“Van data naar didactiek”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Advertisements

Samen opleiden in en met het werkveld
Informatieavond 22 april 2013
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
4. uitvoeren, monitoren en testen
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Financieel Management 2 Project NSO Mirjam, Liesbeth, Wendy en Judith.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteitsagenda 2012 Van, voor en door werkgever en werknemers 6 september 2012.
Onderzoek pilots opbrengstgericht leiderschap
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Educatie Leeuwarden, 25 mei Educatie Wij richten een Expertisecentrum Educatie in, een gezamenlijk opleidings- en onderzoekinstituut voor alle onderwijsberoepen.
Een project van de Korengroep
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Workshop ‘visieversneller’
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Welkom.
Office365 bij de SCOH.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Geïntegreerde schoolverbetering
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Ouderavond 19 januari 2017.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
NICIS Actieonderzoek Veelplegers Botsende logica’s van zorg en justitie Joost Vos 30 mei 2012.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Personeelsbeleid Sirius
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
Transcript van de presentatie:

“Van data naar didactiek” Onderzoek naar opbrengstgericht werken op vier scholen Irma van der Neut Hans Mariën

Onderzoekvragen Hoe werken scholen opbrengstgericht? Wat is het resultaat daarvan? Wat zijn belangrijke bouwstenen in het proces van opbrengstgericht werken?  Kwalitatief onderzoek bij vier scholen

Hoe werken scholen opbrengstgericht? Scholen en leerkrachten doorlopen een cyclus Scholen gaan een cyclus doorlopen: Doelen stellen Activiteiten bepalen Opbrengsten vaststellen: Kijken naar leeropbrengsten van leerlingen. Gebruik gemaakt van Insula: CITO-toetsen en methodegebonden toetsen zijn geanalyseerd naar leerdoelen (trendanalyse per groep en per leergebied; leerdoelen en categorieën) . Leerkrachten krijgen op basis van analyses informatie over de mate waarin leerdoelen wel/niet bereikt zijn door individuele leerlingen en de klas. Resultaten worden systematisch bekeken door individuele leerkrachten en het team. Er wordt gezocht naar verklaringen voor achterblijvende leeropbrengsten en goede leeropbrengsten (let op: vaak op intuïtie) Er wordt gekeken naar match aanbod – toets, aanpak, leerkrachtgedrag. Op basis daarvan worden projectplannen opgesteld (met doelen, activiteiten, termijnen) en de uitvoering daarvan wordt bewaakt door directeur en door CvB. Projectmatige aanpak!

Wat is het resultaat? Gezamenlijke bespreking leeropbrengsten Gezamenlijk proces van betekenisverlening Aandacht voor en veranderingen in: Aanbod Didactische aanpak Leerkrachtgedrag Projectmatige aanpak: Andere planning aanbod, Groepsplannen Andere didactische aanpak Ander leerkrachtgedrag

Wat zijn belangrijke bouwstenen? Systeem voor analyse leeropbrengsten: op leerdoelniveau (Sturen op) projectmatige aanpak (pdca-cyclus) Sfeer van onderling vertrouwen + fouten maken mag

Relevantie Bewustwording: Relatie OGW en kwaliteit van onderwijs Relatie tussen aanbod, aanpak, leerkrachtgedrag én leeropbrengsten OGW draagt bij aan professionalisering docenten Docenten willen meer weten over effectieve didactische aanpakken: Een van de scholen: wetenschappelijk literatuur bestuderen.