Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Taalbeleid.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
“Samen verder voor een wereld zonder aids.” Strategieplan Stop Aids Now!
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Een project van de Korengroep
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Communicatie met ouders
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Niets is wat het lijkt.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Winkelstad Veenendaal anticyclisch en innovatief Stadswerkcafé 17 april 2014 Rick Schukking – Centrumcoördinator Peter Baten - Binnenstadsmanager.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Embedded Librarianship
de docent als didactische coach
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Toekomstgericht personeelsbeleid
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)

Durven Delen Doen I Ondersteuning van innovaties in scholen door praktijkgericht onderzoek Onderzoeksvraag school uitgangspunt School selecteert onderzoekers Samenwerking tussen school en onderzoeksinstituut 13 projecten, 16 scholen, 4 onderzoeksinstituten

Ervaringen met samenwerking Ervaringsgegevens van onderzoekers en scholen –Onderzoeksbijeenkomsten –ORD2009 –Inventarisatie onder onderzoekers –Didaktief special (januari 2010)

Verwachtingen Vernieuwingen in scholen niet altijd theoretisch getoetst en wetenschappelijk onderbouwd Scholen zien hun vragen niet in onderwijsonderzoek weerspiegeld

Durven, Delen, Doen Onderzoekers: interessante onderzoekssetting met voldoende respons Scholen willen onderzoeks- resultaten die vernieuwing (naar buiten) legitimeren Scholen: wetenschappelijke steun bij vormgeven vernieuwingen Samenwerking

Pieken Bijdrage aan innovatie door: –Terugkoppeling Concentratie: richting innovatie, toetsing doelstellingen, wat werkt wel en wat niet, vinger aan de pols Coherentie: ontwikkelingen school in kaart brengen en relateren Commitment: Regelmatige terugkoppeling leidt tot eigenaarschap docenten –Continuiteit: samenwerking met kwaliteitszorg Ontwikkeling kritische houding Professionalisering van docenten Wederzijds leren Respons Overdraagbare kennis (bijv. Learner Report)

Dalen Doelen –Elkaar leren kennen; gezamenlijke doelstellingen kost tijd! –‘Ideale onderzoeksopzet’ bijstellen –Flexibiliteit vereist Cultuurverschillen –Verschillende ritmes –Verschillende perspectieven –Verschillende talen Communicatie –Gebrek aan coördinatie –Gebrek aan afstemming Rollen –Onderzoeker versus adviseur –Docent-onderzoeker Kennisoverdracht –Spiegel voor school: schoolspecifieke informatie

Agenda voor samenwerking In een groep van 4 (10 minuten) Welke pieken en dalen herken je? Welke pieken en dalen mis je? Noteer ze Korte terugkoppeling centraal

Agenda voor samenwerking Samenwerking: meer spiegel dan hard-evidence Werk aan vergroten van kennisoverdracht Toon bereidheid tot wederzijds leren Flexibiliteit vereist: tempo en cultuur Langdurige samenwerking Geef als schoolleiding duidelijke positie en belang onderzoek aan Neem voldoende ruimte voor startfase: kennismaking, doelstellingen, onderzoeksvraag Aandacht voor terugkoppeling: denk samen over consequenties van resultaten Duidelijke afspraken over rollen Overleg regelmatig: onderzoeker de school in. Docenten als mede-onderzoeker