Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Advertisements

Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Aspecten van evaluatieonderzoek
College 2 Between-subject en within-subject designs
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Kandinsky College Malderburchtstraat
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Risico’s en gevaren van techniek
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Krimpen met perspectief
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Workshop Onderzoeksontwerp
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Leren met meer effect I en II
Harmonisatieplannen kabinet
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Arnhem/Nijmegen Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Stedendriehoek Frans Verboon.
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Opbrengsten van onderwijs
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Marjan van Hof & Lineke Bos
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Referentiekader voor het onderwijs
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
ICT in het speciaal onderwijs
Lerarentekort 6 september 2017.
Innovatie in het onderwijs
Experimenteren.
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Evidence based: theorie en praktijk
Transcript van de presentatie:

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Innovatie impuls Onderwijs Voorgeschiedenis: FES-voorstel Doel: bestrijding lerarentekort door verhoging arbeidsproductiviteit onderwijs Middel: innovaties 20 miljoen euro beschikbaar Eis voor financiering: experimentele opzet + goede effectevaluaties

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Typische evaluatievraagstukken Betere leerprestaties door kleinere klassen? Hoger inkomen door meer onderwijs? Betere leerprestaties door gebruik van ICT? Betere kans op werk door training voor werklozen?

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Het evaluatieprobleem Wat zou er gebeurd zijn als interventie niet was toegepast? Voor- en nameting behandelde personen fout ► Invloed andere factoren buiten interventie –Ander tegelijktijdig beleid –Conjunctuur: voortijdig schoolverlaten Vergelijken uitkomsten wel behandelde en niet behandelde personen is vaak niet correct mensen/scholen kiezen zelf bewust voor een bepaalde treatment: geen toeval Verschillen in niet geobserveerde kenmerken! ► kwaliteit leraar / school / student ► motivatie

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Wat houdt een experiment in? Experimentele groep EN controlegroep Experimentele groep krijgt wel bepaalde interventie, controlegroep niet (business as usual) Toewijzing scholen/klassen aan groepen aselect: loting! Effect = verschil in (verandering) uitkomsten tussen experimentele en controlegroep

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Waarom experimenteel onderzoek? Convenanten tegen voortijdig schoolverlaten ► Financiele prikkel voor regio’s: 2000 euro per voortijdig schoolverlater minder ► Alleen in bepaalde regio’s ingevoerd ► Resultaat: daling aantal voortijdig schoolverlaters in convenantsregio’s met 3 procent in 1 jaar ► Regio’s: “we hebben doelstelling ruimschoots gehaald” ► Ministerie: “convenanten succesvol!” en “we gaan deze aanpak uitbreiden naar alle regio’s” ► Onderzoek CPB: daling in vergelijkbare niet- convenantsregio’s even groot! ► Conclusie CPB: convenanten hebben geen effect gehad…….

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Bezwaren tegen experimenteel onderzoek Te kostbaar ► alleen hogere onderzoekskosten vanwege toevoeging controlegroepen ► interventies invoeren waarvan je niet overtuigend weet of het werkt kost veel meer geld! Te hoge belasting voor scholen ► Met name voor scholen in controlegroep ► gebruik maken van reeds beschikbare gegevens (onderwijsnummer, cito-scores) Onethisch ► Is blootstelling aan niet werkende medicijnen ethisch? ► Introductie nieuwe medicijnen kan alleen als werking experimenteel aangetoond

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Experimenten bij Innovatie Impuls Wat is effect van e-learning? Wat is effect van leerpleinen? Wat is effect van vervangen deel taken van leraar door onderwijsassistenten? Wat is effect van video-conferencing? Effecten op: ► Productiviteit leraar –Aantal leerlingen per FTE aan leraren –Aantal leerlingen gedeeld door totale onderwijstijd leraren ► Productiviteit school ► Onderwijskwaliteit: toetsscores, slaagpercentages ► Werkdruk leraar

Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Gevolgen voor scholen Nulmetingen Vervolgmetingen