Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Durven Delen Doen I Ondersteuning van innovaties in scholen door praktijkgericht onderzoek Onderzoeksvraag school uitgangspunt School selecteert onderzoekers Samenwerking tussen school en onderzoeksinstituut 13 projecten, 16 scholen, 4 onderzoeksinstituten
Ervaringen met samenwerking Ervaringsgegevens van onderzoekers en scholen –Onderzoeksbijeenkomsten –ORD2009 –Inventarisatie onder onderzoekers –Didaktief special (januari 2010)
Verwachtingen Vernieuwingen in scholen niet altijd theoretisch getoetst en wetenschappelijk onderbouwd Scholen zien hun vragen niet in onderwijsonderzoek weerspiegeld
Durven, Delen, Doen Onderzoekers: interessante onderzoekssetting met voldoende respons Scholen willen onderzoeks- resultaten die vernieuwing (naar buiten) legitimeren Scholen: wetenschappelijke steun bij vormgeven vernieuwingen Samenwerking
Pieken Bijdrage aan innovatie door: –Terugkoppeling Concentratie: richting innovatie, toetsing doelstellingen, wat werkt wel en wat niet, vinger aan de pols Coherentie: ontwikkelingen school in kaart brengen en relateren Commitment: Regelmatige terugkoppeling leidt tot eigenaarschap docenten –Continuiteit: samenwerking met kwaliteitszorg Ontwikkeling kritische houding Professionalisering van docenten Wederzijds leren Respons Overdraagbare kennis (bijv. Learner Report)
Dalen Doelen –Elkaar leren kennen; gezamenlijke doelstellingen kost tijd! –‘Ideale onderzoeksopzet’ bijstellen –Flexibiliteit vereist Cultuurverschillen –Verschillende ritmes –Verschillende perspectieven –Verschillende talen Communicatie –Gebrek aan coördinatie –Gebrek aan afstemming Rollen –Onderzoeker versus adviseur –Docent-onderzoeker Kennisoverdracht –Spiegel voor school: schoolspecifieke informatie
Agenda voor samenwerking In een groep van 4 (10 minuten) Welke pieken en dalen herken je? Welke pieken en dalen mis je? Noteer ze Korte terugkoppeling centraal
Agenda voor samenwerking Samenwerking: meer spiegel dan hard-evidence Werk aan vergroten van kennisoverdracht Toon bereidheid tot wederzijds leren Flexibiliteit vereist: tempo en cultuur Langdurige samenwerking Geef als schoolleiding duidelijke positie en belang onderzoek aan Neem voldoende ruimte voor startfase: kennismaking, doelstellingen, onderzoeksvraag Aandacht voor terugkoppeling: denk samen over consequenties van resultaten Duidelijke afspraken over rollen Overleg regelmatig: onderzoeker de school in. Docenten als mede-onderzoeker