Onderwijsvraagstuk Kennisnet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Netwerkbijeenkomst ICT en onderwijs Digitale leslokaal van de toekomst : een goed idee? Rotterdam, 8 maart 2013 Caspar Ewals en Marie-José Lampe.
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Vraaggericht werken.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Workshop creatief brainstormen
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Didiclass - beginnen met
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Privacy en beveiliging
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Congres Appreciative Inquiry
NLT modules en excellentiebevordering
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Project “Ontwerpfase Centrale Nummervoorziening”
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Alfons ten Brummelhuis
Terug naar eerste pagina Plan van aanpak ….. of wat het moet worden.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Ervaringen Edukoppeling Lessons learned uit BPV Optimalisatie en implementatie nummervoorziening.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Mediaondernemerschap Workshop 2 Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303 Marcel van der Lugt – MO304.
Presentatie EduCheck SOML
Een vergadering organiseren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Center for e-Learning, RSM
Informatiebijeenkomst
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsvraagstuk Kennisnet

~ Communicatieplatform voor studieloopbaanbegeleiding en digitaal portfolio ~ Achtergrond Doelstelling Beoogd resultaat

~ Achtergrond ~ Het uitwisselen van ervaringen, reflecties, ideeën, opbrengsten en communicatie ter ondersteuning van intervisie kan digitaal beter ondersteund worden. Het huidige digitaal portfolio wordt door studenten weinig gebruikt. Hoe kan het portfolio studentvriendelijker vormgegeven worden waarbij studenten makkelijker presenteren, delen, elkaar feedback geven én de zelfsturing en reflectie van studenten wordt bevorderd?

~ Doelstelling ~ Het bevorderen van de verbinding tussen Pabo, opleidingsschool en student en het zelfsturend vermogen van studenten.

~ Beoogd resultaat ~ Communicatie en uitwisseling tussen studenten onderling en met de opleider in de school en SLB-er: learning community . Functionaliteit voor het opbouwen van een digitaal portfolio , waarmee studenten hun eigen ontwikkeling vastleggen, de eindproducten delen en de mogelijkheid om op elkaars producten te reageren. Mogelijkheid: eisen opstellen en studenten hun eigen tools laten kiezen. Belangrijk is dat gebruikte systemen gemakkelijk uitwisselbaar zijn. Mogelijk zou een platform als Mozilla Badges hieraan kunnen beantwoorden. Rekening houden met privacy issues accreditatie (geen cloud). Ook moeten er filmpjes geplaatst kunnen worden

Studenten denken, delen en wisselen ideeën uit over @iselinge digitaal portfolio met #badges, ontzettend inspirerend!

~ Niels Roos, Simulise ~

~ workshop ~ Maak gemengde groepen (met student, docent, ict-coördinator, schoolleider en ‘overig’) Lokalen: 21 en 25 (begane grond) en 115 en 121 (1e verdieping)

Workshop: inzet informele systemen in het leren Ga naar www.vot.rs en vul code 949 72 in om te stemmen

Workshop: inzet informele systemen in het leren Welke belemmeringen zie je voor de inzet van informele systemen? (10m) Welke mogelijkheden zie je voor de inzet van informele systemen? (10m) Welke ideeën heb je voor een concrete inzet van informele systemen volgende week? Zet het beste idee om in een eenvoudig actieplan voor komende week (15m)

Workshop: inzet informele systemen in het leren Stem opnieuw: ga naar www.vot.rs en vul code 93 99 74 in om te stemmen