiel van een plusleerling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Beginsituatie Eelbode Elke

Beginsituatie Definitie E. De Corte. “ geheel van persoonlijke, sociale schoolse en situationele gegevens, … (Pg. 1) Meso didactisch beginsituatie kennen voor het opmaken v/e jaarplan. Micro didactisch globale uitgangssituatie van een les.

Meso Didactisch De leerlingen komen uit een vorige klas § info van vorige titularis § leerplan § geziene stof § evaluatie Nieuwe leerlingen op de school § ASO of TSO/BSO

Het beroepsonderwijs Welke lln ? § heterogene groep § verstandelijk minder begaafd, sommigen sterk, maatschappelijke en marginale plaats. § leerproblemen § taalproblemen § aparte belevingswereld Verwachtingen bij lln ? § ontspanning

Het beroepsonderwijs Wat wil je als L bereiken. § max. fysieke ontplooiing. § beschermen tegen fysieke belasting van het arbeidsveld. § zinvol leren opvullen van vrije tijd

Hoe de beginsituatie vaststellen ? Ontwikkelingspsychologie (zie cursus). Oudere L kan helpen, putten uit ervaring Hulpmiddelen gebruiken § motorische testbatterijen. Eurofit batterij Borms en Hebbelinck.

Motorische tests (1) Flamingo balance test Plate tapping

Motorische tests (2) Sit and reach Standing broad jump

Motorische tests (3) Handknijpkracht Sit ups

Motorische tests (4) Bent arm hang Shuttle run

Motorische tests (5) Endurance shuttle run

Observatieschema’s Evalueren van leerlingen via observatie De toetsles: § zelfgemaakte beginsituatie toetsen § vb. werken aan verschillende stations waar elementaire bewegingen ingeoefend worden.

Micro didactisch Beginsituatie voor iedere ll. Voor groepen lln. Voor de hele klas Observatie kan door L, door lln of door ll zelf.

Factoren die beginsituatie beïnvloeden : Motorische vaardigheden ind lln. Inspanningsmogelijkheden en draagkracht lln. Actuele medische gegevens lln. Sociale patronen. Plezier en motivatie lln. Kennis van en inzicht in leerinhouden.

Motorische vaardigheden Hoe stel je deze vast? Welk instrument gebruik je ? Invloed beginsituatie op de methodiek ?

Inspanningsmogelijkheden en draagkracht. Zie psychomotoriek

Medische gegevens § opnemen in evaluatieschrift. § vraag ouders om info omtrent het attest. § weten wat mag en kan, en wat niet. § het alternatieve medisch attest.

Sociale patronen Groepswerk. Wie werkt samen ? Wie staat aan de kant, valt uit de boot? Observeer groepsprocessen.

Plezier en motivatie van de lln. Interesse en motivatie, observeer je lln. En zoek naar wat hen bezig houdt, wat hen boeit. Klassengesprekken kunnen peilen naar interesses. Luister naar gesprekken in de kleedkamer Lessen evalueren en praten over lesdoelen.

Kennis van de leerinhouden Bewegingsverloop Organisatievorm bij de oefenstof Tactische oplossingen Spelregels en toepassingen Sociale regels toepassen Veiligheid Hanteren materiaal Inrichten en veranderen situaties Zelfst. Opstarten van een activiteit en houden

Constante factoren binnen de beginsituatie De leerlingen De lesgever De aard en samenstelling van de groep De voorwaardenstructuur

De lesgever Onderwijsvisie school en lesgever Visie op beweging Doel van het bewegingsonderwijs Doelen in een jaarplan Instelling van de lesgever in bewegingsonderwijs Ervaring van de lesgever tijdens eigen schoolloopbaan Eigen kunnen van de lesgever Pedagogische kwaliteiten Organisatorische kwaliteiten

Aard en samenstelling van de groep Grootte van de groep Leeftijd van de kinderen Leeftijdskenmerken Allochtone/ autochtone leerlingen ? Verhouding jongens/ meisjes Sociale milieu Beleveniswereld v/h kind buitenbeentjes

Voorwaardenstructuur Omgeving ? Accommodatie ? Materiaal ? EHBO materiaal ?

Opdracht Geef jouw visie op beweging Wat is volgend jou het doel van bewegingsonderwijs Instelling van de lesgever in bewegingsonderwijs Eigen kunnen van jezelf als lesgever Wat hoor thuis in de belevingswereld van een 16 jarige? Hoe zou je de beginsituatie vaststellen voor: radslag, lay up, cooper test, hoogspringen, rol achterwaarts en onderhandse toets.